عکس اسب کرد


عکس اسب کرد

معرفی اسب اصیل نژاد کرد از پیدایش تا امروز نوشته شده توسط فرشاد ذوقی اسب کرد ايران بر طبق نوشته هاي جهانگردان و مورخين از هرودت گرفته تا معاصرين، به اقصي نقاط دنيا انتقال يافته و خون آن در شريانهاي اسبهاي دنيا جريان دارد. اسب كرد از اسبهاي تواناي ارزشمند و پرخون دنيا محسوب گرديده […]


عکس اسب کرد

معرفی اسب اصیل نژاد کرد از پیدایش تا امروز

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

اسب کرد ايران بر طبق نوشته هاي جهانگردان و مورخين از هرودت گرفته تا معاصرين، به اقصي نقاط دنيا انتقال يافته و خون آن در شريانهاي اسبهاي دنيا جريان دارد. اسب كرد از اسبهاي تواناي ارزشمند و پرخون دنيا محسوب گرديده و مبدا و منشا آن ايران مي باشد.

گرچه در خيلي از منابع نامي از آن برده نشده است .

معمولاً براي اسب كرد سه تيره مطرح مي گردد كه عبارتند از :

۱- جاف  ۲- افشاري  ۳- سنجابي

۱- تيره جاف : بيش ترين جمعيت را دارد و بيشتر به رنگ سياه و سفيد بوده و طايفه هاي نگهدارنده در طي زندگي خود اين دو رنگ را انتخاب و نگهداري نموده اند و در كردستان موجود است.

۲- تيره افشاري : دومين جمعيت را دارا مي باشد و عمدتاً كهر و قره كهر مي باشند.

۳- تيره سنجابي : عمدتاً كرنگ و نيله و به ندرت سمند مي باشند ودر منطقه كرمانشاه واسلام آباد وجود دارد.

در تاريخچه تكامل اسب ايران پيدايش اسب كرد را مستقيماً به ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح و به اسبهاي معروف نيسايي مرتبط مي دانند.

اسب جاف معمولاً قره كهر  مي باشد و به بلندي ، بين ۱۵۰ تا ۱۵۵ سانتي متر ، بدون برجستگي در استخوان بندي سر ، با گردن نيرومند و شانه ها و كپل تنومند.

نمونه بارزي از اسب جاف بر روي سنگ مقبره زانتوس واقع در ليبي ( حدود ۴۸۰ قبل از ميلاد ) نقشبندي شده و نمايشگر ميراث باستاني تيره جاف است.

اسب كرد نه تنها از زيبائي خاص برخوردار است بلكه داراي استقامت بي نهايت مي باشد. اسب نژاد كرد به خصوص در مسابقات چوگان موفق بوده اند و بسياري از اسبهاي كرد در مسابقات پرش و سواري استقامت افتخارات ارزنده كسب كرده اند.

” آی بک امداد ” آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

خرید و فروش اسب کرد

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تاريخچه اسب كرد از مبدا نخستين دوره ثبت شده تاريخ آغاز ميگردد و از روزگار شيرين باستان افسانه اي سرچشمه ميگيرد. اسم نيسائي را اجداد اسب های كرد امروزي از جلگه هاي مهد پرورش خود به ارث بردند.

شگفت انگيزترين نشانه اسب نيسائي سر آن بود . استخوانهاي پيشاني و بيني خيلي برجسته بودند . همچنين استخوانهاي برجسته فك بالا از هر دو طرف استخوانهاي بيني بيرون آمده است در نتيجه استخوان بندي درشت پيشاني ، گوشهاي اسب عقب تر از حد معمول قرار گرفته بود و در پايان تصوير بي همتا و سرشار از توانائي و هوشياري اسب نيسائي را كامل مي كرد.

تحقيقات اخير پيرامون بقاياي جانوران باستاني در جريان عمليات حفاري صحت نقشهاي بازمانده اسب نيسائي را با مدارك طبيعي تائيد مي كند. اسب مادها يقيناً حيوان مهيبي بود و آشنائي با تاريخ آن حقيقت مهمتري را آشكار مي كند و گواهي مي دهد كه پرورش و توليد اسب به طريق كشش انتخابي ابتدا در ايران باستان مرسوم شد.

طبيعت، يونجه زارهاي گسترده نصيب سرزمين ماد ( كرمانشاهان امروز ) كرده بود ، غني از سنگ آهك كوهزارهاي ژورا ، يونجه زارهاي پهناور ماد عامل مهمي در پيشرفت پرورش و توليد نژاد اسبهاي نيسائي بود . پرشكوه ترين نقش بازمانده از اسب نيسائي در تخت جمشيد در معرض نمايش است. در اين تصوير جثه اسب نيسائي در خدمت پادشاهان بزرگ ايران مهيب به نظر مي آيد.

در نقشهاي ديگر، اسب نيسائي ، با سر بزرگ و سنگين و گردني آراسته ، با يال پر پشت و همه اعضاء بدن اسب به تنه اي سنگين و در عين حال كشيده ، استوار بر روي پاهاي كوتاه ، در وهله اول موجودي مسخره آميز به نظر مي رسد ، ولي با بررسي عميق تر ، با وجود درشتي خارق العاده سر اسب ، تمثالي از نجابت بر روي صفحه سنگ آشكار مي شود ، سرشار از عظمت و نيروي بي نظير نژاد نيسائي ، يونانيان قديم تنومندي اسب نيسائي را تحسين مي كردند و از پاهائي كه زمين را لرزانده بود سخن مي گفتند .

ايران باستان مركز پر رونق پرورش و توليد اسب در طول دوره اي بيش از ۲۰۰۰ سال بود. بعد از فتح ايران توسط اعراب نژاد اسب نيسائي رو به زوال گذارد و رفته رفته اسب نيسائي به كلي ناپديد شد و ميدان بازشد براي اسبي بلندتر و سبكتر كه ژان شاردن در قرن ۱۸ ميلادي از آن به عنوان « زيباترين اسب شرق » ياد كرد ( مسافرت در ايران ).

معلوم نيست نابودي اسب بزرگ ايران باستان ناشي از روش افراطي در تغذيه اسب بود يا به علت تبعيد اسبهاي قابل كشش و يا درنتيجه كشتار اسبها توسط قشونهاي متجاوز دشمن . امروزه گاه و بيگاه نمونه اي از اسب اصيل نيسائي ظهور مي كند و ليكن اين اتفاق نادر است.

از ميان تيره هاي گوناگون اسب كرد كه هنوز در وادي پر بركت كوهستان زاگرس پرورش داده مي شود تيره جاف در كثرت و شهرت پيشتاز است .

اسب كرد فوق العاده قانع و كم خوراك و در زمستان هاي سخت نواحي كوهستاني كردستان كه هيچ وسيله نقليه اي قادر به حركت و عبور نيست عامل انتقال امداد و بيماران از روستائي به روستاي ديگر يا به مركز پخش است و دليل ماندگاري را مي توان همين مقاومت بي مانند در كوهستان دانست. اسب كرد از قديم الايام نماد فرهنگي ، تاريخي مردم كرد بوده و داشتن آن همواره براي خانواده ها مايه مباهات و فخر بوده است. پراكنش اسب كرد

عمدتاً اين نژاد در منطقه كرمانشاه و مناطق اطراف آن و استانهاي آذربايجان غربي و قسمتي از زنجان ( سلطانيه ) ، لرستان و كردستان و اصفهان پراكنده مي باشند . اين نژاد به كشورهاي همجوار ( عراق ، تركيه و قسمتي از جمهوري آذربايجان ) انتقال يافته و جمعيت مناسبي را تشكيل داده است.

خصوصيات ریخت شناسی ( فنوتیپ )

پيشاني = معمولاً مشابه اسب عرب است ولي در اسبهاي كرد معمولاً پيشاني همراه با برجستگي است.

گوشها = اندكي عقب . سر = سنگين . چشم ها = عميق و خشمگين . استخوان بيني = دراز . فاصله دو استخوان فك در ناحيه حلق زياد . گردن = قوي ، سينه از جلو به حد قابل توجه عضلاني . دست و پا كوتاه و بسيار محكم با اندك مو در ناحيه شاخ مو . بدن = عضلاني و جمع . بسيارباهوش ، مطيع ، صبور

وضعيت صدور شناسنامه

فعاليتهايي در مورد بررسي فنوتيپ و تعيين معيارهاي ظاهري اسب كرد توسط آقاي دكتر محمد تقي ابراهيم پور و انجمن ملي اسب ايران صورت پذيرفته است. اولين تحقيقات در مورد نژاد اسب كرد ايران ، توسط وي در سالهاي ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ انجام پذيرفته است و انجام اين فعاليت منجر به ارائه اولين كتاب تبارنامه نژاد كرد گرديده است كه در اين كتاب مجموعاً ۱۰۱ نريان و ۵۱ ماديان ثبت گرديده است.

لازم به ذكر است كه اسب نژاد كردي ايران فاقد تبارنامه بين المللي مي باشد و فقط داراي تبارنامه ملي مي باشد.

بعد از گردآوري اولين كتاب تبارنامه اسب كرد در انجمن سلطنتي اسب ايران در سال هاي فوق فعاليت هاي دقيق تري نيز به جهت شناسائي هر چه دقيق تر نژاد كرد در ايران انجام پذيرفته است . در چندين سال اخير نيز معيارهايي بر مبناي خصوصيات ظاهري و فنوتيپي اسب كرد در انجمن ملي اسب ايران انجام پذيرفته است كه بر مبناي آن اسب هاي كرد را به گروه هاي ۱۰۰% خالص و ۷۵% خالص و ۵۰% خالص تقسيم بندي نموده اند اما در حال حاضر اين معيار فنوتيپي در مركز تبارنامه اسب كرد ايران استفاده نمي شود

لازم بذكر است تعداد۲۵۸راس اسب طي ساليان گذشته بر اساس فنوتيپ توسط فدراسيون داغ كرد شدند. مطالب تکمیلی در خصوص تکامل اسب کرد از دیدگاه و به قلم دکتر ابراهیم پور : تکامل اسب

این تصویرها و شرح زیر آن ها را نگاه کنید اینها مراحل تکامل اسب هستند از هفتاد میلیون سال پیش تا به امروز که قد آنها در این مدت از ۲۵ سانتی متر به ۱۷۰-۸۰ سانتی متر رسیده است. کمی که به تصویرها و شرح آنها توجه کنید می بینید که زیر ۵۰ میلیون سال اسب ها در امریکا می زیسته اند و از آن به بعد به اروپا و آسیا مهاجرت کرده اند . گفته شد از ۲۰ میلیون سال پیش اسب ها که در آن زمان تقریباً ۵۰ سانتیمتر قد داشتند از امریکا ی شمالی از قطب به طرف آسیا و اروپا مهاجرت کردند آن چنان که در امریکای شمالی اثری از آن ها باقی نماند.

در طرف آسیا اروپایی قطب اسب ها به دو دسته تقسیم شدند یک دسته به طرف غرب اروپا رفتند و در جلگه ی پر علف اروپا متفرق شدند اسبهای خونسرد یک تنی و اسبچه های باژن محدود قد حاصل تکامل این دسته است که هم اکنون هم موجود هستند. دسته ی دوم به آسیای مرکزی و نهایتاً ایران کشیده شدندکه اسبهای خونگرم خوانده شدند، ژن رشد قد آنها هنوز فعال است و قد آن ها تا ۱۸۰ سانتی متر هم رسیده است. پس:

۱- تکامل اسب در این بخش دنیا ادامه دارد ۲ – اسب های موجود حاصل تکامل همان اسب ها هستند که که در تصویرهای بالا دیده می شوند.

تاریخ یا زمان را نمیشود دستکاری کرد ما خود را با آن تطابق میدهیم یعنی بر می گردیم به مثلاً یک میلیون سال اخیر، آغاز یک میلیون سال اخیر. در بخش شرقی نیمکره ی شمالی زمین هستیم ، همین ایران و آسیای مرکزی و مزو پو تامیا. آب و هوا چطور است؟ ملایم ، بارانی ، مرطوب . انسان دوره ی نو سنگی را شروع کرده و از سنگ حتی پیکان می سازد یعنی می تواند شکار کند.

زمین کمترین منطقه ی خالی را دارد یا حوضچه ها و گودال های آب است یا سرسبز و علف برای برای چرای علفخواران که گله های فروان آن ها همه جا پراکنده است . انسان اسب را برای خورشت خود و سگ هایش که شاید تازه اهلی کرده شکار میکند و دریافته است که این اسب های کوتاه ۱۲۰ سانتی متری و کمتر بار هم می برند و احتمالاً می شود بر آنها سوار هم شد

از اتفاقات جالب سده های یک میلیون سال اخیر غیر از اهلی کردن گله های اسب بوسیله ی انسان تشکیل حکو مت های مختلف در نقاط مختلف نیمکره است حکومت های محلی و قوم و طایفه ای . قدیمی ترین آنها سومریان،آشوریان وبعد پارسها، عیلام و بابل و غیره که هرکدام نشانه و عقاید و خدایان جداگانه داشتند و در اصل بر سر مرزها و درعمل به نام آنها باهم در نبرد بودند و هرچند گاه یکی غالب می شد و همه را زیر انقیاد می آورد و در همه احوال همگام و جنگجو بودند مثلاً پارس ها هشت رأس اسب سفید را که یک گردونه ی طلایی را می کشید که زیر اشعه ی خورشید می درخشید گردونه ی خدای خورشید پیشاپیش سپاه خود به حرکت در می آوردند.

در این زمان اسب اهلی شده بود می دانید تاریخ را به ۴۰۰۰سال پیش از میلاد مسیح برده ایم یعنی زمان سومریان با پایتختی که به خوبی معلوم نیست کجا بوده مرکز ایران یا حاشیه ی خلیج فارس.و حالا دیگر معلوم شده است که اسب نه تنها خورشت انسان است بارکش و مرکوب او نیز هست وقتی بر آن می نشست اگر پایش را دراز می کرد به زمین می خورد به این تصویرها توجه کنید تازه این ها متعلق به یک هزاره پیش از میلاد است.

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید اسب کوتاه است و سوار اگر راحت روی آن بنشیند پاهایش به زمین میرسید می گویند خسرو پرویز است و شبدیز خوب ابتدای هزاره ی اول میلادی است قد اسبها به ۱۳۰ سانتیمتر به زحمت رسیده است . میگویند تکامل نیست تحول است ، تغییر است پس دندان های آسیا را چه می گویی؟ سکوم؟ چشم و دید که مثل انسان شده و سم از چهار انگشت؟…. نه آقا جان این تکامل است کلمه ی فرنگی آن خوب ترجمه شده است.

تاریخ نمی نویسیم بنابراین راجع به صد و هزار و میلیون سال بحث نداریم حالا در تمام نیمکره گله های اسب های کوتاه متفرق و فراوان است و قابل شکار.

در فاصله ای به وسعت ۲۰ ملیون سال گذشته در میان اسب های موجود اسب دیگری پیدا شده است که در قرن نوزده هم به نام پرزوالسکی ( کاشف آن ) خوانده شدند هم اکنون هم موجود هستند پس حالا در فضایی به وسعت ۵۰ میلیون سال ( سال اولین مهاجرت اسب از امریکای شمالی به آسیا و اروپا) اسب های کوتاه فراوان است و در گوشه ای از این فضا اسب دیگری هم هست که از تکامل اسب کوتاه ها حاصل شده است .

تکامل و زیست اسب های کوتاه همچنان ادامه دارد ، اسب اهلی شده اند و حکومت های محلی آشور ، پارس، بابل و……. تشکیل شده و هر کدام قسمتی از آسیای مرکزی تسخیر و به نام قوم خود حکومتی تشکیل داده اند.

حالا که اسب پرزوالسکی را دیدیم و شناختیم و فهمیدیم که تغییرات آن را از شکل عمومی اسب های کوتاه نیمکره بیرون کرده است این حرف هارا تکرار میکنیم : اسب اهلی شده است . از اسب بغیر از شکار و خورده شدن استفاده ی بارکشی و گردونه کشی هم می شود.

اسب های کوتاه در نتیجه ی گذر صدها و هزاران سال بلندتر شده اند به ترتیبی که افرادی با تمهیداتی بر آنها سوار می شوند. حکومت های منطقه ای هرکدام مرکزی برای تولید اسب ساخته اند اسب پارسی، سومری و…….. مشهور شده اند . در برخی بخش ها اسب ها چند سانتیمتر قد بلندتر شده اند از آنچه هفتاد میلیون سال پیش بودند و ما حالا سنگواره ی آن ها را داریم.

سر انجام تکامل قد ۴۰ سانتی متری اسب را به ۱۴۰ سانتی متر رسانید و دو اسب عرب و ترکمن سر از میان اسب های کوتاه بر آورددند و اسب ترکمن حتی به ۱۵۰ سناتیتمتر هم رسید اولی را به سواری و حمل ونقل اختصاص دادیم و در جنگ به کاربردیم و نام آن را نسایی قرار دادیم و دومی را اسب ترکمن. این دو اسب هنوز در جریان تکامل بوده و هستند هرچند خدمات جدی آن ها به انسان به نام اسب کامل شروع شده است.

چیزی که زیاد نام برده شد قد اسب بود و چیزی که فراموش شد آزمایشگاه و وضع خون و نسبت همخونی آن ها با همدیگر بود مگر نگفتیم که این اسب ها از کجا و از کدام اسب موجود شده و آمده اند؟ هیچ اختلاطی با خون آن ها فراهم نشده است اگر اسبی در جهان وجود داشته و در محیط و محوطه و دسترس این اسب ها نبوده است که آمیختگی خونی و نژادی فراهم آید

اسب های نسایی مراحل تکاملی اسبهای کوتاه بوده و هستند قد آن ها گاهی به ۱۵۰ سانتیمتر رسیده است هرجایی که به آنها به دقت رسیدگی و انتخاب و کشش عاقلانه و عالمانه شده اند چه اسب های زیبایی بدست آمده اند نام آن ها را اصیل گذاشته اند . نمی دانم می دانسته اند اصل آن کجاست و از کجا آمده اند ما آن ها را عرب می نامیم ، اسب های اصیل عرب . در میان آنها در هزاره های اخیر گاهی سرهای بزرگ، گردن های ستبر ، سینه های عمیق و ریه های جا دار ، گاهی قلم های کلفت و مودار و زمانی بسیار ظریف پیدا شده است

این گونه حوادث زیاد اتفاق می افتد و بعدها در کشش های داخلی از میان میروند و جای خود را را به همان اندام های ظریفی که تکامل طرح آن را زده است می دهند . ما این اسب هایی که سینه ی عمیق دارند ، گاهی با دست و پای ظریف حتی نازک و زمانی قلم های کلفت اسب کرد نام داده ایم. این اسب ها کمتر مانند خود را تولید می کنند و با تکاملی که در جریان آن هستند اغلب نتاج آنها ظریف و زیبا و اسبی خواهد شد که عرب نامیده شده اند بنا بر این هر گونه اندام شناسی که برای آنها نوشته می شود تغییر می کند و نمونه هایی را به زودی نام می بریم و با عکس ارائه میدهیم.

” آی بک امداد ” آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

مقایسه اسب عرب و کرد

اسب حیوانی است که طی قرن‌ها نقش مهمی در تاریخ ایران ایفا کرده است، اما گسترش مکانیزاسیون نیاز به اسب را کاهش داده و متعاقباً، تعداد آن‌ها کاهش یافته است. نژادهای اسب عرب، کاسپین، ترکمن، دارشوری و کردی مدت‌هاست مشهورترین نژادهای اسب در ایران هستند. از آنجا که برخی از این نژادها در معرض خطر قرار دارند، دانستن وضعیت تنوع ژنتیکی آن‌ها بسیار مهم است. در این مقاله سعی داریم در مورد مقایسه اسب نژاد عرب و اسب نژاد کرد بپردازیم، اما قبل از آن کمی در مورد ژنتیک اسب توضیحاتی را ارائه می‌‍دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

قبل از ادامه مطلب پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله محبوب‌ترین نژادهای اسب را از دست ندهید.

وضعیت تنوع ژنتیکی اسب‌ها

بر اساس مطالعه DNA میتوکندری (m DNA)، منشأ باستانی نژادهای ایرانی عرب و ترکمن پیشنهاد شده است.

فقط اسب عرب در سراسر جهان به‌طور گسترده‌ای یافت می‌شود، جمعیتی تقریباً در ۶۰ کشور جهان که در سرشماری جهانی تخمین زده می‌شود بیش از ۱ میلیون اسب (سازمان جهانی اسب عرب) باشد.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که اسب نژاد عرب ممکن است از ۳۰۰۰ سال پیش با جمعیت‌های کوچک پراکنده در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله مصر، عربستان سعودی، سوریه و ایران یک نژاد شناخته‌شده بوده باشد.

این جمعیت‌های جداشده اصلاح نژاد منجر به ایجاد گونه‌های ماتریلین-ایال شده است؛ ویژگی‌های مختلف فنوتیپی با این گونه‌ها از جمله قد، شکل سر و رنگ همراه بوده است؛ اما شواهد کمی در مورد وجود ژنتیکی اساسی برای آن‌ها وجود دارد.

در حقیقت، مطالعات مبتنی بر DNA میتوکندری و تجزیه‌وتحلیل پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی نتوانستند همخوانی بین عناصر گونه‌های سنتی و نشانگرهای مولکولی در چندین اسب عرب را نشان دهند.

فراوانی اسب عرب در ایران

بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در منابع معتبر، حدود ۱۳۰۰ اسب عربی پرورش‌یافته خالص در ایران وجود دارد، این اسب‌های عرب چند نسل است که با دیگر جمعیت عرب‌ها در ارتباط نیستند.

انواع نژادهای تلفیقی فارسی عربی شامل ۹ گونه ماتریلین است: خرسانی، کوهیلان، همدانی، ساگلاوی، اوبیان، منگی، شوایمان، ناسمانی و ذلفان؛ در سال‌های اخیر، ایران واردات اسب‌های عربی از دیگر مناطق جهان را آغاز کرده است و به‌تبع آن، جمعیت خالص بومی پارسی عرب در معرض خطر پرورش متقاطع با انواع وارداتی است.

وضعیت همبستگی گونه‌های بومی مشخص نیست. یک برنامه حفاظت مبتنی بر اصول ژنتیک جمعیتی که بر روی یک جمعیت بسته اعمال می‌شود، می‌تواند با استفاده از اطلاعات مربوط به تنوع ژنتیکی در داخل و یا در گونه‌های مختلف اسب‌های عربی تدوین شود تا بتواند در آینده تصمیم‌گیری کند.

مطالعات مختلفی در نژادهای مختلف اسب‌های بومی ایرانی انجام‌شده است که به تنوع ساختار ژنتیکی جمعیت بر اساس نشانگرهای میکرو ماهواره‌ای یا m DNA پرداخته است. تمامی مطالعات تنوع ژنتیکی بالایی را در اسب‌های بومی ایرانی گزارش داده‌اند.

پیش از اینکه به مقایسه اسب عرب و کرد بپردازیم، ابتدا خصوصیات هر نژاد را به طور جداگانه معرفی می‌کنیم.

اسب نژاد عرب

اسب عرب نژادی از انواع اسب است که از شبه‌جزیره عربستان نشات گرفته است.

این اسب با داشتن یک‌شکل مشخص از سر و شکل بدن، یکی از قابل تشخیص ترین نژادهای اسب در جهان است. همچنین یکی از قدیمی‌ترین نژادها با شواهد باستان‌شناسی اسب در خاورمیانه است که شباهت زیادی به اعراب مدرن دارد و قدمت آن‌ها به ۴۵۰۰ سال می‌رسد.

در طول تاریخ، اسب‌های عرب با جنگ و تجارت در سراسر جهان گسترش‌یافته‌اند و از این طریق با افزودن سرعت، پالایش، استقامت و استخوان‌بندی مستحکم برای بهبود نژادهای دیگر استفاده می‌شوند. امروزه، تقریباً در هر نژاد مدرن اسب، خطی از خون اسب عربی یافت می‌شود.

اسب‌های نژاد عرب در یک آب‌وهوای بیابانی شکل‌گرفته و مورد استقبال عشایر بادیه‌نشین قرار گرفتند. این نژاد اغلب برای داشتن سرپناه و محافظت از سرقت، به داخل چادرهای خانوادگی آورده می‌شدند.

این پرورش انتخابی، صفاتی ازجمله توانایی برقراری ارتباط برای همکاری با انسان‌ها را در مورد نژاد اسب عرب ایجاد کرده که در نهایت نژاد اسبی خوش‌خلق، با توانایی یادگیری سریع و خشنود حاصل‌شده است.

در زمان‌های گذشته اسب‌های نژاد عرب همچنین برای حمله و جنگ مورداستفاده قرار می‌گرفتند؛ آن‌ها روحیه و هوشیاری بالایی را در این زمینه از خود نشان می‌دادند.

یکی از محبوب‌ترین نژادهای اسب جهان

اسب عرب یک نژاد همه‌کاره است؛ این نژادها در رشته سوارکاری استقامتی تسلط دارند. امروز در بسیاری از زمینه‌های دیگر ورزش سوارکاری به رقابت می‌پردازند.

آن‌ها یکی از ده مورد از محبوب‌ترین نژاد اسب در جهان هستند.

آن‌ها اکنون در سراسر جهان یافت می‌شوند، از جمله ایالات‌متحده و کانادا، انگلستان، استرالیا، قاره اروپا، آمریکای جنوبی (خصوصاً برزیل) و سرزمین مبدأ آن‌ها، خاورمیانه.

اسب‌های عربی به ۵ تیره که به آن‌ها الخمسه نیز می‌گویند تقسیم می‌شوند، این تیره‌ها عبارت‌اند از: کهیلان، صگلاوی، عبیان، حمدانی و حدبان.

ویژگی‌های ظاهری نژاد اسب عرب

اسب‌های عربی دارای سرهای گوناگون، گوه‌ای شکل، پیشانی پهن، چشم‌های بزرگ و پوزه‌های کوچک هستند.

بسیاری از اسب‌های عرب همچنین دارای یک برآمدگی پیشانی جزئی بین چشمان خود هستند و یکی دیگر از خصوصیات این نژاد، داشتن گردن قوسی شکل است.

اسب‌های عرب خوب پرورش‌یافته دارای یک لگن عمیق، زاویه‌دار و دارای شانه خمیده هستند.

در میان نژاد اسب‌های عرب نیز تفاوت‌هایی وجود دارد؛ برخی از آن‌ها دارای حفره‌های عضلانی گسترده‌تر و باقدرت بیشتری هستند که برای وقوع فعالیت‌های شدید در اثر رخ دادن حریق مناسبند.

درحالی‌که برخی دیگر ماهیچه‌های طولانی‌تر و لاغرتری دارند که برای کارهای طولانی مانند سوارکاری استقامتی یا اسب‌سواری مناسب‌تر است.

اسب‌های عرب بیشتر بدن کم‌حجمی دارند. برتری این نژاد در رقابت سوارکاری استقامتی نشان می‌دهد که اسب‌های عرب خوب پرورش‌یافته اسب‌های قوی و باقدرت و استقامت عالی هستند.

برای اطلاعات کافی در مورد نحوه‌ی مراقبت از اسب عرب پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

آنالیز اسکلتی و اندازه اسب عرب

برخی از اسب‌های نژاد عرب، اگرچه همه آن‌ها این‌طور نیستند، به‌جای ۶ مهره معمول، ۵ مهره کمری و ۱۷ جفت دنده دارند.

یک اسب عربی باکیفیت همچنین دارای توده نسبتاً افقی و يك لگن زاویه‌دار و همچنين طول و عمق كروپ خوب تا باسن (كه با طول لگن تعيين می‌شود) است که امكان چابكی و ضربه را فراهم می‌کند.

استاندارد نژاد اعلام‌شده توسط فدراسیون سوارکاری ایالات‌متحده آمریکا، اسب‌های عرب را با اندازه قد بین ۱۴٫۱ تا ۱۵٫۱ دست (۵۷ تا ۶۱ اینچ، ۱۴۵ تا ۱۵۵ سانتی‌متر) توصیف می‌کند.

از نظر برخی افراد اسب‌های عرب قوی نیستند زیرا جثه نسبتاً کوچکی دارند. با این حال، برخی دیگر اسب عرب به دلیل تراکم بیشتر استخوان نسبت به سایر نژادها، ساق پاها و بازوهای کوتاه و بیشتر ویژگی‌های ظاهری از نظر قدرت جسمی با بسیاری از حیوانات قدبلند مقایسه می‌کنند.

بنابراین، حتی یک اسب عرب کوچک‌تر نیز می‌تواند یک دستگاه سواری سنگین را حمل کند. در مورد کارهایی که وزن در آن‌ها بسیار مهم است، مانند کار در مزرعه اسب عرب وزن کمتری داشته و مناسب نیست؛ اما برای بیشتر اهداف، اسب نژاد عرب یک نژاد قوی و سخت است که قادر است هر نوع وسیله سواری را حمل کند.

خلق‌وخوی اسب عرب

قرن‌ها، اسب‌های عرب در ارتباط نزدیک با انسان‌ها در بیابان زندگی کرده‌اند. برای سرپناه و جلوگیری از سرقت، مادیان‌های جنگی ممتاز گاه در چادر صاحب خود، نزدیک کودکان و زندگی روزمره خانوادگی نگهداری می‌شدند.

از آنجایی که فقط اسب‌های دارای طبیعت ذاتی خوب، قادر به تولیدمثل بودند امروزه اسب‌های عرب دارای خلق‌وخوی خوبی هستند که آن‌ها را به یکی از معدود نژادهایی تبدیل می‌کند. قوانین فدراسیون سوارکاری ایالات‌متحده آمریکا به کودکان اجازه می‌دهد از آن‌ها برای سوارکاری استفاده کنند.

از طرف دیگر، اسب‌های عرب به‌عنوان نژاد “خونگرم” طبقه‌بندی می‌شوند. حساسیت و هوش اسب‌های عرب نیز مانند سایر اسب‌های خونگرم بالا بوده، قدرت یادگیری آن‌ها سریع و ارتباط بیشتری با سوارکاران ایجاد می‌کنند. بااین‌حال، هوش آن‌ها همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد عادت‌های بد را به‌سرعت با رفتارهای خوب جایگزین کنند. همچنین آن‌ها تمرین‌های نادرست یا سوءاستفاده را تحمل نمی‌کنند.

برخی منابع ادعا می‌کنند که آموزش اسب “خونگرم” دشوارتر است. گرچه اکثر اسب‌های عرب تمایل طبیعی به همکاری با انسان‌ها دارند، در صورت برخورد بد، مانند هر اسب دیگر، می‌توانند بیش‌ازحد عصبی یا مضطرب شوند؛ اما به ندرت دچار شرارت می‌شوند، مگر اینکه به‌طورجدی آسیب ببینند و یا مورد سوءاستفاده شدید قرار بگیرند. در انتها اینکه بعضی‌اوقات اسطوره‌های عاشقانه گفته‌شده درباره اسب‌های عربی ویژگی‌های آن‌ها را تقریباً الهی می‌دانند.

رنگ اسب عرب

انجمن اسب‌های عربی اسب‌های خالص را بارنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری، شاه‌بلوطی، مشکی و پرنده‌ای ثبت می‌کند.

در میان این موارد قهوه‌ای، خاکستری و شاه‌بلوطی رایج‌ترین هستند و رنگ مشکی کمتر رایج است.

همه اسب‌های عرب، فارغ از رنگ پوشش خود، دارای پوستی سیاه هستند. پوست سیاه آن‌ها را در برابر آفتاب شدید کویر محافظت می‌کند.

اگرچه به نظر می‌رسد بسیاری از اسب‌های عرب پوشش موی “سفید” دارند، اما از نظر ژنتیکی “سفید” نیستند. این رنگ معمولاً با عمل طبیعی ژن خاکستری ایجاد می‌شود و تقریباً همه اسب‌های عرب سفیدپوست درواقع خاکستری هستند.

تعداد معدودی از اسب‌های عرب به‌عنوان “اسب سفید” ثبت‌شده‌اند که از بدو تولد دارای یک پوشش سفید، پوست صورتی و چشم‌های تیره هستند.

اعتقاد بر این است که این حیوانات شکل جدیدی از نژاد سفید غالب را نشان می‌دهند (نوعی جهش در DNA).

در ابتدا تصور می‌شد این اسب سابینو باشد، اما در واقع مشخص شد که آن شکل جدیدی از جهش غالب سفید است که اکنون برچسب آن W3 است.

ممکن است که در گذشته نیز در نژاد اسب عرب جهش‌های سفید رخ داده باشد یا جهش‌هایی غیر از W3 وجود داشته باشد اما با آزمایش ژنتیکی تأیید نشده است.

مکانیسم ژنتیکی که الگوی سابینو را در اسب‌های عرب ایجاد می‌کند، هنوز مشخص نشده است و ممکن است بیش از یک ژن درگیر آن باشد.

حال پس از معرفی نژاد عرب برای مقایسه اسب کرد و عرب بهتر است به بررسی و ذکر برخی از ویژگی‌های اسب کرد بپردازیم.

اسب کرد

اسب کرد اسبی با استقامت بالا است و قدرت عضلانی فوق‌العاده‌ای دارد.

مقاومت بالای این نژاد از انواع نژادهای اسب ایرانی باعث شده که آن را در مسافت‌های طولانی‌مدت و در مناطق کوهستانی به‌کارگیرند.

توپوگرافی استان کردستان با پستی‌ها و بلندی‌های ناهموار فراوان به‌وضوح حاکی از آن است که پیش از اختراع و ورود انواع خودرو و ماشین‌آلات برای استفاده به‌منظور حمل‌ونقل و امور کشاورزی و بارکشی از اسب کرد استفاده می‌شده است.

ویژگی‌های ظاهری اسب نژاد کرد

از نظر ظاهری اسب کرد به داشتن سم‌هایی سخت و محکم معروف است. پیشانی عریض و وجود اندکی برجستگی بر روی بینی از دیگر شاخصه‌های ظاهری شناسایی اسب‌های کرد است.

گوش‌های اسب کرد در مادیان بزرگ‌تر و در حالت کلی دارای ظرافت و حالت خاص زیبایی است. گردن مستحکم، چشم‌های درشت، یال پرپشت و سینه عضلانی و عریض ازجمله زیبایی‌های ظاهری اسب کرد هستند.

از نظر رنگ نژاد اسب کرد دارای تنوع بالایی است. اسب‌های کرد را ممکن است در رنگ‌های سفید، سیاه، کرنگ و کهر مشاهده نمایید.

اسب‌های کرد خود به سه تیره متفاوت جاف، افشاری و سنجابی تقسیم می‌شوند.

تیره جاف را که بیشترین جمعیت اسب‌های کرد را شامل می‌شود اغلب به رنگ سیاه‌وسفید، تیره افشاری را بیشتر در رنگ‌های کهر و قره کهر و تیره سنجابی را اغلب به رنگ کهر روشن و خرمایی خواهید یافت.

مزایای داشتن اسب کرد

در ورزش چوگان استفاده از اسب‌های کرد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها بسیار معمول است.

از نظر اندازه اسب کرد از اسب عرب کوچک‌تر و قد آن در محدوده ۱۴۵ تا ۱۴۸ سانتی‌متر قرار می‌گیرد.

از نظر پراکندگی و تعداد جمعیت اسب‌های کرد بیشتر در مناطق و استان‌های غرب کشور نگهداری می‌شوند و در کل حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ رأس جمعیت دارند.

اسب کرد نوع افشاری مشابهت بالایی به اسب‌های باستانی دارد. صورتی آرام با چشمانی خوابیده که به هنگام حرکت کاملاً بیدار و براق می‌شوند.

این اسب بسیار خوش‌رفتار و دارای استقامت بالا برای انجام مسابقات سخت است.

استفاده از اسب کرد افشاری به دلیل هوش بالای این حیوان در مورد سوارکاری افراد مبتدی بسیار مناسب است.

هرچند که مردم در خرید اسب کرد بیشتر به دنبال اسب افشاری هستند اما صورت زیبای اسب جاف در کنار دارا بودن خصوصیات اسب اصیل کرد در این نوع، باعث شده است هنوز هم اسب کرد جاف پرطرفدارترین در میان دو نوع دیگر باشد.

برای انجام مسابقات و در کلاس‌های آموزش پرش با اسب اسب کرد بهترین گزینه است. حتی با بالا بردن موانع و سخت‌تر کردن شرایط پرش اسب‌های کرد عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند.

در ورزش چوگان نیز اسب کرد در میان سایر نژادها پرچم‌دار میدان رقابت محسوب می‌شود. در حقیقت وجود اسب اصیل کرد کشور را بی‌نیاز از وارد کردن اسب برای ورزش چوگان ساخته است.

مقایسه اسب عرب و کرد

در نهایت پس از ذکر خصوصیات اسب عرب و کرد شاید خود توانسته باشید مقایسه اسب عرب و کرد را انجام دهید.

برای مقایسه اسب عرب و کرد بهتر است از دیدگاه کلی زیر وارد بحث شویم. در حالت کلی انواع نژاد اسب‌ها را به دو گروه ایرانی و غیر ایرانی تقسیم می‌کنند؛ هرچند که با آمیختگی این دو نژاد دسته‌ای دیگر نیز به نام دو خون‌ها به این انواع افزوده‌شده‌اند.

در قاره آسیا اسب‌ها را به دو نژاد آرین و مغول تقسیم می‌کنند. نژاد آرین خود به دو دسته اسب اصیل ایرانی یا همان اسب عرب و اسب‌های قشقایی، بختیاری و دره شوری تقسیم می‌شود و نژاد مغول شامل دو دسته‌ی اسب کرد و اسب ترکمن است.

پس از ذکر این تفاوت مقایسه اسب کرد و عرب را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

نکات مهم در رابطه با مقایسه اسب عرب و کرد

سخن پایانی

به پایان مقاله مقایسه دو نژاد پرطرفدار عرب و کرد رسیدیم؛ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

اگر قصد خرید و فروش اسب موردنظر خود را دارید می‌توانید به سایت و یا اپلیکیشن واسط کالا مراجعه نمایید و به راحتی اینکار را انجام دهید.

عکس اسب کرد