گلبول سفید در ادرار


گلبول سفید در ادرار

وجود گلبول سفید در ادرار نشانه عفونت است. اگر سطح گلبول سفید در ادرار از مقداری بیشتر شود، معمولاً حاکی از مشکلی در مجاری ادراری خواهد بود.


علت و علائم وجود گلبول سفید در ادرار چیست و چه درمانی دارد؟

وجود گلبول سفید در ادرار نشانه عفونت است. اگر سطح گلبول سفید در ادرار از مقداری بیشتر شود، معمولاً حاکی از مشکلی در مجاری ادراری خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  گلبول‌های سفید مرکز سیستم ایمنی بدن هستند و وظیفه آن‌ها محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی از جمله میکروب‌ها و بیماری‌های عفونی است. زمانی که سطح این سلول‌ها در بدن زیاد می‌شود، نشانه آن است که سیستم ایمنی در حال تلاش برای مبارزه با نوعی عفونت است و وجود مقادیر زیاد آن در ادرار از عفونت یا سایر مشکلات التهابی خبر می‌دهد. در ادامه به بررسی علت‌های وجود گلبول سفید در ادرار و دانستنی‌های مربوط به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در این مطلب بخوانید:

علت وجود گلبول سفید در ادرارسایر دلایلعلائم وجود گلبول سفید در ادرارتشخیص گلبول‌های سفید در ادراردرمانپیشگیریعلت وجود گلبول سفید در ادرار

۱. عفونت دستگاه ادراری و دفع گلبول سفیدیکی از شایع‌ترین علل وجود گلبول سفید در ادرار عفونت ادراری (UTI) است. UTI می‌تواند بر هر بخشی از سیستم ادراری از جمله مثانه، مجرای ادراری و کلیه تأثیر بگذارد. این عفونت در اکثر موارد به دستگاه ادراری تحتانی به ویژه مثانه و مجرای ادرار حمله می‌کند. عفونت دستگاه ادراری در صورت عدم پیگیری گسترش می‌یابد و به مجرای ادرار و کلیه آسیب می‌رساند.

درمان عفونت دستگاه ادراریدر برخی شرایط مانند عفونت ادراری، درمان آنتی‌بیوتیکی سریعاً مشکل را برطرف می‌کند. اگر دائم دچار عفونت ادراری می‌شوید، پزشک ممکن است یک دوره طولانی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و آزمایش‌های مربوطه را توصیه کند تا علت را بیابد. علاوه بر مصرف آنتی‌بیوتیک، افزایش مصرف مایعات و موارد زیر این عفونت را کم کم از بدن خارج می‌کند:

مصرف استامینوفن و ایبوپروفننوشیدن حدود ۸ لیوان آب در هر روزپرهیز از الکل و اجتناب از رابطه جنسی تا زمان بهبودنوشیدن آب آلبالومصرف پیریدیوم

۲. عفونت مثانه عامل گلبول سفید در ادراراین التهاب زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها خود را از مجرای ادرار به مثانه می‌رسانند و در این اندام تجمع می‌کنند. جالب است بدانید که خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به عفونت مثانه هستند و تقریباً نیمی از خانم‌ها در طول عمر خود حداقل یک دوره با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند. سوزش ادرار نشان دهنده التهاب و عفونت مثانه هستند.

۳. سندرم مثانه دردناک و دفع سلول سفید خون در ادرارسندرم مثانه دردناک (سیسیت بینابینی) به سبب التهاب جداره مثانه اتفاق می‌افتد و از نشانه‌های آن می‌توان به تکرر ادرار و درد زیر شکم اشاره کرد. سندرم مثانه دردناک همانند عفونت مثانه اکثراً خانم‌ها را درگیر می‌کند و از عوامل وجود گلبول سفید درون ادرار است.

۴. سنگ کلیه و وجود گلبول سفید در ادرارگاهی وجود مقادیر بالای گلبول سفید درون ادرار، زنگ خطر سنگ کلیه است. شخص مبتلا علائمی، چون درد، حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز را تجربه می‌کند. اگر سنگ کلیه به مجرای ادرار برسد، می‌تواند جریان ادرار را مختل کند؛ همچنین تجمع باکتری‌ها سبب عفونت می‌شود.

درمان سنگ کلیهاگر نوعی انسداد مانند تومور یا سنگ کلیه منجر به بالا رفتن سطح گلبول‌های سفید شود، ممکن است به جراحی نیاز باشد. در حالی که برای دفع سنگ‌های کوچک کلیه، افزایش میزان آب مصرفی تا حد زیادی اثربخش است. سنگ‌های بزرگ‌تر با استفاده از امواج صوتی شکسته شده یا با جراحی خارج می‌شوند. در نهایت اگر انسداد ناشی از رشد تومور باشد، گزینه‌های درمانی ممکن است شامل جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی بشود.

۵. عفونت کلیه گلبول سفید ادرار را افزایش می‌دهددر صورت وجود عفونت کلیوی، میزان گلبول‌های سفید در ادرار افزایش خواهد یافت. عفونت کلیه اغلب در دستگاه ادراری تحتانی شیوع می‌یابد؛ سپس به کلیه‌ها سرایت می‌کند. گاهی جریان خون برخی از انواع باکتری‌ها را از سایر قسمت‌های بدن به کلیه‌ها می‌رساند. در صورت ضعف سیستم ایمنی یا استفاده از سوند ادراری، احتمال بروز عفونت کلیوی بسیار بیشتر است.

درمان عفونت کلیهمصرف آنتی بیوتیک یک گزینه موثر برای درمان عفونت کلیه است:

مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکیتزریق آنتی‌بیوتیک وریدی در بیمارستان

۶. انسداد دستگاه ادراریانسداد دستگاه ادراری می‌تواند ناشی از آسیب‌دیدگی، سنگ کلیه، ظهور تومور یا سایر عوامل خارجی باشد. این عارضه با عوارض زیر همراه است:

وجود گلبول سفید در ادرارهماچوری یا وجود خون در ادرارهیدرونفروز یا ورم کلیهدرمان انسداد دستگاه ادراریدرمان موقت مانند یک کاتتر یا استنت جهت کاهش دردجراحی رفع انسداد مثل لاپاروسکوپی

۷. نگه داشتن ادرارنگه داشتن ادرار مثانه را ضعیف و در نهایت عمل تخلیه را دشوار می‌کند. اگر ادرار برای مدتی در مثانه نگه داشته شود، احتمال تجمع باکتری‌ها، بروز عفونت و در نهایت افزایش گلبول‌های سفید در ادرار وجود دارد.

۸. گلبول سفید در ادرار در دوران بارداریعفونت ادراری بیشتر در کمین خانم‌های باردار است. تغییرات هورمونی این دوره دفع ادرار را سخت می‌کند؛ به طوری که در هر عمل تخلیه، مقداری از ادرار در مثانه می‌ماند و زمینه عفونت را فراهم می‌آورد. از این جهت می‌توان گفت وجود سلول‌های سفید خون در آزمایش ادرار دوره بارداری طبیعی است.

جلوگیری از عفونت ادراری در بارداریروزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.پس از ادرار خود را از جلو به عقب خشک کنید.لباس زیر پنبه‌ای بپوشید.بیشتر دوش بگیرید.

سایر دلایل وجود گلبول سفید در ادرارتا به اینجا صرفاً به برخی از مهم‌ترین علل دفع گلبول سفید اشاره شد، اما موارد دیگری هم هستند که ممکن است سطح سلول‌های دفاعی مایع ادرار را زیاد کنند، از جمله:

برخی از انواع سرطان مانند سرطان پروستات، سرطان مثانه یا سرطان کلیهبیماری‌های خونی مانند کم‌خونی داسی شکلمصرفی برخی از دارو‌های مسکن یا دارو‌های رقیق‌کننده خونبزرگ شدن پروستاتدیابتاسهال التهابیبیماری التهابی رودهعلائم وجود گلبول سفید درون ادرارعلائم دفع گلبول سفید در افراد متفاوت بوده و مهم‌ترین و شایع‌ترین نشانه آن ادرار ابری و کدر است. علائم دیگر شامل تکرر ادرار، درد یا سوزش هنگام تخلیه ادرار یا وجود خون در ادرار است، در کنار:

تب و لرزکمردرد و درد پهلودرد حاد لگنحالت تهوع یا استفراغرابطه جنسی دردناک

گلبول سفید را در ادرار چگونه تشخیص دهیم؟میزان نرمال گلبول‌های سفید در جریان خون چیزی بین ۴۵۰۰ الی ۱۱۰۰۰ عدد در هر میکرولیتر است؛ این عدد در ادرار به مراتب کمتر است. اگر بیمار مشکوک به عفونت ادراری باشد، پزشک از او نمونه ادرار می‌گیرد و میزان گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز، باکتری و سایر ریزموجودات دیگر را بررسی می‌کند.

حتی در ادرار افراد سالم مقداری از این سلول‌های دفاعی وجود دارد؛ اما اگر میزان آن بیشتر از ۵ دسی لیتر برآورد شود، فرد به عفونت مبتلا است.

درمان گلبول سفید در ادراربرای درمان این مسئله ابتدا باید علت را یافت و وجود عفونت را بررسی کرد. برای عفونت‌های شدیدتر یا مواردی که به راحتی برطرف نمی‌شوند، به درمان پزشکی جدی‌تر نیاز است. جدا از راه‌های درمانی ذکر شده در این مقاله، احتمالاً پزشک آزمایش کشت ادرار را توصیه کند.

چگونه از ظهور گلبول سفید در ادرار جلوگیری کنیم؟گاهی با تغییر شیوه زندگی می‌توان از شرایطی که باعث ورود گلبول‌های سفید به ادرار می‌شود، اجتناب کرد. از جمله:

نوشیدن آب بیشترتخلیه ادرار به موقعحفظ سبک زندگی سالمخوردن زغال اخته و نوشیدن آب‌میوه‌ی آن خطر ابتلا به UTI را کاهش می‌دهد.مصرف استامینوفن، ایبوپروفن یا دارو‌های تجویزی به منظور کاهش درد دستگاه ادراری

منبع: ستاره

انتهای پیام

هرآنچه لازم است درباره لکوسیت در ادرار بدانید

نوشته شده در ۴ شهریور ۱۳۹۹

لکوسیت چیست؟

آزمایش جامع سلول های خون معمولاً شامل اندازه گیری سطح لکوسیت یا گلبول های سفید است. سطح بالاتر لکوسیت در جریان خون می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

این امر به این دلیل است که گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به مقابله با بیماری و عفونت ها کمک می کنند.

لکوسیت ها در آزمایش ادرار نیز یافت می شوند. مقادیر بالای گلبول سفید در ادرار نیز می تواند نشان دهنده ابتلا به عفونت باشد.

در این حالت بدن سعی در مقابله با عفونت در مجاری ادراری دارد. این قسمت معمولاً مثانه یا مجرای ادراری یا لوله ای است که ادرار را از مثانه تخلیه می کند.

لکوسیت های موجود در ادرار می توانند نشان دهنده عفونت کلیه باشد.

دلیل ظاهر شدن لکوسیت ها چیست؟

عفونت یا انسداد در مجاری ادراری یا مثانه می تواند منجر به افزایش میزان لکوسیت های وجود در ادرار شود.

شدت عفونت در صورت بارداری بیشتر بوده و این احتمال بروز مشکلاتی مانند عفونت مجاری ادراری را افزایش می دهد.

قرار گرفتن تحت درمان در صورت باردار بودن و ابتلا به عفونت دستگاه ادراری از اهمیت برخوردار است چراکه این مشکل می تواند بارداری را پیچیده کند.

اگر ادرار خود را تا زمان تخلیه برای مدت خیلی طولانی نگه دارید در معرض خطر عفونت باکتریایی مثانه قرار خواهید گرفت. مثانه با نگه داشتن مکرر ادرار بیش از حد کشیده می شود.

این امر به مرور زمان باعث می شود که هنگام رفتن به دستشویی مثانه به طور کامل تخلیه نشود. با باقی ماندن ادرار در مثانه احتمال افزایش تعداد باکتری ها بیشتر شده که منجر به عفونت مثانه می شود.

سیستیت معمولی نام دیگری برای عفونت ادراری است که به افراد سالمی که باردار نیستند محدود می شود.

سنگ کلیه، تومور لگن و یا انواع دیگری از انسداد در مجاری ادراری نیز می تواند منجر به بروز لکوسیت های بیشتر شود.

علائم لکوسیت در ادرار

لکوسیت های موجود در ادرار لزوماً به خودی خود باعث ایجاد علائم نمی شوند. علائم در صورت وجود لکوسیت در ادرار با توجه به شرایطی که باعث ایجاد لکوسیت ها شده است متفاوت خواهند بود.

علائم عفونت مجاری ادراری شامل موارد زیر است:

انسداد مجاری ادراری با توجه به محل و نوع انسداد می تواند علائم زیادی ایجاد کند. در اکثر موارد علائم اصلی درد در یک یا هر دو طرف شکم است.

احتمال دارد سنگ کلیه باعث بروز علائمی مشابه عفونت مجاری ادراری شود اما گاهی حالت تهوع، استفراغ و درد شدید را نیز تجربه خواهید کرد.

چه کسانی در معرض خطر بیشتر قرار دارد؟

زنان بیشتر در معرض خطر عفونت های دستگاه ادراری قرار دارند و بنابراین احتمال ظاهر شدن لکوسیت ها در ادرار آنان و همچنین در زنان باردار بیشتر است.

مردان نیز می توانند به این عفونت ها مبتلا شوند. به عنوان مثال پروستات بزرگ شده خطر ابتلا به عفونت ادراری در مردان را افزایش می دهد.

تمام افراد با سیستم ایمنی بدن ضعیف در معرض خطر هر نوع عفونت قرار دارند.

تشخیص لکوسیت در ادرار

در صورت سالم بودن نیز احتمال افزایش لکوسیت در جریان خون و ادرار وجود دارد. دامنه طبیعی لکوسیت جریان خون بین ۴۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر است.

دامنه طبیعی لکوسیت در ادرار کمتر از خون است و می تواند از ۰ تا ۵ گلبول سفید در هر میدان با قدرت بالا باشد.

در صورتی که پزشک مشکوک به وجود عفونت مجاری ادراری باشد احتمالاً از شما می خواهد نمونه ادرار تهیه کنید. آن ها نمونه ادرار را برای یافتن موارد زیر آزمایش می کنند:

حتی در صورت سالم بودن نیز لازم است چند گلبول سفید در ادرار وجود داشته باشد اما اگر آزمایش ادرار سطح بالای ۵ دسی لیتر در هفتهساعت را نشان کند احتمالاً بدین معناست که به این عفونت مبتلا هستید.

پزشک در صورت وجود باکتری برای تشخیص نوع عفونت باکتریایی کشت ادرار انجام خواهد داد.

آزمایش ادرار می تواند به تشخیص سنگ کلیه نیز کمک کند. اشعه ایکس یا سی تی اسکن به پزشک در دیدن سنگ ها کمک خواهد کرد.

درمان لکوسیت در ادرار

درمان به علت بالا رفتن سطح لکوسیت در ادرار بستگی دارد.

درمان عفونت ادراری

اگر به هر نوع عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید پزشک به احتمال زیاد مصرف آنتی بیوتیک را توصیه خواهد کرد.

اگر این اولین باری است که عفونت مجاری ادراری دارید یا به ندرت به این عفونت مبتلا می شوید یک دوره کوتاه مدت آنتی بیوتیک برای شما مناسب خواهد بود.

در صورت ابتلا به عفونت ادراری مکرر پزشک برای بررسی وجود دلیل خاص برای بروز عفونت دوره طولانی تر آنتی بیوتیک ها و آزمایش های بیشتر را تجویز خواهد کرد.

مصرف آنتی بیوتیک برای خانم ها بعد از مقاربت جنسی می تواند مفید باشد اما باید داروها را تنها طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

افزایش مایعات بدن نیز علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند به کاهش بروز عفونت های مجاری ادراری کمک کند.

نوشیدن آب بیشتر در صورت دردناک بودن ادرار شاید ناخوشایند به نظر برسد اما می تواند به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کند.

انسداد

اگر انسداد مانند تومور یا سنگ کلیه باعث ایجاد سطح بالای لکوسیت ها شود احتمالاً به عمل جراحی احتیاج خواهید داشت.

در صورت داشتن سنگ کلیه کوچک نوشیدن آب بیشتر می تواند به خارج کردن این سنگ ها از بدن کمک کند. دفع سنگ اغلب دردناک است.

گاهی سنگ های بزرگتر با استفاده از امواج صوتی شکسته شده و گاهی برای از بین بردن سنگ های بزرگ کلیوی عمل جراحی لازم است.

در صورتی که تومور دلیل ایجاد انسداد باشد گزینه های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی خواهد بود.

چشم انداز

عفونت های مجاری ادراری در صورت تشخیص زودرس و درمان کامل معمولاً در مدت زمان کمی از بین خواهند رفت.

سنگ های کلیه، تومورهای خوش خیم یا زائده های دیگر در مجاری ادراری نیز قابل درمان هستند اما شاید به جراحی و گذراندن دوره بهبودی نیاز داشته باشند.

زائده های سرطانی احتمالاً نیاز به درمان طولانی تر احتیاج داشته و لازم است برای کنترل شیوع سرطان به سایر نقاط بدن تحت نظارت قرار گیرید.

پیشگیری

یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه نوشیدن آب کافی است. روزانه چند لیوان آب بنوشید اما با پزشک درباره مقدار آب مصرفی مناسب صحبت کنید.

گاهی در صورت داشتن بدن ضعیف و یا وضعیتی مانند نارسایی قلبی پزشک توصیه می کند مصرف مایعات را محدود کنید.

اگر فعال و یا باردار هستید شاید لازم باشد روزانه آب بیشتری بنوشید.

خوردن زغال اخته و نوشیدن آب زغال اخته می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری کمک کند.

در زغال اخته ماده ای وجود دارد که به محافظت از مثانه کمک کرده و ورود برخی از باکتری ها به دستگاه ادراری را سخت تر می کند.

عفونتی که از مجرای ادراری شروع می شود می تواند به مثانه و کلیه ها سرایت کرده، مشکل را جدی تر کند و منجر به عوارض شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش درمان خانگی برای عفونت مجاری ادراری

در صورت مشاهده موارد غیرمعمول در رابطه با ادرار مانند رنگ، بو و هرگونه ناراحتی هنگام ادرار بدون درنگ به پزشک اطلاع دهید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

جهت دریافت نوبت ملاقات با دکتر علی حاجب متخصص اورولوژی هم اکنون با کلینک الهام تماس بگیرید.

گلبول سفید در ادرار