زمان تحویل گذرنامه


زمان تحویل گذرنامه

برای آنکه در مسیری شفاف تر حرکت کنیم، یک قدم عقب تر برویم، اصلا پاسپورت چیست؟ چرا برای سفر های خارجی و یا اخذ اقامت اروپا نیاز به پاسپورت دارید؟ پاسپورت به بیان ساده نمونه ای خارجی از شناسنامه شماست.


مدت زمان صدور پاسپورت چقدر است؟

برای آنکه در مسیری شفاف تر حرکت کنیم، یک قدم عقب تر برویم، اصلا پاسپورت چیست؟ چرا برای سفر های خارجی و یا اخذ اقامت اروپا نیاز به پاسپورت دارید؟ پاسپورت به بیان ساده نمونه ای خارجی از شناسنامه شماست.

ایلنا؛ حتی اگر تابحال سفر خارجی نرفته باشید، حتما می دانید که برای سفر های خارجی نیاز به مدرکی به نام پاسپورت دارید. در حقیقت داشتن پاسپورت برای سفرهای خارجی از جمله اولین کار هایی است که باید پیش از اقدام برای سفر انجام دهید، در غیر این صورت اجازه خروج از کشور به شما داده نمی شود. اما احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که برای صدور پاسپورت چقدر زمان نیاز است؟ در ادامه به کمک کارشناسان موسسه حقوقی سایرس به این سوال پاسخ می دهیم.

پاسپورت چیست؟

برای آنکه در مسیری شفاف تر حرکت کنیم، یک قدم عقب تر برویم، اصلا پاسپورت چیست؟ چرا برای سفر های خارجی و یا اخذ اقامت اروپا نیاز به پاسپورت دارید؟ پاسپورت به بیان ساده نمونه ای خارجی از شناسنامه شماست.  بدین ترتیب پاسپورت همان شناسنامه خارجی شماست که تمام اطلاعات هویتی تان در آن وجود دارد.

زمانی که به کشور دیگری سفر می کنید پلیس کشور مقصد با استناد بر پاسپورت شما اجازه ورود را صادر می کند. با این توضیحات به بررسی دیگر شرایط و مراحل مورد نیاز و همچین زمان لازم برای صدور پاسپورت می پردازیم.

برای گرفتن پاسپورت باید چه شرایطی داشته باشید؟

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که برای گرفتن پاسپورت حتما باید بیش از ۱۸ سال سن داشته باشید و در صورتی که زیر سن قانونی هستید باید با اجازه ولی و سرپرست خود برای اخذ پاسپورت اقدام کنید. همچنین اگر مرد هستید حتما باید دارای گواهی پایان خدمت نیز باشید.

افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه نمایند و با کسب اجازه این سازمان می توانند نسبت به گرفتن پاسپورت اقدام کنند. پس حتی اگر سرباز هستید هم جای نگرانی نیست و می توانید با طی کردن مراحل قانونی برای اخذ پاسپورت اقدام کنید.

زنان متاهل برای اخذ پاسپورت چه کنند؟

در صورتیکه خانم هستید و ازدواج هم کرده اید، برای دریافت پاسپورت باید با داشتن نامه کتبی و رضایت نامه از همسر برای دریافت گذرنامه اقدام کنید. در صورتی که در شرایط حاد و بحرانی قرار داشته باشید نیز می توانید با اجازه دادستان شهر و منطقه زندگی خود برای دریافت پاسپورت اقدام کنید.

مطابق با قانون ایران در صورتی که همسر یا سازمان اجازه ندهند ، فرد نمی تواند از کشور خارج گردد و جالب است بدانید گذرنامه شخص تا زمان رفع مشکل و صدور اجازه ضبط می شود.

مدت زمان صدور پاسپورت چقدر است؟

اما به سراغ سوال اصلی برویم، برای صدرو پاسپورت چقدر زمان نیاز است؟ صدور پاسپورت و دریافت آن از طریق پست، بین ۵ تا هفت روز زمان می برد. البته این در صورتی است که مدارک کامل باشند و هیچ گونه نقصی در پرونده وجود نداشته باشد.

در غیر این صورت، لازم است شخصا علت تاخیر را پیگیری کنید. پس در صورتی که هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد زمان لازم برای صدور پاسپورت ۳ تا ۵ روز است.

چه کسانی نمی توانند پاسپورت بگیرند؟

با اینکه تا بدین جای کار دریافت پاسپورت کاری ساده و بدون دردسر به نظر می رسد، اما این مدرک برای هرکسی صادر نمی شود. دلایل بسیاری وجود دارد که می تواند مانع از صدور پاسپورت برای افراد شود. به عبارتی دیگر افراد بسیاری هستند که به دلیل مشکلات قضایی و قانونی ممنوع الخروج هستند و بخاطر داشتن سوپیشینه حق خروج از ایران را ندارند.

به غیر از افرادی که جرمی مرتکب شده و به دلایل قانونی حق خروج از کشور ندارند، افرادی که دارای بدهی هیا مالیاتی هستند نیز نمی توانند از کشور خارج شوند. معمولا در اصطلاح این افراد دارای فرار مالیاتی هستند و به همین دلیل حق خروج از کشور ندارند. خالی از لطف نیست اگر به این مورد هم اشاره داشته باشیم که اگر فردی دارای جرم های خاص در سطح بین المللی نیز باشد، امکان افتتاح حساب بین المللی نیز ندارد.

معرفی انواع پاسپورت در ایران

مشابه با تمام دنیا در کشور ما نیز پاسپورت های مختلفی وجود دارد، پاسپورت هایی که برای خروج از کشور به هر هدفی صادر می شود. برای مثال فرقی نمی کند به دنبال اقامت یونان و دریافت اقامت تمکن مالی یونان هستید و یا فقط به دنبال سفر و گردشگری، حتما باید پاسپورت داشته باشید.

یکی از انواع پاسپورت ایرانی، گذرنامه عادی یا توریستی است که با هدف تحصیل ، تجارت و گردشگری برای شهروندان ایرانی صادر می گردد و افراد با این پاسپورت می توانند به راحتی از کشور خارج شوند.

نوع دیگر آن نیز پاسپورت دیپلماتیک است و برای سیاست مداران کشور صادر می گردد. این پاسپورت به دلیل آن است که در برخی مواقع سیاست های صدور گذرنامه در مورد دیپلمات ها و افراد دارای مقام با دیگر افراد تفاوت دارد.

یکی دیگر از انواع پاسپورت نیز گذرنامه خدمت است که برای کارمندان دولت صادر می شود و قوانین آن نیز مشابه با پاسپورت های دیپلماتیک است. در پایان نیز به بررسی مراحل دریافت پاسپورت می پردازیم.

برای دریافت پاسپورت باید چه مراحلی را طی کنید؟

در سال های اخیر ایرانی ها باید برای دریافت گذرنامه از طریق دفاتر پلیس ۱۰ اقدام نمایند، در این مراکز هر فرد باید مبلغ ۱۰۰۰ تومان برای فرم و شناسه پاسپورت بپردازد. بعد از این مرحله از طریق دستگاه کارت خوانی که در مرکز موجود است باید مبلغ ۳۷۵۰ تومان در وجه شهرداری و ۷۵۰۰۰ تومان در وجه نیروی انتظامی بپردازد و در نهایت بعد از تکمیل مدارک و فرم های مربوطه ، گذرنامه صادر می شود و بعد از چند روز از طریق پست آن را دریافت خواهد کرد.

زمان تحویل گذرنامه