تدریس فارسی سوم ابتدایی


تدریس فارسی سوم ابتدایی

روش تدریس فارسی سوم دبستان، کتابهای کمک درسی فارسی سوم به همراه نمونه سؤالات این درس، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.


روش تدریس فارسی سوم دبستان دانلود کتاب روش تدریس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هدف از ارائۀ درس فارسی در دورۀ ابتدایی، تقویت چهار مهارت‌ زبانی، یعنی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن است. دانش‌آموز در پایۀ اول و دوم به صورت مقدماتی با این مهارت‌ها آشنا می‌شود.

در کتاب فارسی پایۀ سوم ابتدایی، به آموزش سطوح پیشرفتۀ این چهار مهارت پرداخته شده است. بنابراین روش تدریس فارسی سوم در هدایت دانش‌آموز از مراحل مقدماتی به سمت مراحل پیشرفته‌تر یادگیری مهارت‌های زبانی، بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله از مجله اساتید استادبانک، به بررسی روش تدریس فارسی سوم دبستان پرداخته‌ایم. همچنین فایل پی‌دی‌اف کتاب فارسی سوم دبستان و راهنمای تدریس صفحه به صفحۀ فارسی سوم دبستان را در اختیار شما همکاران عزیز قرار داده‌‌ایم که در ادامۀ همین مقاله می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید.

در صورتی که به عنوان معلم خصوصی فارسی یا معلم آموزش و پرورش، درس فارسی سوم دبستان را تدریس می‌کنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. لطفا با ما همراه باشید.

نگاهی به کتاب فارسی سوم دبستان

قبل از وارد شدن به بحث روش تدریس فارسی سوم ابتدایی، ابتدا لازم است که نگاهی کلی و همه جانبه به بخش‌های مختلف کتاب درسی فارسی سوم داشته باشیم.

کتاب فارسی پایۀ سوم ابتدایی چاپ ۱۴۰۰، شامل ۱۳۶ صفحه و ۷ فصل در هفت موضوع کلی و اساسی است. این هفت موضوع عبارتند از: نهادها، بهداشت، اخلاق فردی و اجتماعی، راه زندگی، هنر و ادب، ایران من و طبیعت. هر یک از فصل‌های کتاب، شامل دو یا سه درس مختلف است که این تعداد بستگی به اهمیت موضوع دارد.

به طور کلی کتاب فارسی سوم دبستان شامل ۱۷ درس است که یکی از آن‌ها تحت عنوان درس آزاد در نظر گرفته شده است تا معلم و دانش‌آموز با مشارکت و همکاری یکدیگر موضوع مناسبی را برای آن انتخاب کنند.

برای مثال هدف از فعالیت “نگاه کن و بگو“، درک تصاویر و سخن گفتن منسجم دربارهٔ آن تصویر است. بنابراین معلّم باید دانش‌آموزان را از پراکنده‌گویی دور کند و قدرت درک ارتباط بین تصاویر را  در آن‌ها تقویت کند.

همچنین در همۀ فصل‌ها، بخشی تحت عنوان “بخوان و بیندیش” در نظر گرفته شده است که با موضوع اصلی درس در ارتباط است. این بخش با هدف تقویت مهارت خواندن، ایجاد عادت به مطالعه، افزایش دایرۀ لغات، هدایت عواطف، احساسات و گسترش دنیای ذهن و روان دانش‌آموزان ارائه شده است. به منظور سنجش و ارزیابی درک مطلب دانش‌آموز نیز در انتهای این بخش، پرسش‌هایی مطرح شده است که بهتر است دانش‌آموزان به صورت گروهی به این سؤالات پاسخ دهند.

مروری بر سرفصل‌های کتاب فارسی سوم و اهداف هر فصل

در این بخش مروری بر سرفصل‌ها و اهداف کلی هر فصل از کتاب فارسی سوم دبستان خواهیم داشت. برای مشاهدۀ اهداف هر فصل، روی گزینۀ مورد نظر کلیک کنید.

سرفصل‌های کتاب فارسی سوم دبستان عبارتند از:

برخی نکات مهم در روش تدریس فارسی سوم دبستان

بودجه‌بندی سالانۀ فارسی سوم ابتدایی 

در هر هفته ۸ ساعت آموزشی به درس فارسی سوم اختصاص دارد. برای آموزش کتاب فارسی سوم دبستان، هر درس به طور متوسط برای ده جلسه در نظر گرفته شده است و در پایان هر فصل، یک جلسه برای فعالیت‌های تکمیلی کتاب نگارش سوم و حکایات و ضرب‌المثل‌های کتاب فارسی پیش‌بینی شده است.

برنامه‌ریزی برای تدریس فارسی سوم ابتدایی باید به گونه‌ای باشد که تا پایان دهۀ اول اردیبهشت ماه، تدریس کل کتاب به پایان رسیده باشد. بر اساس پیشنهاد آموزش و پرورش، لازم است برای هر ماه، سه درس از کتاب فارسی سوم دبستان تدریس شود. همچنین با توجه به جدول زیر، پیشنهاد می‌شود زمان‌هایی نیز برای مرور آموخته‌ها، تکرار و تمرین این درس در نظر گرفته شود.

کتاب‌های کمک درسی فارسی سوم دبستان

روش‌های مختلفی برای تمرین بیشتر و بهبود وضعیت درس فارسی در دانش‌آموزان پایۀ سوم ابتدایی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از آموزش‌های شخصی‌سازی شده با کمک معلم خصوصی است. استفاده از نمونه سوالات فارسی سوم دبستان نیز می‌تواند به تکرار و تمرین بیشتر این درس کمک کند.

روش دیگر استفاده از کتاب‌های کمک درسی است که ما در این قسمت به معرفی یکی از کتاب‌های خوب در این زمینه می‌پردازیم.

کتاب فارسی سوم سری شاهکار (کلاغ سپید)

این کتاب کمک آموزشی از مجموعۀ کتاب‌های شاهکار کلاغ سپید، در تلاش است دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی را بیشتر با زبان فارسی آشنا کند. درسنامه‌ها به خوبی نیاز دانش‌آموز را برآورده می‌کنند و بعد از آن نوبت حل نمونه سوالات که مطالب در ذهن تثبیت شود. این کتاب از شکل‌های مناسب و جذاب استفاده کرده، نمونه سوالات بسیار مناسبی دارد و از لحاظ جلوه‌های بصری برای کودکان جذاب است.

نگاهی به کتاب روش تدریس فارسی سوم دبستان

کتاب راهنمای معلم فارسی سوم دبستان از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بررسی ساختار کلی کتاب فارسی سوم دبستان، بررسی درس به درس فارسی سوم دبستان.

در بخش اول، نمایی کلی از ساختار کتاب فارسی سوم ارائه می‌شود و بخش‌های مختلف کتاب و فعالیت‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش را مطالعه کنید تا با اهداف مهم هر یک از فعالیت‌ها و توصیه‌ها و پیشنهاداتی در این زمینه آشنا شوید.

بخش دومِ کتاب روش تدریس فارسی سوم، به بررسی درس به درس کتاب اختصاص دارد. در ابتدای هر فصل یک نمودار مفهومی از مهارت‌های خوانداری و نوشتاری که دانش‌آموز باید کسب کند، ارائه می‌شود. سپس اهداف و مواد آموزشی مورد نیاز برای آموزش هر فصل ارائه می‌شود.

پس از این قسمت، اهداف هر درس و روش‌های تدریس پیشنهادی برای آن درس ارائه می‌شود. در نهایت، توضیحات کاملی در مورد هر یک از فعالیت‌ها، تمرینات و املاهای مورد نیاز برای آن درس در اختیار معلمان عزیز پایۀ سوم ابتدایی قرار می‌گیرد.

همکاری با استادبانک، یکی از برترین مؤسسات تدریس خصوصی در ایران

در این مقاله به بررسی کتاب درسی و روش تدریس فارسی سوم دبستان پرداختیم. همچنین فایل راهنمای معلم فارسی سوم دبستان را برای دانلود در اختیار شما همکاران عزیز قرار دادیم. بودجه بندی سالانه، معرفی برخی منابع کمک آموزشی و نمونه سؤالات فارسی سوم دبستان نیز در اختیار شما همکاران گرامی قرار گرفت. در آپدیت‌‌های بعدی این مقاله، به برخی سؤالات رایج در مورد روش تدریس فارسی سوم می‌پردازیم.

در صورتی که به مطالعۀ سایر مقالات در زمینۀ روش‌ تدریس، توسعۀ شغلی معلمان، تکنولوژی‌های آموزشی، مدیریت کلاس و اخبار معلمان علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به بخش‌های مختلف مجله اساتید یا سایت معلمان ابتدایی استادبانک هم مراجعه کنید.

استادبانک همواره در تلاش است تا با همکاری برترین معلمان و اساتید کشور و با استفاده از تجربیات آن‌ها، نقشی تأثیرگذار در گسترش دانش، به روزرسانی اطلاعات معلمان و معرفی آن‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان کشور داشته باشد. هدف ما بالا بردن سطح کیفیت آموزش معلمان و ساختن آینده‌ای روشن برای فرزندان این سرزمین است. اگر به عنوان معلم به تدریس خصوصی علاقه دارید می‌توانید شرایط همکاری با استادبانک را مطالعه و مراحل ثبت نام معلم خصوصی را طی کنید یا از طریق شماره‌ ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ با مشاورین ما در ارتباط باشید.

در این مقاله از سایت معلمان ابتدایی استادبانک، کتاب راهنمای معلم فارسی کلاس سوم برای دانلود ارائه شده است. در این کتاب می‌توانید بهترین روش‌های آموزش فارسی سوم دبستان را مطالعه کنید.

فایل pdf کتاب فارسی سوم دبستان و فایل pdf روش تدریس فارسی سوم دبستان برای دانلود در اختیار معلمان گرامی پایه سوم قرار گرفته است. کافیست روی این مقاله از مجله اساتید استادبانک کلیک کنید.

انتخاب کتاب کمک درسی مناسب برای آموزش فارسی سوم دبستان به نوع نیاز دانش آموز شما بستگی دارد. در این مقاله از آکادمی اساتید استادبانک، به یک مورد از کتاب‌های بسیار مفید برای آموزش فارسی سوم دبستان اشاره شده است.

آموزش فارسی سوم دبستان

آموزش فارسی سوم دبستان

آموزش فارسی سوم دبستان

تصاویر برنامه

معرفی برنامه

این برنامه به آموزش کامل کتاب فارسی سوم دبستان بر اساس آخرین تغییرات کتاب درسی می پردازد. انیمیشن های آموزشی این مجموعه، بخش های مختلف هر درس را بصورت کامل خوانده و توضیح می دهد.

درس اول  از کتاب در این برنامه رایگان بوده و مابقی دروس پس از پرداخت درون برنامه ای بازار، قابل دسترس می باشند.

در این مجموعه علاوه بر امکان تماشای دروس به صورت آنلاین، امکان دانلود و تماشای آفلاین آنها نیز وجود دارد.

تدریس فارسی سوم ابتدایی