عملیات خشم خدا


عملیات خشم خدا

بعد از حادثه المپیک مونیخ و ماجرای کشته شدن گروگان هالی اسراییلی، موساد برای انتقام گیری عملیات خشم خدا را اجرا کرد که در آن…


عملیات خشم خدا و ماجرای گروگانگیری در المپیک مونیخ از اتفاقات پرحرف و حدیثی بود که در سال ۱۹۷۲ و در ادامه تقابل های فلسطینی ها و اسراییلی ها رخ، در حادثه المپیک مونیخ گروه سپتامبر سیاه که وابسطه به سازمان آزادی بخش بود ۱۱ نفر ار ورزشکاران اسراییلی را به گروگان گرفت و خواستار آزاد شدن بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان فلسطینی از زندان های اسراییل شد، اما اسراییل با این درخواست مخالفت کرد و در نهایت پس درگیری در فرودگاه مونیخ تمام ورزشکاران اسراییلی به همراه ۵ نفر از فلسطینی ها به همراه یک مامور پلیس آلمان کشته شدند.

اگر دوست داشته باشید میتونید روایت کامل این ماجرا را از اینجا بشنوید.

اما اسراییل نسبت به این اتفاق بی تفاوت نبود، در جواب اقدام به تهیه لیستی از افراد سرشناس سازمان آزادی بخش فلسطین کرد و ” عملیات خشم خدا ” را استارت زد و شروع به ترور اعضای این لیست کرد، ترورهایی در فرانسه، یونان، نروژ، سوییس، ایتالیا، لبنان و قبرس انجام داد که معروف ترین شخصی این لیست ” علی حسن سلامه ” یکی از اعضای عالی رتبه سازمان آزادی بخش فلسطین و نزدیک به یاسر عرفات بود.

علی حسن سلامه پسر حسن سلامه رهبر گروه‌های مسلح عرب که در دوران انقلاب عربی فلسطین بین سالهای  ۱۹۳۶– ۱۹۳۹ علیه یهودیان و بریتانیا مبارزه کرد بود، سلامه جدا از رهبری عملیات های مختلف مسئول حفظ امنیت یاسر عرفات بود و رابطه خیلی نزدیکی هم با او داشت، پولدار، ثروتمند و جاه طلب بود و با دختری لبناني مسيحي که به‌ عنوان ملكه زيبايي انتخاب شده بود ازدواج كرده بود و به خاطر همین سبک زندگی به او لقب شاهزاده سرخ را داده بودند. سلامه خودش را فقط با سازمان سپتامبر سياه مشغول نمي‌كرد، اون فرمانده نيروی شماره ۱۷، يعني واحد فلسطيني بود كه مسئوليت حفاظت از جان «ياسر عرفان» را به عهده داشت. عدد ۱۷ شماره تلفن داخلی او در ستاد مركزی ساف بود.

جولای ۱۹۷۳ موساد رد سلامه را در نروژ زد و بهترین نیروهای خود را که از نظر ظاهری به مردم اسکاندیناوی شبیه بودند در شهر لیلهامر نروژ دور هم جمع کرد تا مهمترین عملیات ترور خود را بعد از کشتار مونیخ انجام دهند. روز ترور وقتی سوژه همراه یک زن از رستورانی در شهر بیرون آمد نیروهای موساد آنهارا به رگبار بستند و خیلی سریع از مسیری که از قبل تعیین کرده بودند فرار کردند، این اولین قتل در ۴۰ سال گذشته در این شهر بود، ولی خیلی زود مشخص شد که سلامه گولشون زده، مقتول يك پيشخدمت مراكشی بود و زنی هم که همراهش بود همسر باردار نروژیش بود که زنده مونده بود و ۲۰ سال طول كشيد كه اسراییلی ها به او و فرزندش غرامت بپردازند، سلامه موقع خروج این دونفر چند نفر از افرادش را فرستاده بود که با آنها صحبت کنند تا نیروهای موساد فکرکنند او واقعا سلامه است.

موساد موفق میشه که سال ۱۹۷۸ مجدد رد سلامه را در بیروت بزنه، نوامبر ۱۹۷۸، چند مامور موساد با پاسپورت های جعلی وارد بیروت میشن و سلامه راتحت نظر میگیرند، موساد متوجه شد که سلامه زمان بیکاری را معمولا در استخر و سونا میگذراند ولی امکان حمله در این مکان ها نبود چون قطعا تلفات غیرنظامی ها بالا میرفت. در طول مدتی که سلامه تحت نظر بود با زنی به اسم اریکا چمبرز آشنا میشه، زن مثبتی نشان میداد، آپارتمان او در خیابانی بود که سلامه زیاد از آنجا رفت و آمد میکرد، به گربه های خیابانی غذا میداد، از پنجره اتاقش نمای خیابون و آپارتمان های اطراف را نقاشی میکرد، حتی گفته میشه چندباری هم با سلامه به استخر میره و رابطشون نزدیک بود، چندوقتی میگذره تا اینکه ۲۲ ژانویه ۱۹۷۹، ساعت ۳٫۳۵ دقیقه بعد از ظهر، درحالی که علی حسن سلامه به همراه محافظانش از خیابان همیشگی رد میشه به فولکس واگن قرمزی نزدیک میشه که ۱۰۰کیلوگرم مواد منفجره در آن جاساز شده بود و درست وقتی که به فولکس واگن رسید ماشین منفجر میشه، در این انفجار ۴ نفر از محافظان سلامه و ۴ نفر از عابرین خیابان از جمله یک تبعه انگلیسی و یک راهبه آلمانی کشته میشوند و سلامه هم در بیمارستان و زیر عمل به خاطر ترکشی که در سرش بود کشته میشه.

فولکس واگن قرمز برای چه کسی بود؟ پنه لوپه یا بهتر بگم اریکا چمبرز! ماشه انفجار را چه کسی فشار داد؟ اریکا چمبرز! پنه لوپه یا اریکا چمبرز یا هر اسم دیگه که داشته یکی از ماموران موساد بوده که توانسته خودش را به سلامه نزدیک کند و زمان رفت و آمدهاش و مکان هایی که رفت و آمد داشت و زمان های کاری و غیر کاری او را مشخص کند تا بتوانند سلامه را در فرصت مناسب ترور کنند، بلافاصله بعد از این انفجار اریکا و دو مامور دیگر موساد که مسئول عملیات بودن ناپدید میشوند.

اریکا چمبرز دختر انگلیسی حدودا ۳۰ ساله ای بود که سالها تحت تعلیم موساد بود و چندسال قبل از عملیات در آلمان زندگی میکرد و منتظر خبر موساد برای اجرای اولین عملیاتش بود، اریکا عملیات خشم خدا یعنی تنها عملیات زندگیش را به بهترین شکل ممکن انجام داد. روز بعد خبر ترور علی حسن سلامه با افتخار از شبکه های خبری اسراییل پخش شد، برای سلامه خاک سپاری باشکوهی در بیروت برگزار شد و حدود ۲۰ هزار نفر از جمله یاسر عرفات در مراسم تدفینش شرکت کردند.

عملیات خشم خدا