موضوع برای داستان نویسی


موضوع برای داستان نویسی

مجموعه ای از بهترین موضوع های داستان نویسی برای ایده گرفتن و نوشتن داستان. با این موضوعات خلاق به راحتی داستان خود را بنویسید. این مجموعه هر هفته آپدیت می شود.


موضوع برای داستان نویسی

پیدا کردن موضوع مناسب برای داستان نویسی همیشه یکی از مشکلات نویسنده های تازه کار است. موضوعات بسیاری وجود دارد که می شود در مورد آن ها نوشت ولی بعضی موضوع ها به یکباره ایده برای داستان نویسی در ذهن شما پرورش می دهند و کلمات را روی کاغذ جاری می کنند. این یکی از بهترین روش های آموزش داستان نویسی به حساب می آید.

من در این پست مجموعه ای از این موضوع های داستان نویسی را جمع آوری کرده ام تا هرچه زودتر قلم را در دست بگیرید.

این پست به صورت هفتگی آپدیت می شود و با سر زدن به این صفحه می توانید از موضوعات داستانی جدید با خبر شوید.

اگر هنوز نمی دانید چطور باید داستان نویسی را شروع کنید پیشنهاد می کنم از پست شروع داستان نویسی بازدید کنید.

همچنین اگر قصد دارید نوشته خود را برای من بفرستید و در موردش بازخورد بگیرید در گروه تلگرام نویسندگی خلاق عضو شوید. در این گروه نوشته های سایر نویسنده ها را هم می توانید مطالعه کنید.

موضوع داستان نویسی شماره ۱

در باره موضوع زیر یک داستان کوتاه بنویسید:

داشتم از سر کار برمی‌گشتم که متوجه شدم مغازه کتابفروشی جدیدی در محله‌مان باز شده است. روی کاغذ تبلیغاتیش نوشته بود عجیب‌ترین کتابفروشی که تو عمرتون دیدین

چطور موضوع را گسترش دهیم؟

هدف از این موضوع داستان نویسی تقویت خلاقیت شما در داستان نویسی است. شما باید ابتدا تا آنجایی که می‌توانید حس کنجکاوی خواننده را بیشتر کنید و سپس او را به دنیای تخیلی که خودتان می‌سازید وارد کنید.

کلمه عجیب در موضوع داستان نویسی خواننده را به فکر فرو می‌برد که چرا این کتاب فروشی با بقیه کتاب فروشی‌ها فرق دارد. پس باید لیستی از تفاوت این کتاب فروشی خیالی با یک کتاب فروشی واقعی بنویسید و از بین آن‌ها آن خصوصیتی که خواننده با آن وارد دنیای خیال می‌شود را بال و پر دهید.

هر خصوصیت خارق العاده‌ای که برای کتاب فروشی در نظر می‌گیرید باید همزمان خواننده را مشتاق خواندن اطلاعات تکمیلی شما بکند. پس حواستان باشد که تمام اطلاعات را در مورد عجیب بودن این کتاب‌خانه یکجا به خواننده ندهید.

مثلا اگر قرار است این کتاب فروشی به جای پول از شما چند روز از زندگیتان را بگیرد این قضیه را تا انتهای داستان مخفی کنید. فقط در طول داستان نشانه‌هایی قرار دهید که خواننده با پرسیدن سوال‌های بیشتر خودش بفهمد که افراد عضو این کتاب‌فروشی عمرشان را در ازای خواندن کتاب می‌دهند.

تا آنجایی که می‌توانید باید برای دنیای تخیلی خود دلایلی از وضعیت موجود دنیای واقعی بیاورید که خواننده با دنیای خیالی شما ارتباط برقرار کند. مثلا دنیای افراد داستان را آنقدر سخت نشان بدهید که افراد ترجیح بدهند به کتاب خواندن مشغول باشند تا همزمان زودتر این دنیای بیهوده و بی هیجان را ترک کنند. درست مثل روزگار امروز انسان‌ها که آنقدر روتین است کسی تمایل به ادامه این روتین ندارد.

برای نوشتن داستان درباره این موضوع مقاله چگونه داستان تخیلی بنویسیم؟ به شما کمک می‌کند.

موضوع داستان نویسی شماره ۲

داستان زیر را ادامه دهید:

با زنگ تلفن از خواب بیدار شدم. شماره نا آشنا بود. دو دل بودم جواب بدم یا نه.جواب دادم. چند باری گفتم الو ولی کسی حرفی نمی زد. تا اومدم تلفت قطع کنم یه صدای کلفت پشت تلفن گفت: تو مزخرف ترین نویسنده ای هستی که تو عمرم دیدم.

راهنمای نوشتن داستان

هدف از این موضوع داستان تقویت توانایی شما در شخصیت‌ پردازی است. با خواندن موضوع متوجه می‌شویم که شخصیت اصلی داستان نویسنده است و این نویسنده انگار خیلی طرفدار ندارد و دمشن‌های زیادی دارد.

به این فکر کنید که چه چیزی باعث شده این نویسنده دشمن داشته باشد؟ آیا نوشته‌های اعتراضی می‌نویسد؟ گذشته کاراکتر در این سبک نگاهش به داستان نویسی چه تاثیری داشته است؟ آیا از رفتار عده‌ای در کودکی صدمه خورده است؟ آیا عزیزی را به خاطر آرمان‌هایش از دست داده؟

بعد از فکر کردن به گذشته‌اش حالا به آرزوها و خواسته‌هایش فکر کنید. 

چرا اعتراضی می‌نویسد؟ آیا قصد اصلاح جامعه با داستان‌هایش را دارد؟

به این فکر کنید که چطور اسختی‌ها در مسیر آرمانش قرار می‌گیرد و او را از ادامه مسیر خسته می‌کند. در آخر نشان دهید که او چطور قهرمانانه جلوی این سختی‌ها می‌ایستد و به قهرمان داستان شما تبدیل می‌شود.

من در مقاله کاراکترپردازی در داستان با جواب به این ۳ سوال به طور مفصل در مورد نحوه شخصیت پردازی در داستان توضیح داده‌ام.

موضوع داستان شماره ۳

داستان زیر را ادامه بدهید و یک داستان کوتاه بنویسید.

از سر کار بر‌میگشتم که در کوچه‌های تاریک و خلوت پسر جوانی را روی زمین دیدم. فکر کردم حالش بد است، سریع سمتش رفتم تا کمکش کنم. تا بهش رسیدم دیدم قصد دارد خودکشی کند.

گفتم: نه صبر کن چرا می خوای این کارو کنی؟

گفت: یه دلیل بهم بده که این کارو نکنم…

چند پیشنهاد برای موضوع داستان

در این موضوع داستان نویسی شما باید صحنه پردازی کنید. یعنی از دیالوگ استفاده کنید و سعی کنید به کمک زاویه دید دانای کل خواننده را شاهد این ماجرا قرار دهید. 

به هنگام صحنه پردازی باید توجه کنید که همانطور از دیالوگ استفاده کنید که ما در مکالمه‌های روزمره استفاده می‌کنیم. دیالوگ‌های رسمی و خشک اصلا بیانگر هیجان صحنه نخواهند بود. 

پیشنهاد من برای دیالوگ نویسی و صحنه پردازی این است که صحنه را در ذهن خود تصویر کنید و سپس از آن در ذهنتان یک فیلم بسازید. در مرحله بعد هر‌ دیالوگی که به ذهنتان آمد را سریع روی کاغذ بیاورید.

سعی کنید صحنه را مثل یک بازیگر بازی کنید. تنها در این صورت می‌توانید دیالوگ مصنوعی را از واقعی تشخیص دهید.

موضوع داستان نویسی شماره ۴

نامه ای برای یک قسمت از اعضای بدن خود بنویسید.

موضوع داستان نویسی شماره ۵

نامه ای از روی ماه برای کره زمین بنویسید

موضوع داستان نویسی شماره ۶

یک روز صبح نامه ای دریافت می کنید، با این مضمون که فردا آخرین روز زندگی شماست.

موضوع داستان نویسی شماره ۷

موضوع زیر را ادامه دهید و یک داستان کوتاه بنویسید.

جلوی پیرمرد چند قرص و یک لیوان آب بود. داشت از پنجره غروب خورشید را نظاره می کرد

موضوع داستان نویسی شماره ۸

داستان زیر را ادامه دهید:

او اولین نفری بود که به این جزیره پا گذاشته بود. قایقش را به خشکی کشاند و زندگیش را در جزیره آغاز کرد….

موضوع داستان کوتاه شماره ۹

داستان زیر را ادامه دهید:ناگهان صدای مهیبی می آید و تمام افرادی که در مترو هستند متوجه می شوند که تمام راه های خروج از ایستگاه های مترو بسته شده است.

موضوع داستان کوتاه شماره ۱۰

تصور کنید دو نفر برای ۲۰ سال یکدیگر را ندیده اند و قرار است بعد از این مدت با یکدیگر دیدار کنند.

موضوع داستان کوتاه شماره ۱۱

درباره فردی بنویسید که برای تعطیلات نوروز هتل رزرو می کند ولی بعد از رسیدن متوجه می شود که به دلیل کمبود اتاق خالی باید با یک غریبه هم اتاق شود.

موضوعاتی جالب برای نوشتن داستان کوتاه

اگر قصد نوشتن یک داستان کوتاه دارید ولی ایده ای هنوز به ذهنتان نرسیده است و یا شاید هم ایده های بسیاری دارید و نمی توانید بهترین ایده را انتخاب کنید، این مطلب می تواند به شما کمک کند.

در ادامه ده ایده برای ژانرهای مورد علاقه شما لیست شده است.

اگر عجله دارید، ده تا از بهترین ایده ها بطور خلاصه در زیر آمده است که در ادامه جزئیات بیشتری در مورد آن ها ارائه می شود:

۱۰ ایده برتر برای داستان کوتاه

چطور یک داستان کوتاه بنویسیم؟

قبل از آنکه به موضوعاتی که می توانیم انتخاب کنیم بپردازیم ابتدا بهتر است در مورد اینکه چگونه یک داستان کوتاه خوب بنویسیم صحبت کنیم.

دختر جوانی توسط یک گردباد به یک مکان جادویی منتقل می شود و باید در جستجوی جادوگری باشد که می تواند به بازگشت او به خانه کمک کند.

در این مثال

ده موضوع عمومی برای داستان کوتاه

این ده موضوع برای هر نوع ژانر داستانی مناسب هستند:

چه چیزی داستان شما را برجسته می کند؟

داستان ها بیش از هر بیان هنری دیگر، این قدرت را دارند که توجه مردم را به خود جلب کنند. داستان ها این توانایی را دارند که زندگی مردم را تغییر دهند. اما برای اینکه داستانی فوق العاده بنویسید، داستانی که زندگی ها را تغییر دهد فقط در مورد آنچه شخصیت هایتان انجام می دهند و آنچه می بینند یا می گویند ننویسید. از خود بپرسید من در کجای این داستانم؟ ارتباط شخصی من با این داستان چگونه است؟

رابرت فراست می گوید: اگر داستانی باعث گریه نویسنده نشود، باعث گریه خواننده نیز نمی شود، اگر باعث شگفتی نویسنده نشود باعث شگفتی خواننده نیز نمی شود. اگر بتوانید داستان خود را به داستانی که می نویسید پیوند دهید، نه تنها انگیزه شما برای اتمام داستان بیشتر می شود بلکه حتی می توانید زندگی خوانندگان خود را نیز عوض کنید.

گام بعدی: انتشار داستان

اگر قصد انتشار داستان خود را دارید، نوشتن داستان های کوتاه به شما کمک می کند که سریعتر به نتیجه برسید. نویسندگان معروف چون استفان کینگ، ارنست همینگوی و مارک تواین همگی با نوشتن داستان های کوتاه کار نویسندگی خود را آغاز کردند و هنر نویسندگی را با نوشتن داستان های کوتاه آموختند. بنابراین نوشتن داستان های کوتاه می تواند شما را برای نوشتن رمان آماده کند.

معرفی داستان های کوتاه ایرانی و خارجی

عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی

غلامحسین ساعدی یکی از برترین نویسندگان ایرانی است که احتمالاً با داستان کوتاه او به نام گاو و فیلم اقتباس شده از آن آشنایی دارید. این داستان یکی از داستان های مجموعه داستانی او به نام عزاداران بیل است. این مجموعه دارای هشت داستان از اهالی روستایی به نام بیل است که برای حل گرفتاری ها و مشکلات خود به عزاداری روی می آورند. ترس، وحشت و دلهره از ویژگی های داستان های ساعدی است. ساعدی از نیروهای ماورایی در داستان های خود به طبیعی ترین و عادی ترین شکل استفاده کرده بطوریکه آن را بخشی از زندگی عادی و روزمره افراد داستان کرده است. (اگر به خواندن این مجموعه داستان علاقه مندید می توانید از این لینک اقدام به خرید این کتاب از سایت دیجی کالا نمایید).

عشق روی پیاده رو اثر مصطفی مستور

مجموعه داستان عشق روی پیاده رو اثر مصطفی مستور شامل ۱۲ داستان است که برخی از این داستان ها از خاطرات کودکی خود نویسنده الهام گرفته شده اند و به مفاهیمی چون عشق، زندگی و ارتباط با خداوند می پردازند. در این داستان ها عشق در دو مفهوم فرا انسانی و انسانی آن ارائه می شود و این دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد. (این کتاب را می توانید از سایت دیجی کالا تهیه کنید).

نه داستان اثر جی. دی. سلینجر

جی. دی. سلینجر نویسنده سرشناس آمریکایی و نویسنده کتاب ناتور دشت است. نه داستان شامل داستان هایی چون دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم و یک روز خوش برای موز ماهی می شود. سلینجر در بیشتر داستان هایش سعی می کند به جنگ و تبعات آن بپردازد از آنجایی که خودش در جنگ جهانی دوم حضور داشته و به فجایع آن آگاه است. او بجای اینکه رویکردی حماسی نسبت به مقوله جنگ داشته باشد به تأثیرات مخرب آن در داستان هایش پرداخته است. در داستان یک روز خوش برای موز ماهی شخصیت داستان به نام سیمور از بیمارستان ارتش که در آن بستری بوده مرخص می شود و در داستان عمو ویگیلی از همین مجموعه دوست الوییز جانش را در جنگ از دست داده است. (برای تهیه این کتاب می توانید از سایت دیجی کالا اقدام کنید).

خوبی خدا اثر جمعی از نویسندگان

خوبی خدا مجموعه ۹ داستان از نویسندگان برجسته ایست که همگی جوایز مختلف ادبی را دریافت کرده اند. در این مجموعه داستان هایی را از هاروکی موراکامی، ریموند کارور، شرمن الکسی، جومپا لاهیری، مارجوری کمپر، الکساندر همن، پرسیوال اورت، گیب هادسون و الیزابت کمپر فرنچ می خوانیم. هاروکی موراکامی که برای کتاب خوان های فارسی زبان با کتاب کافکا در کرانه آشناست با داستان شیرینی عسل در این مجموعه داستان معرفی شده است. داستان های انتخاب شده که تقریباً با یک شیوه نوشته شده اند از تنوع موضوعی و فضاسازی برخوردارند. نام این مجموعه، از داستان کوتاهِ خوبی خدا به قلم مارجوری کمپل برگرفته شده است. او که برنده چند جایزه ادبی می باشد دارای داستان های کوتاه دیگری چون نقشه هایت را بسوزان نیز می باشد. (برای خرید این مجموعه داستانی از سایت دیجی کالا کلیک کنید).

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داستان نویسی و ایده پردازی، ۲۰ ایده برای داستان نویسی در ژانر فانتزی، ۴۰ ایده برتر داستان نویسی در ژانر عاشقانه،  ۱۰ شیوه ایده پردازی برای داستان و رمان و نکات نوشتن فصل اول رمان را نیز می توانید مطالعه نمایید.

یکی از ایده های ارائه شده در این مطلب را بکار گیرید و داستانی کوتاه را در ۱۰۰۰ کلمه یا کمتر بنویسید و سپس با عضویت در سایت فصل یک و ورود به پنل کاربری خود اقدام به انتشار داستان خود در سایت کنید و از نظرات سایر کاربران سایت نیز بهره ببرید.  آموزش عضویت در سایت و مراحل نوشتن داستان در این لینک توضیح داده شده است. لطفا قبل از نوشتن داستان خود قوانین و مقررات سایت را مطالعه فرمایید.

اگر مطالب ارائه شده برای شما مفید بود لطفا ما را از نظرات خود آگاه کنید.

مطالبی که در سایت فصل یک قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت فصل یک به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

فصل یک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

موضوع برای داستان نویسی