رنگ کردن ام دی اف


رنگ کردن ام دی اف

در این مطلب به معرفی مراحل رنگ کردن چوب ام دی اف، معرفی انواع پرایمر و انواع رنگ مخصوص MDF خواهیم پرداخت.


مهمترین نکته ای که در انتخاب رنگ مخصوص ام دی اف مورد توجه قرار  می گیرد، حساس بودن این فرآوردۀ چوبی به آب است. ورق (MDF) به راحتی رطوبت و آب را جذب می کند و رسیدن آب به این ماده موجب واکشیدگی، ترک برداشتن و در نهایت متلاشی شدن آن می شود.

با توجه به حساسیت (MDF) به رطوبت، پیش از رنگ کردن آن از رنگ آستری یا پرایمر (P ime ) جهت آب بندی و آماده کردن سطح کار برای رنگ آمیزی استفاده می شود. در این مطلب به معرفی مراحل رنگ کردن چوب ام دی اف، معرفی انواع پرایمر و انواع رنگ مخصوص MDF خواهیم پرداخت.

فهرست محتوا

مراحل رنگ کردن (MDF)

پیش از پرداختن به انواع رنگ ام دی اف، بهتر است نگاهی مختصر به مراحل رنگ آمیزی ورق  (MDF) داشته باشیم.

۱ – آماده کردن سطح چوب

در اولین مرحله و پیش از هر کاری، با فشار هوا و دستمال نمدار سطح ام دی اف به طور کامل پاک می شود.

۲ – اعمال رنگ آستر

مواد مختلفی برای اجرای آستری و آب بندی (MDF) وجود دارند که در معرفی انواع پرایمر به آن خواهیم پرداخت. برای اعمال پرایمر بر روی لبه ها از قلم مو، و بر روی سطوح از غلتک نقاشی فومی استفاده می کنیم. پرایمر باید سطح کار را به طور کامل و یکنواخت بپوشاند و در عین حال تا حد ممکن ظریف و نازک باشد.

۳ – آماده کردن سطح کار برای رنگ مخصوص (MDF)

خشک شدن لایه آستر به جنس پرایمر به کار رفته بستگی دارد. پس از خشک شدن پرایمر، لازم است روی سطح به طور ملایم سنباده کشیده شود. این کار برای زدودن مقادیر اضافی پرایمر، صاف کردن لبه ها و آماده کردن سطح کار برای رنگ آمیزی نهایی صورت می گیرد.

پس از سنباده کشیدن، مجدداً سطح باید با فشار هوا و دستمال نمدار تمیز شود. دستمال نباید خیس باشد و تنها اندکی رطوبت کافی است.

۴ – رنگ آمیزی سطح نهایی

مرحله پایانی، مرحله ای است که رنگ مخصوص ورق ام دی اف به سطح اعمال می شود. انواع مختلفی از گزینه ها برای انجام این کار وجود دارند که در بخش مربوط به انواع رنگ، معرفی خواهند شد.

مانند مرحلۀ آستر، برای رنگ کردن لبه ها از قلم مو و برای رنگ کردن سطوح از غلتک نقاشی فومی استفاده می شود. همچنین پس از پایان رنگ آمیزی لبه ها، بهتر است برای ایجاد سطح صاف تر، روی آن نیز غلتک کشیده شود.

انواع رنگ مخصوص ام دی اف

رنگ ها و از جمله رنگ چوب ام دی اف، به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

از آنجایی که پیش از رنگ مخصوص ام دی اف از پرایمر استفاده می کنیم، می توانیم از هر دو نوع رنگ برای سطح پایانی استفاده کنیم. برای انتخاب رنگ مناسب، با توجه به نوع کاری که داریم به موارد زیر توجه می کنیم:

رنگ های پایه روغن

متداول ترین انواع رنگ برای سطوح (MDF)، رنگ های پایه روغن هستند. کار با رنگ های روغنی سخت تر است و به دلیل بوی تند و آزاد شدن مواد شیمیایی، محیط باید به طور مداوم تهویه شود. با این حال سطح نهایی کار براق تر بوده و دوام آن ها بیشتر است. برای سطوح وسیع مثل کابینت ها که قرار است به طور دائم مورد استفاده قرار بگیرند، از رنگ های پایه روغن استفاده می شود.

رنگ های پایه آب

رنگ های پایه آب سریع تر خشک می شوند، بوی ملایم تری دارند و مواد سمی کمتری آزاد می کنند. با این حال گران تر هستند و دوام کمتری دارند. از رنگ های پایه آب می توان برای رنگ آمیزی در مواردی استفاده کرد که سطوح کمتر در معرض آب هستند و نیاز به شستشو ندارند. سطح نهایی کار در رنگ های پایه آب معمولاً مات است. از جمله انواع رنگ های پایه آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسپری

اسپری های رنگ می توانند بر پایۀ روغن یا آب باشند. به خاطر قیمت بالا، استفاده از اسپری برای سطوح وسیع صرفه اقتصادی نخواهد داشت. با این حال به دلیل عدم نیاز به لوازمی مثل برس و غلتک نقاشی، گزینه مناسب برای کسانی است که می خواهند به تنهایی وسایل منزل خود را رنگ کنند. اسپری ها باید در محیط باز مورد استفاده قرار گیرند.

انواع رنگ MDF از نظر درخشندگی

همان طور که اشاره شد، به طور کلی رنگ های روغنی براق تر و رنگ های پایه آب مات تر هستند. برای انتخاب میزان درخشندگی رنگ بهتر است کاربرد آن در نظر گرفته شود. درجات مختلف درخشندگی و کاربرد رنگ عبارتند از:

انواع پرایمر مورد استفاده برای رنگ کردن (MDF)

پیش از اعمال رنگ مخصوص ام دی اف، استفاده از پرایمر ضروری است. پرایمر علاوه بر آب بندی، با جلوگیری از جذب شدن رنگ توسط چوب و پوشاندن حفره ها و منافذ، کیفیت نهایی رنگ را بالا می برد. برای انتخاب پرایمر مناسب (MDF) چند نکته مورد توجه قرار می گیرد:

در ادامه ۳ مورد از بهترین گزینه های موجود در بازار، با در نظر گرفتن ۳ نکتۀ فوق، معرفی می شوند.

نوار لبه اتویی

این پرایمر، در اصل نواری از جنس (PVC) است که با کمک اتو یا سشوار به لبه کار چسبانده شده و سطح مناسب برای رنگ آمیزی را فراهم می سازد. مزیت نوارهای اتویی کیفیت و سرعت بالای آن است زیرا به خشک شدن نیازی ندارد. معایب آن نیز قیمت نسبتا بالا و کاربرد محدود است. از این نوارها نمی توان در هر جایی استفاده کرد و بیشتر محدود به لبه ها هستند.

بتونه چوب

دومین گزینه از نظر کیفیت پوشش آستر، بتونه کاری است. مزیت بتونه نسبت به نوارهای (MDF) آن است که می توان روی هر نوع سطحی آن را اجرا کرد. سرعت پایین خشک شدن، بزرگترین عیب این روش محسوب می شود.

پرایمر آکریلیک

پرایمر آکریلیک، سومین پرایمر ایده آل برای اجرای آستر است. پرایمر آکریلیک بر پایه آب بوده و کیفیت نهایی این پوشش به اندازۀ دو مورد قبلی بالا نیست. با این حال از نظر قیمت، مقرون به صرفه تر است و می توان از آن برای سطوحی که زیاد در معرض آب قرار ندارند استفاده کرد.

سایر انواع پرایمر

سه پرایمر معرفی شده، در حال حاضر بهترین محصولات موجود در بازار برای آستر (MDF) محسوب می شوند. انواع دیگر پرایمر نیز در بازار وجود دارند که کیفیت آن ها به اندازه موارد یاد شده بالا نیست. با این حال ممکن است بر حسب نیاز شما برایتان کاربردی باشند. از جمله آسترهای نازک تر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ کردن ورق ام دی اف با اسپری

همان طور که پیش از این اشاره شد، اسپری ها قیمت نسبتاً بالایی دارند و استفاده از آن برای لوازم بزرگ چندان اقتصادی نیست. با این حال، برای رنگ کردن سطوحی که برش های ظریف و حکاکی شده با دستگاه (CNC) دارند، رنگ اسپری یکی از بهترین گزینه هاست.

مشکل بزرگ رنگ کردن (MDF) با اسپری آن است که چوب، رنگ را به خود جذب می کند. این موضوع باعث می شود سطح نهایی کار جلوۀ جالبی نداشته باشد. راه حل جلوگیری از این مشکل، استفاده از پرایمر نازک پیش از رنگ کردن با اسپری می باشد.

نازک ترین نوع پرایمر که به عنوان آستر اسپری می توانید به کار بگیرید سیلرها هستند. سیلر محلول سفید رنگ و بسیار رقیقی است که می توانید با کمک قلم مو، به سادگی دو یا سه لایه از آن را بر روی سطح اعمال کنید. با این کار، رنگ کردن (MDF) با اسپری بسیار آسانتر شده و کیفیت نهایی کار افزایش خواهد یافت.

راهنمای گام به گام رنگ کردن ام دی اف روکش دار

اگر کابینت‌های شما قدیمی هستند ولی نمی‌خواهید آنها را تعویض کنید، رنگ کردن راهی مناسب برای دادن جلوه‌ای نو به آنهاست. رنگ می‌تواند در همه چیز معجزه کند و کابینت نیز از این قاعده مستثنی نیست. رنگ کردن ام دی اف روکش دار آشپزخانه ممکن است خسته‌کننده و دشوار به‌نظر برسد، اما نگران نباشید! با خواندن مقاله زیر و پیروی از نکات گفته شده قادر خواهید بود به‌راحتی کابینت آشپزخانه خود را رنگ کنید.

فهرست مطالب

وسایل لازم برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار

قبل از اقدام به این کار وسایل زیر را تهیه کنید:

برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در ادامه برخی موارد مهم که هنگام رنگ کردن کابینت روکش دار باید به آن توجه کنید را آورده‌ایم.

۱٫ برآورد قیمت‌

بازسازی آشپزخانه هزینه‌بر است. البته تعویض کامل کابینت‌ها نسبت به تعمیر آنها هزینه بیشتری دارد، در حالی که ممکن است کیفیت کابینت‌های قبلی‌تان را نیز نداشته باشد. چند لایه رنگ تازه می‌تواند کابینت‌های شما را با صرف هزینه‌ای کمتر متحول کند. میزان رنگ مورد نیازتان به اندازه آشپزخانه و کابینت‌هایی که قصد رنگ کردن آنها را دارید، بستگی دارد.

۲٫ توجه به نوع روکش برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار

روکش‌های چوبی، چوبی _ لمینت و فلزی معمولاً رنگ‌آمیزی ساده‌ای دارند. کابینت‌هایی با روکش پلاستیکی ممکن است در پذیرش رنگ با مشکل روبه‌رو شوند. برخی نمونه‌های آنها که قابل بازسازی هستند، اغلب با تکنیک‌های خاصی رنگ‌آمیزی می‌شوند و نتایج حاصله متفاوت است و یکی از بهترین راه های تعمیر و ترمیم کابینت میباشد.

اگر ام دی اف شما روکش لمینت پلاستیکی دارد، برای رنگ کردن آن با یک فروشنده رنگ مشورت کنید. می‌توانید یکی از درها را جدا کرده و برای بررسی به فروشگاه رنگ ببرید. نمونه‌ای از رنگی که قرار است استفاده کنید را در ناحیه‌ای که در معرض دید نباشد، تست کنید تا مطمئن شوید که به‌خوبی به درب کابینت خواهد چسبید.

اگر روکش کابینت شما ساده و بدون طرح باشد، رنگ کردن آن نسبتاً آسان است. روکش‌هایی با طرح‌های برجسته و پیچ و خم‌های زیاد به دقت بیشتری برای رنگ‌آمیزی نیاز دارند. اگر بخشی از کابینت یا کشو فرسوده شده است، می‌توانید کشوهای جدیدی که به سایز کابینت شما بخورند، تهیه کنید و همراه با رنگ کردن کابینت، آنها را نیز رنگ کنید.

۳٫ ابزار رنگ کردن ام دی اف روکش دار

برای اعمال رنگ به کابینت می‌توانید از اسپری، غلتک، برس موی طبیعی یا برس فوم استفاده کنید. هر کدام مزایا و معایبی دارند. با توجه به جنس روکش، بررسی کنید و ببینید کدام یک برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار شما بهتر است. انتخاب اعمال‌کننده رنگ مناسب به نوع رنگی که انتخاب می‌کنید نیز وابسته است.

مطلب پیشنهادی لیست کامل ابعاد استاندارد درب ساختمان

رنگ‌آمیزی با اسپری نتیجه صاف‌تر و یکدست‌تری می‌دهد، اما کار کردن با آن کمی دشوارتر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. برای این کار باید دستگاه اسپری را اجاره کنید (که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود). همچنین باید قسمت‌هایی از آشپزخانه که ممکن است به طور تصادفی اسپری شوند را بپوشانید.

گزینه دیگر برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار استفاده از برس‌های باکیفیت است. شما به دو برس نیاز دارید؛ یک برس با عرض ۵۷ تا ۱۰ سانتی‌متر برای رنگ‌آمیزی مناطق وسیع و صاف و یک برس با عرض ۵ تا ۵۷ سانتی‌متر و زاویه‌دار برای رنگ‌آمیزی گوشه‌هایی که دسترسی به آنها سخت است. از برس‌های موی طبیعی برای رنگ‌های روغنی و از برس‌های مصنوعی برای رنگ‌های لاتکس استفاده کنید.

۴٫ انتخاب نوع رنگ برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار

هنگام انتخاب رنگ برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید از رنگ روغنی استفاده کنید یا لاتکس. نقاشان کم تجربه بهتر است با رنگ‌های لاتکس کار کنند. رنگ لاتکس به سرعت خشک شده و با آب نیز تمیز می‌شود؛ از این رو بسیار کاربرپسند است. با این وجود حدود سه هفته طول می‌کشد تا این نوع رنگ کاملاً روی کابینت تثبیت شود و در طی این مدت آسیب پذیر خواهد بود. اگر حیوان خانگی یا بچه کوچک دارید، ممکن است رنگ لاتکس برایتان ایده‌آل نباشد. اگر در نهایت تصمیم گرفتید از رنگ لاتکس برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار استفاده کنید، نوعی از آن را که فرمولاسیون ۱۰۰ درصد آکریلیک دارد، انتخاب کنید تا دوام و چسبندگی بیشتری داشته باشد.

برای داشتن رنگی بادوام‌تر رنگ‌های روغنی انتخابی ایده‌آل هستند. نقاشان حرفه‌ای معمولاً از این رنگ برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار استفاده می‌کنند. اگر از رنگ روغنی استفاده کنید، بعد از اتمام رنگ‌آمیزی سطح کابینت یکدست‌تر خواهد بود. رنگ‌های روغنی همچنین عیوب کابینت را بهتر پوشش می‌دهند و ضد لک نیز هستند.

رنگ‌های روغنی از رنگ‌های لاتکس گران‌تر هستند؛ بنابراین هنگام انتخاب رنگ برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار به هزینه آن نیز توجه کنید. قیمت رنگ مخصوص ام دی اف یکی از گزینه‌هایی است که مخصوصاً در رنگ‌آمیزی سطوح وسیع، معیار مهمی برای انتخاب خواهد بود.

در انتهای رنگ‌آمیزی از یک لایه روکش براق نیز برای پوشش کابینت استفاده کنید تا رنگ شما جلوه درخشان‌تری داشته باشد.

۵٫ آماده‌سازی فضا

در رنگ کردن ام دی اف روکش دار یکی از مهم‌ترین اقدامات، آماده‌سازی فضا است. آماده‌سازی می‌تواند رنگ‌آمیزی را با موفقیت یا شکست روبه‌رو کند. برای این کار باید تمام کابینت‌ها را خالی کنید. لوازم خانگی موجود در کابینت‌ها را بیرون بیاورید. در مرحله بعد مبلمان را جابه‌جا کنید تا فضای بیشتری برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار در اختیار داشته باشید. گام مهم بعدی چسباندن کاغذ رزین روی کف است. برای اینکه محیط اطراف رنگی نشود، برزنت‌های پلاستیکی را روی قسمت پشتی، پنجره‌ها، وسایل ثابت و درها بچسبانید.

۶٫ راه‌اندازی ایستگاه رنگ!

ایستگاه رنگ یک فضای اختصاصی برای کار شما ایجاد می‌کند. برای رنگ‌آمیزی درها، کشوها و قفسه‌ها به یک میز کار نیاز دارید. اگر میز کار ندارید، می‌توانید از تخته‌های کوچکتر نیز استفاده کنید و وسایلتان را روی آن قرار دهید.

۷٫ باز کردن درها

برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار باید تمام لولاها، سخت‌افزارها، درها، پیچ‌ها و کشوها را جدا کنید. با استفاده از چسب نواری و کاغذ یا به کمک برچسب، محل برداشتن هر یک از درها و قفسه‌ها را علامت بزنید تا بدانید که هر در یا کشو مربوط به کدام قسمت است. قسمت‌های مختلف نباید با هم جابه‌جا شوند؛ زیرا ممکن است هنگام نصب مجدد، لولاها در یک راستا قرار نگیرند.

۸٫ تمیز کردن سطوح برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار

آشپزخانه‌ها محلی از خانه هستند که احتمال پخش شدن ذرات چربی، بخار و مواد غذایی به در و دیوار آن زیاد است. قبل از اینکه شروع به این کار کنید، باید سطح کابینت‌ها، درها و کشوهای آنها را به‌خوبی تمیز کنید. هیچگونه چربی یا لک نباید در سطح کابینت موجود باشد. سطح را با محلولی که از ترکیب یک قسمت تری سدیم فسفات و چهار قسمت آب تشکیل شده است، تمیز کنید. سپس با آب بشویید. قبل از اقدام به رنگ کردن ام دی اف روکش دار اجازه دهید تا کابینت‌ها کاملاً خشک شوند.

۹٫ پوشاندن سوراخ‌ها

سوراخ‌های موجود روی کابینت را با پرکننده مناسب پر کنید. روی درها را از جهات مختلف سنباده بزنید. برای پیشگیری از گرد شدن لبه‌های چوب از بلوک سنباده چوب استفاده کنید. اگر قصد شما از رنگ کردن ام دی اف روکش دار تنها این است که ظاهر تازه‌ای به کابینت‌های خود بدهید، نیازی به رنگ زدن داخل کابینت نخواهید داشت.

مطلب پیشنهادی ۱۰ ایده بازسازی خانه

قسمت داخلی را با نوار نقاشی بپوشانید تا تمیز شود و فقط سطح جلویی و لبه‌های قابل مشاهده قاب کابینت را سنباده بزنید.

اگر در زمان سنباده زدن متوجه شدید که رنگ قدیمی سالم بوده و به‌خوبی به در چسبیده است، نیازی نیست آن را پاک کنید. کافی است تنها کمی سطح را زبر کنید تا یک پایه قوی و تمیز برای چسبندگی رنگ جدید ایجاد شود. اگر رنگ قدیمی در جایی پوسته پوسته شده است، روکش به‌خوبی به سطح چوب نمی‌چسبد. این مشکل اتفاق رایجی در آشپزخانه‌ها است و معمولاً به دلیل رطوبت یا لایه‌هایی از چربی است که زیر لایه رنگ یا چوب باقی مانده است. بهتر است ابتدا سطح را یکدست کنید و سپس به رنگ کردن ام دی اف روکش دار بپردازید.

۱۰٫ سنباده‌کشی

گرد و غبار سنباده را از روی سطوح با جاروبرقی تمیز کنید. اگر کمپرسور هوای پنوماتیک دارید، از آن برای حذف گرد و غبار از شکاف‌ها استفاده کنید. قسمت‌هایی که باید رنگ‌آمیزی شوند را با یک پارچه چسبناک تمیز کنید تا بقایای سنباده پاک شود.

۱۱٫ اعمال پرایمر سیلر

یک لایه یکنواخت از پرایمر سیلر را روی سطوح بمالید تا مطمئن شوید که پوشش، چسبندگی خوبی دارد. استفاده از پرایمر نیاز به سنباده زنی سطوح قدیمی را نیز کاهش می‌دهد. مزیت دیگر پرایمر سیلر این است که می‌تواند به عنوان پایه‌ای خوب برای رنگ‌های نیمه براق و بر پایه آب به‌کار رود.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر لوستر ریموت دار

۱۲٫ اعمال رنگ

کار رنگ کردن ام دی اف روکش دار را با رنگ‌آمیزی لبه‌های داخلی و دهانه‌ها شروع کنید. این کار باعث می‌شود تا در مناطقی که نیاز به دقت کمتری برای رنگ‌آمیزی دارند، کار رنگ‌آمیزی‌تان به سرعت پیش رود. در مرحله بعد درهای کابینت یا جلوی کشوها را رنگ کنید. اگر این قسمت‌ها دارای طرح برجسته هستند، در رنگ کردن آنها دقت کنید. توجه کنید که رنگ در گوشه‌های طرح‌ها و شکاف‌ها جمع نشود.

همیشه رنگ را در لایه‌های نازک و سبک اعمال کنید و مطمئن شوید که تمام قسمت‌ها را پوشش داده است. لایه‌های نازک همچنین سرعت خشک شدن سریع‌تری دارند. تعداد ضربه‌هایی که به قلم مو می‌زنید هم نباید زیاد باشد؛ زیرا ضربه‌های بیش از حد باعث جمع شدن حباب در سطح خواهد شد. در این صورت بعد از خشک شدن، برجستگی‌ها و گودال‌ها باقی خواهند ماند.

حداقل به مدت ۴ ساعت صبر کنید تا رنگ بین دو لایه خشک شود. بعد از  خشک شدن، تمام سطوح را به‌آرامی سنباده بزنید تا برای لایه دوم آماده شوند. گرد و غبار سنباده را با پارچه‌ای چسبان پاک کنید، سپس مجدداً رنگ کنید. معمولاً دو لایه رنگ باکیفیت کافی است، اما ممکن است بخواهید لایه سوم را نیز اضافه کنید. با توجه به اینکه کابینت آشپزخانه در معرض هوای گرم ناشی از پخت و پز قرار دارد، زدن لایه سوم به نگهداری و ماندگاری رنگ کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی مراحل رنگ آمیزی چوب

۱۳٫ قرار دادن کابینت‌ها در جای خود

بعد از اینکه کارتان را به‌پایان رساندید، درها و کشوها را طبق شماره‌گذاری که از قبل انجام داده بودید، در جای خود قرار دهید.

تغییر رنگ ام دی اف با برچسب

یک راه برای دادن جلوه‌ای تازه به کابینت، تغییر رنگ ام دی اف با برچسب است. برچسب‌ها یک راه جالب برای مدرن‌سازی و تغییر ظاهر ام دی اف هستند. برچسب کابینت قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن نیز با کمی دقت آسان خواهد بود. از آنها می‌توانید برای دیگر سطوح صاف نیز استفاده کنید.

در تغییر رنگ ام دی اف با برچسب با گزینه‌های متنوعی رو‌به‌رو هستید. این برچسب‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع به بازار عرضه شده‌اند تا سلیقه‌های متفاوت را پوشش دهند. برچسب کابینت طرح چوب، طرح سنگ، سه بعدی، گلدار و … نمونه‌هایی از طرح‌های متنوع برچسب کابینت هستند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی تاریخچه درب آکوستیک یا ضد صدا

سوالات متداول

۱- در خرید رنگ مخصوص ام دی اف باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای خرید رنگ مخصوص ام دی اف گزینه‌های متعددی وجود دارد که باید بسته به سطح تجربه نقاش، هزینه پرداختی، سرعت خشک شدن، میزان بو و مواد شیمیایی که از سطح آزاد می‌شود، میزان درخشنگی، سطح مورد نظر و … انتخاب شوند. دو نوع رایج رنگ ام دی اف، رنگ‌های بر پایه آب و روغن هستند. در خرید رنگ مخصوص ام دی اف توجه داشته باشید که کار با رنگ‌های روغنی سخت‌تر است اما دوام رنگ بیشتر خواهد بود.

۲- قیمت رنگ مخصوص ام دی اف چقدر است؟

قیمت رنگ مخصوص ام دی اف با توجه به عواملی مانند بر پایه آب یا روغن بودن، میزان درخشش، نوع رنگ از نظر مات بودن، درخشندگی و … متفاوت خواهد بود. بهتر است قبل از اقدام به خرید رنگ مخصوص ام دی اف با یک متخصص آگاه در این زمینه مشورت کنید.

۳- رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری چگونه است؟

رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری یکی از شیوه‌های رنگ کردن کابینت است. در این روش رنگ را با اسپری روی سطح مورد نظر اعمال می‌کنند. این کار کمی نیاز به تخصص دارد. همچنین باید دستگاه آن را نیز تهیه کنید. بهتر است انجام این کار با اسپری را به یک متخصص بسپارید.

رنگ کردن ام دی اف