خودرو فرسوده چیست
خودرو فرسوده چیست
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: این روزها تردد خودروهای فرسوده موجب بیشتر آلوده شدن هوای شهر تهران و مصرف هر چه بیشتر سوخت میشود و تلاش مسئولان را برای از رده خارج کردن این خودروها میطلبد.
کدام خودروها فرسوده محسوب می شوند؟ خودروهای پلاک قدیمی چگونه شماره گذاری می شوند؟
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: این روزها تردد خودروهای فرسوده موجب بیشتر آلوده شدن هوای شهر تهران و مصرف هر چه بیشتر سوخت میشود و تلاش مسئولان را برای از رده خارج کردن این خودروها میطلبد.
هر نوع وسیله نقلیهای که سن مجاز آن از مدت تعیین شده گذشته باشد، خودروی فرسوده نامیده میشود و در حال حاضر مدت سن مجاز وسایل نقلیه به طور میانگین ۲۰ سال است. این مقدار سن گفته شده بیشتر برای وسایل نقلیه سواری با مصرف شخصی است، چراکه وسایل نقلیهای مانند تاکسی و یا مسافربری، به علت استفاده زیادی که از آنها استفاده میشود و رفت و آمد زیادی که در سطح شهر دارند، تنها عمر خودرو ملاک فرسودگیشان نیست، البته برای این نوع وسایل نقلیه موارد دیگری نظیر میزان کارکرد خودرو نیز مد نظر قرار میگیرد.
سن فرسودگی وسایل نقلیه یک معیار نسبی است که با توجه به شرایط اقتصادی، تکنولوژی و فرهنگی در جوامع مختلف متفاوت است، چراکه این سه وضعیت از عوامل تعیین کننده آن هستند، مثلا در کشورهای صنعتی که از اقتصاد توسعه یافته برخوردار هستند، خودروهای بیش از ۵ سال کارکرد برای استفاده مناسب نیستند، این در حالی است که در سایر کشورها این میزان بیشتر از ۵ سال است.
فرسودگی خودروها به عواملی نظیر شرایط اقلیمی، نحوه تعمیر و نگهداری، کارکرد و طراحی خودرو نیز بستگی دارد.
بر اساس گفتهها؛ در حال حاضر عمر مفید خودروهای تولید داخل در حدود ۱۰ سال است، چراکه خودروهای جدیدی که این روزها تولید میشوند از کیفیت مورد نیاز برخوردار نیستند.
در کشور ما تعداد وسایل نقلیهای که میزان سن آنها از ۳۰ سال بیشتر باشد، بسیار زیاد است، همچنین تعداد وسایل نقلیهای که در سالهای اخیر از رده خارج شدهاند نیز نسبت به تعداد خودروهای شمارهگذاری شده بسیار ناچیز است.
برای همه آشکار است وسایل نقلیهای که با تکنولوژی قدیمی تولید شدهاند از نظر تولید آلایندههای هوا، صوتی، مصرف انرژی و… از اهمیت خاصی برخوردار هستند و علاوه بر تکنولوژی، ساخت عواملی دیگر نیز در این موضوع دخیل است که میتوان به مواردی نظیر: عدم تناسب بین تولید بیرویه خودرو و خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد.
در حال حاضر کلانشهرهای کشور، به خصوص تهران که به عنوان پایتخت محسوب میشود، با آلودگی هوای بسیار زیادی در فصول مختلف و همچنین ترافیک سنگین ناشی از تردد خودروها مواجه هستند.
معضل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کشور ما، به عنوان مشکلی برای برخی صاحبان خودروها محسوب میشود که باید هزینه زیادی برای نگهداری خودروها متحمل شوند، اما برخی مشکلات دیگر باعث شده تا مالکان خودروها رضایتی برای اسقاط خودروهای خود نداشته باشند، که در ادامه این گزارش به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
عواملی نظیر ایجاد فضای غیر رقابتی تولید خودرو در کشور، ایجاد زنجیره قطعه سازانی که سالها بدون ایجاد نوآوری به تولیدات غیر استاندارد پرداخته اند، کمبود وسایل نقلیه عمومی و … باعث شده تا مردم از وسایل نقلیه خود استفاده کنند و افرادی هم که مایل به اسقاط وسایل نقلیه خود نیستند، به همین دلایل از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکنند.
در بسیاری از کشورها واژه صنعت بازیافت خودرو یک فرآیند و زیر بخش صنعتی شده است و به گونهای متفاوت در ادبیات صنعتی به کار برده میشود که خود ارزش افزودهای برای جامعه ایجاد میکند. صنعت اوراق کردن خودرو اگر دارای برنامه ریزی و مدیریت نباشد، ارزش افزوده مناسبی که از آن مورد انتظار است به وجود نخواهد آمد.
سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا در گفتوگویی، اظهار کرد: به استناد مصوبه شماره ۹۳۳۰۸ت ۴۰۵۸۷ ک تاریخ ۷۶۸۷ و شماره ۱۲۶۶۵۳ت ۴۹۲۰۸ ه تاریخ ۱۴۷۹۲ هیأت وزیران مندرج در روزنامه رسمی به ترتیب شماره ۱۸۴۹۸ تاریخ ۱۱۶۸۷ و شماره ۱۹۹۸۴ تاریخ ۱۸۷۹۲ سن فرسودگی وسائل نقلیه اصلاح شد.
رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا افزود: به استناد مصوبه شماره ۹۵۲۰۰ت ۵۵۰۷۴ ه تاریخ ۱۸۷۹۷ هیأت وزیران، وسائل نقلیه کشاورزی مانند تراکتور و کمباین مشمول سن فرسودگی نمیشوند.
او بیان کرد: سن فرسودگی خودروهای سواری ۲۰ سال، سواری دولتی ۱۵ سال، تاکسی ۱۰ سال، مینی بوس ۱۵ سال، اتوبوس شهری ۱۰ سال، اتوبوس برون شهری ۱۵ سال، کامیون کشنده ۲۵ سال، وانت ۱۵ سال و موتورسیکلت ۱۰ سال است.
سرهنگ محمدی بیان کرد: خودروهایی که دارای انواع پلاکهای قدیمی هستند و در سن فرسودگی هم قرار دارند، امکان ارائه خدمات شماره گذاری مربوط به تبدیل پلاک آنها به پلاک ملی وجود ندارد.
رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا ادامه داد: این قبیل خودروها باید مسیر اسقاط یا اوراق را طی کنند.
خروج خودروهای فرسوده از چرخه حرکت در درون شهرها آن طور که فکر میکنیم ساده نیست و عدم توجه به وضعیت آینده خودروهای فرسوده، مشکلات و ناهنجاریهای بسیار زیاد زیست محیطی و اجتماعی را ایجاد میکند.
بازیافت مواد و قطعات خودروهای فرسوده یکی از صنایع مهم وابسته به صنعت خودرو است و برای مثال: در کشور ژاپن به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد خودروهای ساخته شده جدید از مواد بازیافتی تشکیل میشوند.
بازیابی مواد و قطعات وسایل نقلیه در کاهش قیمت تمام شده یک وسیله نقلیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند اثرگذار باشد و باید از آن در برنامهریزیهای مالی به صورت درست استفاده کرد.
در کشورهای مختلف دیگری نظیر آلمان، قوانین بسیار سنگینی برای کنترل و نظارت بر فرآیند بازیافت از دیدگاههای زیست محیطی استفاده صحیح از صنایع حاصل از بازیافت و مدیریت استفاده از قطعات تعمیراتی ایجاد شده که بسیار تأثیرگذار است.
این موضوع بازیافت هم میتواند باعث شود تا برای این پدیده صنعتی که طی سالهای آتی عوارض خود را آشکار میکند، از هم اکنون برنامهریزیهای دقیقی صورت گیرد.
حال با توجه به موضوع بازیافت وسایل نقلیه، اهداف بازیافت خودروهای فرسوده را میخواهیم در این گزارش ارائه دهیم.
کارشناسان و شهروندان، اهداف بسیار مختلفی را برای بازیافت خودروهای فرسوده بیان میکنند که هر یک از این موارد دارای منافع و مصالح ویژهای هستند که در ادامه خواهیم گفت.
بازیافت قطعات و… نه تنها بر تجدید ساختار ناوگان حمل و نقلی و رونق اقتصادی میتواند کمک کند، بلکه به مواردی از جمله حفاظت از محیط زیست، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مصرف مواد خام و حفظ مواد اولیه و توسعه فناوری و بازیافت، جمع آوری خودروهای آلاینده و کاهش هزینههای اضافی، طراحی خودروهای جدید با قابلیت بازیافت تا میزان ۸۵ درصد و… به عنوان مهمترین اهداف بازیافت اشاره کرد.
حال اگر بخواهیم به هدف از اسقاط خودروهای فرسوده اشارهای داشته باشیم، میتوان به کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی در حمل و نقل هم اشاره کرد که در همین راستا به سراغ افراد مختلفی رفتیم تا نظراتی را دریافت کنیم.
بسیاری از کارشناسان و همچنین شهروندان، هدف از اسقاط خودروهای فرسوده را هر ۲ مورد گفته شده دانستند.
میزان تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده بر کاهش مصرف سوخت
اسقاط خودروهای فرسوده بر کاهش مصرف سوخت بسیار تأثیرگذار است، چراکه بسیاری از خودرهای قدیمی نه تنها از سیستمهای امروزی برای کاهش مصرف سوخت برخوردار نیستند، بلکه اغلب آنها ۸ سیلندر هستند.
اگر بخواهیم تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده بر افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش تصادفات را در نظر بگیریم، اسقاط خودروهای فرسوده بر افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش تصادفات بسیار تأثیرگذار هستند.
زمانی که عمر مفید یک خودرو به اتمام برسد، بسیاری از قطعات آن دچار پوسیدگی میشوند که همین پوسیدگیها در برخی قطعات، باعث واژگونی وسیله نقلیه در حین حرکت میشوند.
یکی از موضوعاتی که در بیشتر موارد و بحثها مطرح میشود، موضوع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است که در زمینه اسقاط خودرو نیز میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، آموزش و فرهنگ سازی پایدار توسط تمامی سازمانهای مرتبط است. شاید در این زمینه اقدامات گستردهای انجام نشده باشد، اما فرهنگسازی به صورت جدی در این زمینه نیاز است.
یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در اجرای موفق طرح خروج خودروهای فرسوده، سهولت انجام امور مربوطه و دسترسی سریع و آسان مردم به مراکز اسقاط وسایل نقلیه است و اکثر کارشناسان میزان دشواری انجام امور اسقاط و دسترسی آسان مردم به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را در ایران زیاد میدانند.
البته بهتر است در نظر داشت که بهترین امتیاز به مالکان خودروهای فرسوده در جهت اسقاط وسایل نقلیه میتواند موضوع کمک بلاعوض و ارائه وامهای بانکی باشد و نیاز است که دستگاههای مربوطه در این زمینه تمهیداتی را بیاندیشند.
البته افزایش هزینه بیمه شخص ثالث با افزایش سن خودرو نیز میتواند یکی از گزینههایی باشد که افراد نسبت به اسقاط وسایل نقلیه خود اقداماتی را انجام دهند، اما گزینههای بهتری هم میتوان در نظر گرفت.
فراهم شدن زمینه رقابت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی با کاهش عوارض گمرکی و در نتیجه کاهش قیمت خودروهای خارجی نیز میتواند بسیار در این امر اثرگذار باشد. طبق گفته کارشناسان، فراهم شدن زمینه رقابت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی با کاهش عوارض گمرکی و در نتیجه کاهش قیمت خودروهای خارجی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
دلایل بی رغبتی مالکان خودروهای فرسوده برای اسقاط خودروهای خود
با بررسی وضعیت موجود مشخص شد بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده با وجود مشکلات ناشی از نگهداری و استفاده از خودروی فرسوده،میل چندانی برای خروج خودروی خود ندارند و دلیل این عدم رغبت اسقاط خودروها عادت به خودروهای قدیمی نیز میتواند باشد، چراکه بسیاری از افراد سن بالا، به خودروهای خود عادت کرده اند.
تعدادی از شهروندان در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، هزینه زیاد خودروهای جدید و تمهیدات نامناسب از سوی برخی دستگاه را علت نداشتن رغبت نسبت به تعویض خودروهای قدیمی دانستند.
پس میتوان با تمهیدات مناسبتر و همچنین اعطای وام با مبالغ مناسبتر، تا جایی این مشکل را رفع کرد. البته تعدادی از هموطنان نا ایمن بودن خودروهای جدید تولید داخل را نیز مطرح یکی از دلایل بی رغبتی خود برای اسقاط خودروهای قدیمی دانستند، با این تفاسیر بهتر است برای ایمن سازی خودروهای تولید داخل نیز تمهیداتی اندیشیده شود.
در میان عوامل موثر برای اقدام مالک خودروی فرسوده نسبت به اسقاط خودروی خود، عامل بهرهمندی از وام خودروهای فرسوده، کاهش هزینه سوخت و کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو بیشترین درصد اهمیت را به خود اختصاص دادهاند.
وظیفه دولت و سازمانهای مرتبط در راستای از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، ایجاد شرایط مناسب و مطلوب برای مالکان این نوع خودروها است و افزایش وام اعطایی دولت برای اسقاط خودرو میتواند بسیار در این امر تأثیرگذار باشد.
با خواندن این گزارش میتوان گفت که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کشور اثر بسیار زیادی بر موضوعات مختلف از جمله کاهش آلودگی زیست محیطی، افزایش ایمنی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات، کاهش مصرف سوخت و بهبود اقتصاد کشور دارد.
همان طور که گفته شد؛ مشوقهای مختلفی از جمله ارائه وام، طرحهای بانکی کم بهره به همراه کمکهای بلاعوض و… امری بسیار مهم در جهت دعوت افراد برای اسقاط خودروهای فرسوده است تا بتوان به اقتصاد کشور کمک کرد.
البته این روزها شاهد هستیم که در کشور ما خودرو برخلاف سایر کشورهای پیشرفته به عنوان یک کالای سرمایهای محسوب میشود که لازم است با ایجاد بسترهای لازم، وسایل نقلیه به کالاهای مصرفی تبدیل شوند.با انجام این اقدام نیز چالشهای موجود برای اسقاط و از رده کردن خودروهای فرسوده میتواند رفع شود.
ارائه بستههای حمایتی برای افزایش میل و رغبت مالکان وسایل نقلیه فرسوده در خروج خودرو و جایگزینی آن با وسایل نقلیه جدید، استفاده از حداکثر ظرفیت و همکاری با سازمانهای مختلف درباره آموزش و فرهنگ سازی پایدار در امر خروج خودروهای فرسوده، ایجاد کارگروه تخصصی اسقاط جهت تسریع و تسهیل در امور مربوطه میتواند از جمله راهکارها در این زمینه باشد.
همچنین حمایت در جهت ایجاد سیستمهای نو و ایجاد صنعت بازیافت در کشور که موجب کاهش هزینهها و افزایش درآمد میشود، افزایش کمکهای مالی بلاعوض دولت به مالکان خودروهای فرسوده، اطلاع رسانی گسترده سازمانهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و… در تخصیص یارانه حمایت از صنعت اسقاط توسط دولت، کاهش هزینههای جاری، کاهش سن فرسودگی خودروها و نیز عدم ارائه خدمات به این گونه وسایل نقلیه از جمله دیگر راهکارها برای حذف خودروهای فرسوده و جایگزینی خودروهای با کیفیت هستند.
امیدواریم دستگاههای مربوطه پای کار آیند تا مالکان وسایل نقلیه در راستای اسقاط کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند تا شاهد مشکلاتی نظیر حوادث رانندگی و آلودگی هوا نباشیم. البته این موضوع میطلبد که خودروسازان داخلی نیز تمهیدات بیشتری را در نظر بگیرند.
۲۳۲۳
برچسبها
مطالب مرتبط
آخرین جزئیات از دور جدید ثبت نام خودرو؛ سرنوشت خودروهای دارای نقص چه میشود؟
ابلاغیه سازمان محیط زیست، دلیل توقف نوسازی تاکسیهای فرسوده
کدام کشورها آماده خودروهای بدون راننده هستند؟
فروش خودروی بنزینی از ۱۵ سال دیگر در این شهر ممنوع میشود
موتورسیکلت ۵ میلیونی، ۱۹ میلیون تومان شدمسئول قیمت گذاری کیست؟
چرا نوسازی کامیونهای فرسوده متوقف شد؟ماک ۴۰ساله ۴۰۰میلیون تومان!
پیشبینی ۳۰۰ میلیون یورو داخلیسازی در صنعت خودرو
کدام دستگاهها به وظایفشان در اِسقاط خودروهای فرسوده عمل نکردهاند؟
ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلک چه بود؟
جادههای کشور ۴.۵ درصد شلوغتر شدند
نظر شما
ببینید | ترامپ: اف بی آی حتی به کمد زنم هم رحم نکرد! آمریکا یک کشور جهان سومی است؟
ببینید | سوابق مهدی تاج چگونه از قوه قضاییه استعلام شد؟
ببینید | برخورد زشت صداوسیما با کارشناس منتقد مسئولین؛ فرصت نداریم!
ببینید | انتقاد اژهای از بعضی انتصابها: مردم از افراد ناکارآمد و غیرشایسته گلهمندند
ببینید | ما بلد هستیم که دریای خزر را هم خشک کنیم!
آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان
وام قرضالحسنه تا ۵ میلیونی به زائران اربعین تسهیلات به چه کسانی پرداخت می شود؟
قیمت روز انواع تلفن همراه دربازار
بازار مسکن بیجان شده است نیمه دوم سال چه اتفاقی برای بازار می افتد؟
صندوق توسعه ملی سرمایهگذار است نه تسهیلاتدهنده
واردات برق از صادرات پیشی گرفته خسارت هفت میلیارد دلاری صنایع از قطع برق
قیمت روز ماهی در بازار فیله ماهی شوریده چند؟
«فعلا» ، نرخ گذاری با هدف همکاری با دولت رب گوجه فرنگی بالاخره قیمت خورد
پرداخت ۱۲۰هزار فقره تسهیلات بدون ضامن در بانک صادرات ایران
روایت تلخ نماینده مجلس از زندگی خانواده ای با ۵ فرزند در یک اتاق سال گذشته کمتر از ۵٠ درصد متقاضیان توانستند وام ودیعه بگیرند
قیمت تقریبی آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران ارزانترین و گرانترین مناطق کجاست؟
این کشورها از لیست واردات خودرو حذف میشوند خداحافظی با برندهای معروف دنیا
قابل توجه کارمندان بدون داشتن قرارداد می توان بیمه بیکاری گرفت؟
درآمد کارگری ، مخارج لاکچری! هزینههای سرسامآور مدرسه رفتن یک دانش آموز
قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۴ شهریور ماه سکه یک کانال عقب رفت
فروش ارز اربعین به سرپرست خانواده در بانک صادرات ایران امکانپذیر شد
در بحث مشارکت کنید
شما نظر بدهید از کیفیت و سرعت اینترنت در هفته های اخیر راضی هستید، چرا ؟
این کشورها از لیست واردات خودرو حذف میشوند خداحافظی با برندهای معروف دنیا
زیباکلام : اللهی ، هیچ انسانی گرفتار ۱۳ آبان نشود
رقم قرارداد کارلوس کیروش با تیم ملی ایران لو رفت
ضرب الاجل جدی رئیسی به دستگاه های اجرایی : از امروز ۱۵ روز فرصت دارید تا …
ناگفته های جهانگیری از «هزار درد بیدرمان» : ۲۰ درصد حجم تجارت ایران جیب کسانی میرود که در داخل کشور دنبال تحریم هستند
کیروش را برگردانند، فدراسیون را آتش میزنم
گرانترین شهریه در دانشگاه تهران دکتری پردیس خودگردان؛ ۱۵۱ میلیون تومان
کشف یک راز شگفت انگیز علمی درباره « نگاه خیره»
تصاویر | تحریم ها می گذارد این شاسی بلند هیبریدی ۱۴۵۰۰ دلاری چینی- آمریکایی به ایران بیاید؟
بازار
شرکت اجاره خودرو در کیش
یکی از زیباترین جزیره های گردشگری در ایران، کیش است. اجاره خودروهای لوکس در این شهر، یکی از متداول ترین اقدامات مردم در هنگام سفر به این جزیره است.
شرایط اسقاط خودروهای فرسوده و مراحل آن در سال ۱۴۰۱
خودروهای فرسوده مانند آدمآهنیهای خطرناکی هستند که نفس شهرها را میگیرند و با پاگذاشتن روی راه تنفسشان، شهرها را آلوده و کثیف میکنند. بالابودن مصرف سوخت خودروهای قدیمی و میزان بالای تولید آلودگیشان برای هر شهری خطرناک و هزینهزاست. برای همین دولتها در تلاشاند که پای این خودروها را از جادههای شهری و بینشهری بیرون بکشند و آنها را اسقاط کنند. اما شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ چیست؟ اصلا چه خودروهایی فرسوده محسوب میشوند؟ مدارک لازم برای اسقاطکردن آنها چیست و آیا طرحی برای تعویضشان وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا از همه اینها برایتان بگوییم.
عناوین این مطلب
شناسایی خودروهای فرسوده
خودروی فرسوده چیست و چقدر عمر کرده است؟ بهطور کلی، هر وسیلهای عمری مجاز دارد. اگر از آن سن بگذرد، دیگر فرسوده محسوب میشود. اما عددی کلی وجود دارد که میگوید، سن مجاز وسایل نقلیه، بهطور میانگین در حدود ۲۰ سال است.
البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودروهایی است که مصرفشان چندان بالا نیست. یعنی چه؟ یعنی مانند تاکسیها یا اتوبوسها مدام در تردد نیستند و میزان فرسودگیشان تاحد زیادی کمتر است. برای وسایل نقلیهای که پرتردد هستند و میزان فرسودگیشان زیاد است، کارکرد خودرو هم در نظر گرفته میشود.
یادتان باشد که مقوله تعیین زمان فرسودگی خودروها به شرایط فرهنگی، اقتصادی و میزان رشد فناوری هم وابسته است. برای نمونه، شاید در یک کشور با استانداردهای بالا در زمینههای مذکور، عمر فرسودگی وسایل نقلیه بسیار کوتاهتر از کشورهای دیگر باشد. بدیهی است که ایران هم کشوری پیشرفته نیست و عمر وسایل نقلیه بیشتر از متوسط ۵ سال است.
در ایران، خودروهایی وجود دارند که بالای بیش از ۳۰ سال عمر کرده و هنوز در چرخه تردد هستند. اینها از متهمان درجه یک آلودهسازی هوای شهرها هستند. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیقتر به سن فرسودگی خودروها در ایران داشته باشیم:
خودروهایی که به این سنین میرسند باید مراحلی را طی کنند و اسقاط شوند. اما چه شرایط و مراحلی در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.
شرایط اسقاط خودروهای فرسوده
برای اینکه مشخص شود، خودرویی فرسوده است و نیاز به ورود به فرایند اسقاط دارد، عوامل مختلفی در نظر گرفته میشود. برای نمونه، عوامل زیر در احتساب سن فرسودگی خودرو نقش دارند:
برای اینکه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسودهها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده میشود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارجشدن از دور، وسیله دیگری تهیه کنند. البته باید بدانید که اسقاطکردن خودرو هزینهای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی که به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق میگیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است.
حتما بخوانید: مقایسه تیبا، ساینا و کوییک
طرح نقدی خودروهای فرسوده
طرحهایی برای از میانبرداشتن خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. این طرحها، صاحبان وسایل نقلیه فرسوده را به سمت خارجکردن آنها از دور تردد تشویق میکنند. برای نمونه طرحی موسوم به «طرح نقدی» وجود دارد که طی آن، دولت از راه مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، وسایل نقلیه را تحویل میگیرد و با ارزیابی لاشه خودرو و ارزشی که دارد، معادل آن، وجهی را به صاحب خودرو میپردازد.
چه خودروهایی میتوانند در این طرح شرکت کنند:
– مدارک ثبت نام خودروهای فرسوده
برای اینکه وارد «طرح نقدی» خودروهای فرسوده شوید، نیاز به ارائه مدارکی دارید. چه مدارکی؟
این مدارک باید بعد از ثبتنام در سامانه نوسازی ارائه شوند.
– مراحل ثبتنام در طرح نقدی خودروهای اسقاط
مرحله نخست: برای شرکت در این طرح باید در مراکز اسقاط ثبتنام کنید. این ثبتنام از راه مراجعه حضوری به مراکز اسقاط یا مراجعه اینترنتی به وبسایت خودروهای فرسوده انجام میشود. نشانی سایت هم به شرح زیر است:
h ps:khod ofa soodeh.com egis e
مرحله دوم: در مرحله بعدی هم فراخوانی از سوی مرکز اسقاط و تحویل خودرو اعلام میشود.
مرحله سوم: وجهی معادل ارزش وسیله فرسوده به حساب صاحب آن واریز میشود.
طرح جایگزین برای اسقاط خودروهای فرسوده
طرح دیگری هم برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد. این طرح موسوم به «طرح جایگزین» است و در آن، خودروی فرسوده با وسیلهای جدید تعویض میشود.
مراحل ثبتنام در طرح جایگزین خودروهای فرسوده
روند ثبتنام برای شرکت در طرح جایگزین به شکل زیر است:
مرحله نخست: برای استفاده از این طرح هم باید در همان سایتی ثبتنام کنید که پیشتر معرفی شد. امکان مراجعه حضوری به یکی از نمایندگیهای خودروساز هم وجود دارد.
مرحله دوم: خودروی فرسوده خود را تحویل میدهید.
مرحله سوم: از طرف شرکت خودروساز به بانک معرفی میشوید.
مرحله چهارم: وام خرید خودروی تازه دریافت میکنید.
مرحله پنجم: خودروی جدید به شما تحویل داده میشود.
خطوط تلفنی برای راهنمایی بیشتر در این زمینه هم وجود دارد که میتوانید با تماس با آنها از خموچمهای ماجرا بیشتر مطلع شوید. این تلفنها به شرح زیر هستند:
۶۶۰۰۴۰۰۰ -۰۲۱ (ده خط تلفن برای مشاوره وجود دارد.)
البته دقت کنید که این طرح تاحد زیادی وابسته به تصمیمات و استراتژیهای شرکتهای خودروسازی است و نام دیگری هم دارد: «طرح حوالهای». این طرح نوسازی فعلا متوقف شده است و پیشتر هم بیشتر از سوی ایرانخودرو انجام میشد و طی آن، تاکسیها با خودروی سمند نو تعویض میشدند. برای آگاهی از طرح نوسازی خودروها باید با شرکت ایرانخودرو تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.
مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را میشناسید؟
مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در استانهای مختلف ایران به شرح زیر است. برای آشنایی با قیمت اسقاط خودرو در سال جدید و کسب اطلاعات بیشتر از این مراکز میتوانید با آنها تماس بگیرید:
مراکز اسقاط خودرو فرسوده آذربایجان شرقی
حتما بخوانید: خوش فروشترین خودروهای زیر ۳۰۰ میلیون کدامها هستند؟
مراکز اسقاط خودرو فرسوده آذربایجان غربی
مراکز اسقاط خودرو فرسوده اردبیل
مراکز اسقاط خودرو فرسوده اصفهان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده ایلام
مراکز اسقاط خودرو فرسوده بوشهر
مراکز اسقاط خودرو فرسوده تهران
مراکز اسقاط خودرو فرسوده چهار محال و بختیاری
مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان جنوبی
مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان رضوی
مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان شمالی
مراکز اسقاط خودرو فرسوده خوزستان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده زنجان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده سمنان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده فارس
حتما بخوانید: مقایسه توسان جدید، اسپورتیج ۲۰۱۵ و میتسوبیشی asx
مراکز اسقاط خودرو فرسوده قزوین
مراکز اسقاط خودرو فرسوده قم
مراکز اسقاط خودرو فرسوده کردستان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده کرمان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده کرمانشاه
مراکز اسقاط کهگیلویهوبویراحمد
مراکز اسقاط خودرو فرسوده گلستان
حتما بخوانید: چطور خودرویمان را سریع و بیدردسر بفروشیم؟
مراکز اسقاط خودرو فرسوده گیلان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده لرستان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده مازندران
مراکز اسقاط خودرو فرسوده مرکزی
حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟
مراکز اسقاط خودرو فرسوده همدان
مراکز اسقاط خودرو فرسوده یزد
در آخر
همانطور که دیدید اسقاط خودرو دارای طرحهایی است که اگر بهدرستی مدیریت شوند، اثرات مثبت بسیار زیادی روی کنترل آلودگیهای شهری از جمله آلودگی هوا و آلودگیهای صوتی خواهند گذاشت. اسقاط خودرو با ارائه طرحهای تشویقی میتواند صاحبان چنین وسایلی را به مشارکت بیشتر در این روند ترغیب کند.
درخواست فروش سفارشی خودرو
۱۲۳
—
—
—
—
—