سالروز تاسیس بانک صادرات


سالروز تاسیس بانک صادرات

تاريخچه تأسيس بانك صادرات ايران آغـاز حـركت پانزدهم شهريور ماه ۱۳۳۱ مؤسسه‎اي اقتصادي به نام «شركت سهامي بانك» با سرمايه ۲۰ ميليون ريال كه ۵۰ درصد آن


سالروز تاسیس بانک صادرات

تاريخچه تأسيس بانك صادرات ايران

  

     تاريخچه تأسيس بانك صادرات ايران

آغـاز حـركت

پانزدهم شهريور ماه ۱۳۳۱ مؤسسه‎اي اقتصادي به نام «شركت سهامي بانك» با سرمايه ۲۰ ميليون ريال كه ۵۰ درصد آن پــرداخت شده بــود در اداره ثبت شركتها و مالكيتهاي صنعتي تهران به ثبت رسيد . اين شركت بعدها «بانك صادرات و معادن» نام گرفت . تأسيس اين بانك در نخستين گام ارمغان گرانبهايي براي بانكداري ايران بود چرا كه براي اولين بار بانكداري و مراجعه به بانك را براي عموم مردم فراهم و تسهيل نمود در آن زمان بانكها به صورت ادارات دولتي با مردم رفتار مي‎كردند ولي بانك صادرات ايران با بهترين برخوردها و ايجاد شعب در مكانهاي دور افتاده كار خود را آغاز كرد .

گسترش شعب

دومين شعبه بانك صادرات و معادن در تاريخ دهم دي ماه ۱۳۳۲ در « خيابان قزوين» تهران با نام سينا آغاز به كار مي‎كند و اين حركت شتاب يافته به طوري كه بانك صادرات ايران در حال حاضر با بيش از ۳۲۵۰ شعبه در داخل كشور و ۲۴ شعبه در نقاط مهم اقتصادي جهان به انجام عمليات مختلف بانكي مشغول است .

تجديد فعاليت با نام جديد

در سال ۱۳۴۲ كلمه معادن از بانك حذف و بانك صادرات ايران با نامي جديد در عرصه رقابت با ۳۴ بانك ديگر ظاهر شد.

                                                     

بانك صادرات بعد از پيروزي انقلاب اسلامي

در هفتم خرداد ماه ۱۳۵۸ با تصويب لايحه‎‎اي نظام بانكي كشور ملي اعلام شد ، پس از آن و بعد از تشكيل چندين مجمع عمومي به موجب تصميمي كه در دي ماه ۱۳۵۸ اتخاذ شد تغييراتي در ساختار شبكه بانكي كشور ( كه در آن زمان شامل ۳۵ بانك بود ) ايجاد شد . با سازماندهي جديد بانكهاي (( ملت )) ، (( تجارت )) ، (( مسكن )) و (( صنعت و معدن )) از ادغام چند بانك كوچك و بزرگ تشكيل شدند و بانك صادرات ايران نيز در هر استان با نام بانك همان استان خوانده شد . هدف از تأسيس بانكهاي استان اجراي سياست عدم تمركز در تأمين مالي و امهاي منطقه‎اي و پاسخگويي به نيازهاي خاص هر استان بود . پس از آن با توجه به تغييرات ايجاد شده در ساختار اقتصادي كشور در تاريخ چهاردهم دي ماه ۱۳۶۹ مقرر شد كه بانك صادرات ايران مجدداً همچون گذشته به صورت يكپارچه فعاليتهاي خود را سازماندهي كند و با استفاده از تجارب گذشته از طــريق يكسان ســازي عمليات بانكــي خود توانايــي بيشتــري را بــراي ارائه خدمات مطلوب و تحقق شعــار (( خدمت به مردم )) كسب نمايد . 

بانك صادرات ايران در خدمت مردم

بانك صادرات ايران در حال حاضر با پشتوانه بيش از نيم قرن تجربه ارائه خدمات نوين با صدور انواع چكهاي بانكي و چكهاي درگردش براي ايجاد امنيت بيشتر و آسودگي خاطر مشتريان در حمل و نقل پول نقد ، ارسال حوالجات بين شهري ، به منظور ايجاد تسهيلات لازم بــراي رشد فــرهنگ مبادلات مالــي غيــرنقدي و در جهت كمــك به آحاد جامعه ، شعــار (( خدمت به مردم )) را پيگيري مي‎كند . سرعت عمل در ارسال حوالجات ، چكها و بروات مشتريان به دور افتاده‎ترين نقاط كشور و با جديدترين و پيشرفته‎ترين تجهيزات و امكانات رايانه‎اي به منظور ايجاد سهولت در معاملات تجاري و مراودات مالي روزمره از جمله ويژگيهاي شبكه بانك صادرات ايران به شمار مي‎رود .

افتتاح انواع حسابهاي ارزي و ريالي ، جاري ، سپرده سرمايه گذاري بلندمدت و كوتاه‎مدت ، قرض الحسنه پس انداز ، سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه و اعطاي تسهيلات مالي در بخشهاي مختلف اقتصادي ، بخشي از خدمات و فعاليتهاي اين شبكه بانكي است . بانك صادرات ايران با استفاده از فن‎آوريهاي روز و با تجهيز به سيستم پرداخت همزمان رايانه‎اي (سپهر ) تلفن‎بانــك ، تند دريــافت ، SMS ، e – mail و … تلاش دارد همگام بــا صنعت بــانكداري نويــن در جهت تحقق شعــار ( رضايت مشتري ) قدم بردارد .

گوشه اي از خدمات بانك صادرات ايران

۱ ـ امكان دريافت صورتحساب از طريق نمابر ( فاكس )

۲ ـ امكان اطلاع از آخرين ميزان موجودي در هر لحظه از طريق تلفن گويا

۳ ـ امكان دريافت صورتحساب در مقاطع زماني مشخص ( حداكثر ۲ ماه )

۴ ـ وصول چكهاي انتقالي عهده شعب تهران و واريز چكهاي مسافرتي شعب ساير بانكهاي هر شهرستان در همان روز به حساب مشتريان

۵ ـ وصول چكهاي عهده شعب اين بانك ( درون شهري و برون شهري ) در همان روز و واريز آن به حساب از طريق نمابر

۶ ـ افتتاح حساب جاري براي اشخاص حقيقي و حقوقي

۷ ـ امكان تمديد قرارداد سپرده بلندمدت در سررسيد بدون مراجعه به بانك و بهره‎مندي از سود آن براي دارندگان حساب سپرده سرمايه‎گذاري بلندمدت

۸ ـ امكان انتقال تمام يا قسمتي از سپرده بلندمدت و منافع آن به غير

۹ ـ برخورداري از سود سپرده بلندمدت پس از برداشت قسمتي از آن بدون ابطال قرارداد و تغيير در نرخ سود

۱۰ ـ افتتاح انواع سپرده‎هاي سرمايه‎گذاري بلندمدت با پرداخت سود سپرده‎ها به طور ماهيانه

۱۱ ـ امكان واريز سود علي الحساب سپرده‎هاي سرمايه‎گذاري بلندمدت به صورت ماهانه به حسابهاي معرفي شده توسط سپرده‎گذار

۱۲ ـ افتتاح حساب سپرده كوتاه مدت ويژه با دو درصد بيشتر از سود سپرده كوتاه مدت عادي

۱۳ ـ انتشار چكهاي درگردش با مبالغ دويست هزار تا پنج ميليون ريال به منظور تسهيل در مبادلات روزانه

۱۴ ـ توسعه خدمات سيستم O – li e به كليه شعب

۱۵ ـ صدور انواع ضمانتنامه

۱۶ ـ برخورداري از سود روزشمار براي انواع سپرده‎گذاريها

۱۷ ـ صدور انواع كارتهاي اعتباري ( سبزكارت ، سيمين كارت و زرين كارت )

بانک صادرات ۶۸ ساله شد

به گزارش «دنیای اقتصاد» این سرمایه با خرید ٧٦ سهم توسط دو نفر از اعضای هیات موسسان بانک و سرمایه‌گذاری بقیه اعضای هیات‌مدیره تامین شد و سهامداران با واگذاری سفته به هیات‌مدیره تعهد کردند درصد بقیه تعهد خود را از محل سود سالانه پرداخت کنند. بنابراین گزارش بنیانگذاران بانک صادرات ایران در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند شروع به کار کرد.ارائه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیت‌های اقتصادی ازاهداف اولیه بانک صادرات اعلام شده بود. استقرار اولین شعبه بانک صادرات در بازار تهران به‌عنوان مرکز معاملات و گردش پولی کشور مورد توجه موسسان بانک بود. به این ترتیب اولین شعبه بانک در ٢٢ آبان ١٣٣١ در یک ساختمان استیجاری به مساحت حدود ٢٠٠ متر مربع، با چند اتاق در طبقه دوم سرای بنایی بازار تهران واقع در کوچه تکیه دولت، کوی مرغی‌ها آغاز به کار کرد. یکی از اولین اقدامات هیات‌مدیره انجام تعمیرات و تغییرات در محل استقرار اولین شعبه بانک بود که با برداشتن دیوارهای بین سه اتاق از هفت اتاق، یک سالن معاملات به ابعاد ۱۲×۸ با پنج باجه برای دریافت و پرداخت، انتقالی چک‌های واگذاری و افتتاح حساب به وجود آمد و تعداد ٤ اتاق برای بایگانی و تدارکات و اتاق‌های مدیر‌عامل و هیات‌مدیره در نظر گرفته شد. بعدها با بهتر شدن وضعیت اقتصادی بانک، محل مناسب تری برای شعبه بازار خریداری و در آبان ١٣٣٧ شعبه یک بازار به محل فعلی انتقال یافت. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در حال حاضر مانده منابع این بانک به ۱۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده که معادل ۹ درصد منابع در بازار پول است. به گفته دکتر حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک طبق برنامه تدوین شده این سهم تا پایان سال‌جاری به بیش از ۱۰درصد خواهد رسید که معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

سالروز تاسیس بانک صادرات