نحوه درست كردن سركه انگور


نحوه درست كردن سركه انگور

با طرز تهیه سرکه انگور و دقت به تمام نکات و فوت و فن‌های تهیه ان یک شیشه سرکه با کیفیت و بدون مخمر در خانه خود آماده کنید.


طرز تهیه سرکه انگور درجه یک و شفاف در خانه بدون مخمر

طرز تهیه سرکه انگور خانگی، نه سخت است و نه هزینه زیادی دارد. اما اگر از فوت‌ و فن‌ها و ریزه‌کاری‌های تهیه سرکه باخبر نباشید، ممکن است حاصل کارتان بوی ترشیدگی بگیرد، کپک بزند یا اصلا به سرکه هیچ شباهتی پیدا نکند. نگران نباشید! کار را تنها با یک کیلو انگور شروع کنید و به خودتان فرصت آزمون و خطا بدهید. اگر نظر ما را بخواهید، می‌گوییم با کمک دستوری که در ادامه آورده‌ایم، اولین سرکه انگور خانگی‌تان هم طعم و رنگی شبیه به سرکه سرآشپزهای حرفه‌ای پیدا خواهد کرد.

 مواد لازم برای تهیه سرکه انگور

طرز تهیه سرکه انگور شفاف خانگی

مرحله اول

انواع سرکه، از بالزامیک گرفته تا سرکه انگور، سیب یا انار، فواید زیادی را به بدنتان می‌رسانند. با کمک سرکه‌های مختلف می‌توانید طعم‌های بهتری به غذاهایتان بدهید. برای تهیه سرکه انگور، ابتدا انگور‌ها را خوب بشویید و صبر کنید تا آبشان برود و خشک شوند. سپس آن‌ها را در یک دبه بزرگ بریزید. آب را به انگورها اضافه کنید تا روی انگورها را بپوشاند. نخود و بلغور را به آن‌ها اضافه کنید. سپس روی دبه یک پارچه تنظیف بکشید و برای ۲۰ روز در فضایی تاریک با دمای حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. اگر دمایی که دبه را در آن قرار می‌دهید بالاتر باشد، انگورها کپک خواهند زد و اگر پایین‌تر باشد هم عمل تخمیر انجام نخواهد شد.

مرحله دوم

در روزهای اول، انگورها را هر روز زیر و رو کنید و بعد از گذشته چند روز، هر هفته دوبار آن‌ها را زیر و رو کنید. بعد از گذشت ۲۰ روز، انگورها را تخلیه کرده و مایع را به ظرف کوچک‌تری منتقل کنید. تفاله‌های انگور را در یک پارچه نخی تمیز بریزی و با دست خوب فشار دهید تا آبشان گرفته شود. این آب را به مایع قبلی اضافه کنید. نمک را اضافه کنید و هم بزنید. در ظرف را بگذارید اما آن‌ها را محکم نبندید تا امکان رد و بدل شدن جریان هوا همچنان وجود داشته باشد. حالا ظرف شیشه‌ای را برای ۳۰ تا ۵۰ روز در مکان قبلی بگذارید. البته در این روزها دیگر نیازی به هم زدن ظرف ندارید.

مرحله سوم

بعد از گذشت این مدت، مایع را با کمک یک پارچه تنظیف صاف کنید و سپس با قیف در داخل بطری استریل شده بریزید. بطری‌های شیشه‌ای که در آن‌ها به خوبی بسته می‌شود، بهترین گزینه برای نگهداری سرکه انگور هستند.

نکات تهیه سرکه انگور خانگی

دستورهای پخت مرتبط

طرز تهیه سس سویا

طرز تهیه نان کتو نود ثانیه‌ای

طرز تهیه دیپ پنیر و سبزیجات؛ سسی سریع و ساده

دیدگاه ها لغو پاسخ

امتیاز

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سلام من ۱۷ روزه سرکه انداختم تمامی تفاله انگورها پایین رفته الان روی دبه(سطح سرکه) ی لایه خیلی نازک تشکیل شده مشکلی که نداره؟

سلام حسن عزیز، روزتون بخیر بله کاملا روند درستی هست. بهتر هست برای هرچه بیشتر تخمیر شدن انگورها کمی بیشتر صبر کنید. حدود ۲۰ روز زمانی مناسب و ۳۰ روز بهترین حالت برای تخمیر انگورها و تهیه سرکه انگور است. در نهایت، قبل از مصرف سرکه، برای جدا کردن کپک‌ها و حدالامکان مواد ته نشین شده بهتر است آن را با الک تصفیه کنید. سرکه به دست آمده را در ظرف جدیدی در یخچال یا در کابینت با دمای پایین که نوری به آن تابیده نمی‌شود، نگهداری کنید.

ببخشید یه سوال من میتونم انگورها را همانطور با یرکه نگه دارم تا موقع مصرف یا حتما باید وقتی سرکه درست شد جدا کنم؟

سلام دوست عزیز؛ روزتون بخیر. بهتر هست انگورها بعد از این که تبدیل به سرکه شدند جدا بشوند تا سرکه شما شفاف‌تر شود ضمن این که لرد کمتری هم می‌دهد.

سلام من سه روزه انگور ریختم تو دبه و بلغور گندم و جو هم ریختم انگور ها پوسیده و بالا اومده طوری که از پارچه تنظیف اب میچکه روی زمین و بوی الکل هم میده و پشه هم خیلی جمع شده درسته ؟یا نه یا باید بلغور جو و کندم بیشتری بریزم ؟؟ با تشکر از مطلب خوبتون

سلام دوست عزیز اگر همه چیز را طبق این نوشته رعایت کرده باشید نیازی به اضافه کردن بلغور و گندم بیشتر نخواهد بود.

سلام هسته انگور چی میشه در نیاریم؟

سلام لازم نیست هسته خارج شود.

سلام خسته نباشید من سرکه انداختم بوی سرکه می دهد ولی ترش نیست

سلام در مرحله دوم اشاره شده طوری درب را ببندید که امکان رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد، در صورتی که درب کااملا بسته باشد سرکه ترش نخواهد شد.

سلام من ۱۴روزه که انکورها رو داخل خمره ریختم ولی نخود و‌گندم نریختم الان میشه بریزم با اینکه دیر شده؟صمنا بوی الکل شدید میده و هروقت درشو باز میکنم انگورها در حال جوشیدن هستنداما پشه هم ندیدم ممنونم

سلام، نه متاسفانه دانه ها باید در زمان گفته شده ریخته شود تا فرآیند تخمیر به خوبی صورت گیرد.

سلام ممنونم که اینقدر زود پاسخ منو دادید بی توجهی کرده بودم. من همه جا میبینم که در مورد نقش پشه در تخمیر انگور صحبت می کنن. من سرکه ای رو که با مخمر نان درست می کنم پشه نمی زنه و خیلی هم خوشحالم چون حالت بدی داره برام سرکه هایی که پشه و تخم پشه در اون شناورن. تا اونجایی که من می دونم این پشه ها فقط سرکه رو دوست دارن و از اون تغذیه می کنن. نظر شما چیه؟

سلام، بله همونطور که خودتون میدونید پشه مقداری از سرکه رو مصرف می‌کنه و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود اما چه بهتر که بدون آن سرکه تهیه شود.

سلام ممنون از دستور جالبتون. می خواستم بدونم منظورتون از بلغور جو خرد شده‌اس یا گندم خرد شده؟ ویا بلغور سنتی که بعضی جاها مرسوم بوده و پخته و آماده می شده؟ ممنون می‌شم توضیح بدید

سلام، دوست عزیز، در مواد اولیه “بلغور گندم” نوشته شده است بنابراین در طرز تهیه هرجا ذکر شده باشد بلغور منظور همان بلغور گندم ذکر شده در مواد اولیه است.

ممنون از مطالب مفیدتون با دستورالعمل بالا چه مقدار سرکه تولید میشه؟

سلام، مقدار بسته به نوع انگوری که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود.

سلام. ممنون از مطالب خوبتون. من نزدیک دوماهه انگورها رو حبه کردم و با کمی آب ریختم توی دبه. بوی سرکه هم گرفته. از کجا بفهمم سالمه و نجس هم نیست؟

سلام ممنون از لطف و توجه شما. دوست عزیز در صورتی که بوی سرکه را احساس می‌کنید پس مشکلی نخواهد بود.

با تشکر از سایتتوون

طرز تهیه سرکه انگور خانگی عالی و آسان به روش صنعتی

دستور تهیه سرکه انگور خانگی

سرکه انگور یکی از چاشنی خوشمزه سالاد و یا تهیه ترشی های خانگی می باشد. با تهیه سرکه انگور در خانه دیگر نیازی نیست برای تهیه ترشی از سرکه های صنعتی استفاده کنید. سرکه نوعی مایه اسیدی می باشد که از تخمیر بدست می آید. سرکه انگور کالری بسیار کمی دارد و برای کسانی که تحت رژیم هستند بسیار مناسب می توانید با افزودن کیم سرکه به سالاد های خود احساس سیری بیشتر را تجربه کنید و برای لاغری می توانید روزی سه مرتبه یک قاشق چای خوری سرکه انگور داخل ۱ لیوان آب حل کرده و بنوشید. اما سرکه انگور دارای خواص بیشماری می باشد که برای نمونه می توان به تاثبر مثبت سرکه انگور در پایین آمدن قند، کاهش اشتها، بسیار مفید برای دیابت نوع ۲، سرشار از آنتی اکسیدان است، برای مقابله با التهاب بسیار مناسب است، کاهش حملات قلبی، افزایش تولید گلبول های قرمز، تسکین گلو درد و … خواص زیادی که سرکه انگور دارد که باید حتما آن را مصرف کنید. امروز در پارسی دی سرکه انگور خانگی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سرکه انگور خانگی

طرز تهیه سرکه سیب خانگی به روش سنتی مرحله به مرحله

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

مرحله اول : آماده سازی انگور

ابتدا انگور ها دان کنید و خوب بشورید و روی یک پارچه تمیز ریخته تا کاملا خشک شود سپس دانه های انگور را داخل یک دبه می ریزیم و آب را اضافه می کنیم باید در حدی آب بریزید که روی انگور ها را بپوشاند.

مرحله دوم : افزودن نخود و بلغور

نخود و بلغور را اضافه کنید سپس روی دبه سر یک پارچه تمیز و یا لاستیک تمیز انداخته و در دبه را محکم کنید و برای مدت ۲۰ روز در دمای ۲۵ درجه و تاریک قرار دهید تا به حالت تخمیر برسد و باکتری ها فعال شوند.

مرحله سوم : صاف کردن سرکه انگور

در روزهای اول حتما دبه سرکه انگور را زیر و رو کنید و برای روز های بعد فقط هفته ای یک بار این کار انجام دهید. بعد از گذشت ۲۰ روز آب داخل دبه را جدا کنید و تفاله های انگور را داخل یک آبکش ریخته و خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود سپس آب بدست آمده را به مایع قبلی اضافه کنید و نمک بزنید.

مرحله چهارم : استراحت سرکه انگور

حالا در ظرف مورد نظر زیاد کیپ نکنید باید در حدی باشد که هوا رد و بدل شود این دبه را بمدت ۳۰ الی ۵۰ روز در همان دمای قبل و تاریک بودن نگهداری کنید و دیگر نیاز به همزدن ندارید.

مرحله آخر

بعد از گذشت زمان مورد نظر داخل یک آبکش کیسه نخی و یا پارچه تنظیف بکشید و زیر آن یک لگن قرار دهید و سرکه را از پارچه عبور دهید تا اگر تفاله مانده باشد کاملا صاف شود. سرکه انگور خانگی ما حاضر است آن را داخل ظرف های تمیز ریخته و نگهداری کنید. نوش جان

خواص سرکه بالزامیک

نکات کلیدی در تهیه سرکه انگور خانگی

همچنین ببینید 

نحوه درست كردن سركه انگور