شرایط ثبت نام خودرو های فرسوده


شرایط ثبت نام خودرو های فرسوده

اسقاط خودرو از جمله اقدامات مهم هر کشور برای مدیریت آلودگی‌های زیست‌محیطی، صوتی و … است.بررسی کامل شرایط و مراحل اسقاط خودرو به همراه لیست مراکز اسقاط خودرو


شرایط اسقاط خودروهای فرسوده و مراحل آن در سال ۱۴۰۱

خودروهای فرسوده مانند آدم‌آهنی‌های خطرناکی هستند که نفس شهرها را می‌گیرند و با پاگذاشتن روی راه تنفسشان، شهرها را آلوده و کثیف می‌کنند. بالابودن مصرف سوخت خودروهای قدیمی و میزان بالای تولید آلودگی‌شان برای هر شهری خطرناک و هزینه‌زاست. برای همین دولت‌ها در تلاش‌اند که پای این خودروها را از جاده‌های شهری و بین‌شهری بیرون بکشند و آنها را اسقاط کنند. اما شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ چیست؟ اصلا چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟ مدارک لازم برای اسقاط‌کردن آنها چیست و آیا طرحی برای تعویض‌شان وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا از همه این‌ها برایتان بگوییم.

عناوین این مطلب

شناسایی خودروهای فرسوده

خودروی فرسوده چیست و چقدر عمر کرده است‌؟ به‌طور کلی، هر وسیله‌ای عمری مجاز دارد. اگر از آن سن بگذرد، دیگر فرسوده محسوب می‌شود. اما عددی کلی وجود دارد که می‌گوید، سن مجاز وسایل نقلیه، به‌طور میانگین در حدود ۲۰ سال است.

البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودروهایی است که مصرفشان چندان بالا نیست. یعنی چه؟ یعنی مانند تاکسی‌ها یا اتوبوس‌ها مدام در تردد نیستند و میزان فرسودگی‌شان تاحد زیادی کمتر است. برای وسایل نقلیه‌ای که پرتردد هستند و میزان فرسودگی‌شان زیاد است، کارکرد خودرو هم در نظر گرفته می‌شود.

یادتان باشد که مقوله تعیین زمان فرسودگی خودروها به شرایط فرهنگی، اقتصادی و میزان رشد فناوری هم وابسته است. برای نمونه، شاید در یک کشور با استانداردهای بالا در زمینه‌های مذکور، عمر فرسودگی وسایل نقلیه بسیار کوتاه‌تر از کشورهای دیگر باشد. بدیهی است که ایران هم کشوری پیشرفته نیست و عمر وسایل نقلیه بیشتر از متوسط ۵ سال است.

در ایران، خودروهایی وجود دارند که بالای بیش از ۳۰ سال عمر کرده و هنوز در چرخه تردد هستند. این‌ها از متهمان درجه یک آلوده‌سازی هوای شهرها هستند. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیق‌تر به سن فرسودگی خودروها در ایران داشته باشیم:

خودروهایی که به این سنین می‌رسند باید مراحلی را طی کنند و اسقاط شوند. اما چه شرایط و مراحلی در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

برای اینکه مشخص شود، خودرویی فرسوده است و نیاز به ورود به فرایند اسقاط دارد، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه، عوامل زیر در احتساب سن فرسودگی خودرو نقش دارند:

برای اینکه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسوده‌ها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده می‌شود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارج‌شدن از دور، وسیله دیگری تهیه کنند. البته باید بدانید که اسقاط‌کردن خودرو هزینه‌ای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی که به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق می‌گیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است.

حتما بخوانید: مقایسه تیبا، ساینا و کوییک

طرح نقدی خودروهای فرسوده

طرح‌هایی برای از میان‌برداشتن خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها، صاحبان وسایل نقلیه فرسوده را به سمت خارج‌کردن آنها از دور تردد تشویق می‌کنند. برای نمونه طرحی موسوم به «طرح نقدی» وجود دارد که طی آن، دولت از راه مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، وسایل نقلیه را تحویل می‌گیرد و با ارزیابی لاشه خودرو و ارزشی که دارد، معادل آن، وجهی را به صاحب خودرو می‌پردازد.

چه خودروهایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند:

– مدارک ثبت نام خودروهای فرسوده

برای اینکه وارد «طرح نقدی» خودروهای فرسوده شوید، نیاز به ارائه مدارکی دارید. چه مدارکی؟

این مدارک باید بعد از ثبت‌نام در سامانه نوسازی ارائه شوند.

– مراحل ثبت‌نام در طرح نقدی خودروهای اسقاط

مرحله نخست: برای شرکت در این طرح باید در مراکز اسقاط ثبت‌نام کنید. این ثبت‌نام از راه مراجعه حضوری به مراکز اسقاط یا مراجعه اینترنتی به وبسایت خودروهای فرسوده انجام می‌شود. نشانی سایت هم به شرح زیر است:

h ps:khod ofa soodeh.com egis e

مرحله دوم: در مرحله بعدی هم فراخوانی از سوی مرکز اسقاط و تحویل خودرو اعلام می‌شود.

مرحله سوم: وجهی معادل ارزش وسیله فرسوده به حساب صاحب آن واریز می‌شود.

طرح جایگزین برای اسقاط خودروهای فرسوده

طرح دیگری هم برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد. این طرح موسوم به «طرح جایگزین» است و در آن، خودروی فرسوده با وسیله‌ای جدید تعویض می‌شود.

مراحل ثبت‌نام در طرح جایگزین خودروهای فرسوده

روند ثبت‌نام برای شرکت در طرح جایگزین به شکل زیر است:

مرحله نخست: برای استفاده از این طرح هم باید در همان سایتی ثبت‌نام کنید که پیش‌تر معرفی شد. امکان مراجعه حضوری به یکی از نمایندگی‌های خودروساز هم وجود دارد.

مرحله دوم: خودروی فرسوده خود را تحویل می‌دهید.

مرحله سوم: از طرف شرکت خودروساز به بانک معرفی می‌شوید.

مرحله چهارم: وام خرید خودروی تازه دریافت می‌کنید.

مرحله پنجم: خودروی جدید به شما تحویل داده می‌شود.

خطوط تلفنی برای راهنمایی بیشتر در این زمینه هم وجود دارد که می‌توانید با تماس با آنها از خم‌وچم‌های ماجرا بیشتر مطلع شوید. این تلفن‌ها به شرح زیر هستند:

۶۶۰۰۴۰۰۰ -۰۲۱ (ده خط تلفن برای مشاوره وجود دارد.)

البته دقت کنید که این طرح تاحد زیادی وابسته به تصمیمات و استراتژی‌های شرکت‌های خودروسازی است و نام دیگری هم دارد: «طرح حواله‌ای». این طرح نوسازی فعلا متوقف شده است و پیش‌تر هم بیشتر از سوی ایران‌خودرو انجام می‌شد و طی آن، تاکسی‌ها با خودروی سمند نو تعویض می‌شدند. برای آگاهی از طرح نوسازی خودروها باید با شرکت ایران‌خودرو تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را می‌شناسید؟

مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در استان‌های مختلف ایران به شرح زیر است. برای آشنایی با قیمت اسقاط خودرو در سال جدید و کسب اطلاعات بیشتر از این مراکز می‌توانید با آنها تماس بگیرید:

مراکز اسقاط خودرو فرسوده آذربایجان شرقی

حتما بخوانید: خوش ‌فروش‌ترین خودروهای زیر ۳۰۰ میلیون کدام‌ها هستند؟

مراکز اسقاط خودرو فرسوده آذربایجان غربی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده اردبیل

مراکز اسقاط خودرو فرسوده اصفهان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده ایلام

مراکز اسقاط خودرو فرسوده بوشهر

مراکز اسقاط خودرو فرسوده تهران

مراکز اسقاط خودرو فرسوده چهار محال و بختیاری

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان جنوبی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان رضوی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان شمالی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خوزستان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده زنجان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده سمنان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده فارس

حتما بخوانید: مقایسه توسان جدید، اسپورتیج ۲۰۱۵ و میتسوبیشی asx

مراکز اسقاط خودرو فرسوده قزوین

مراکز اسقاط خودرو فرسوده قم

مراکز اسقاط خودرو فرسوده کردستان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده کرمان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده کرمانشاه

مراکز اسقاط کهگیلویه‌وبویراحمد

مراکز اسقاط خودرو فرسوده گلستان

حتما بخوانید: چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

مراکز اسقاط خودرو فرسوده گیلان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده لرستان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده مازندران

مراکز اسقاط خودرو فرسوده مرکزی

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

مراکز اسقاط خودرو فرسوده همدان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده یزد

در آخر

همان‌طور که دیدید اسقاط خودرو دارای طرح‌هایی است که اگر به‌درستی مدیریت شوند، اثرات مثبت بسیار زیادی روی کنترل آلودگی‌های شهری از جمله آلودگی‌ هوا و آلودگی‌های صوتی خواهند گذاشت. اسقاط خودرو با ارائه طرح‌های تشویقی می‌تواند صاحبان چنین وسایلی را به مشارکت بیشتر در این روند ترغیب کند.

درخواست فروش سفارشی خودرو

۱۲۳

شرایط و مدارک ثبت نام خودرو فرسوده

 مالکین خودروهای فرسوده باید اقدامات لازم راهنمایی و رانندگی در حین فروش و یا اوراق وسایل نقلیه را انجام دهند تا از نظر قانونی مسئولیتی متوجه آنها نشود.

به گزارش تابناک، بسیاری از مالکین خودروهای فرسوده آگاهی کامل به وضعیت خودروهای خود نداشته و صرفا به فروش وسیله نقلیه اکتفا می‌کنند و از تبعات حقوقی و قضائی آن بی اطلاع هستند.

مالکان خودروهای فرسوده در سیستم شماره گذاری به سه دسته یعنی خودروهای فرسوده که به پلاک ملی تعویض پلاک شده‌اند، خودروهای فرسوده که دارای پلاک مجازی در سیستم هستند و خودروهای فرسوده که هیچ اقدامی در خصوص تعویض پلاک و یا اختصاص پلاک مجازی به روی آنها انجام نشده است، تقسیم می‌شوند. مالکین خودروهای فرسوده باید در صورت فروش به صورت وکالتی از سرنوشت خودرو، تعویض پلاک و یا تحویل به مراکز اسقاط قانونی مطلع شده و تا پایان مراحل قانونی تعویض پلاک و یا اسقاط و ثبت در سیستم شماره گذاری مراحل را پیگیری و به سرانجام رسیدن وضعیت خودرو از نظر قانونی اطمینان حاصل کنند و همچنین در خصوص خودروهایی که امکان ثبت نام در مراکز فرسوده را ندارند، با مراجعه به شماره گذاری پلیس راهور با دادن درخواست نسبت به اوراق وسایل نقلیه اقدام و با ابطال اسناد و تحویل پلاک وسایل نقلیه به انبار پلاک و تصفیه دیون دولتی مراحل قانونی اسقاط و خارج کردن از سیستم، شماره‌گذاری را انجام دهند..

در صورت فروش خودرو بدون طی فرآیند قانونی اوراق (اوراقچیان غیرمجاز) سرنوشت خودرو مشخص نبوده و آنها با اعمال مجرمانه و سوء استفاده از خودرو و یا قطعات اطاق و شاسی و موتور به صورت غیرمجاز زمینه ایجاد جرم را فراهم می‌کنند و کماکان در صورت استعلام از سیستم شماره گذاری خودروی با مشخصات مندرج در سیستم شماره گذاری متعلق به مالک قبلی نشان داده خواهد شد که هر گونه مسئولیت و تبعات به عهده مالک اصلی خواهد بود. لذا تاکید می‌گردد جهت اخذ هر گونه خدمات و اوراق خودرو با هماهنگی شماره گذاری راهور نسبت به اجرای قوانین و مقررات اوراق وسایل نقلیه اقدام کنند.

در جدولی که دولت ابلاغ کرده است برای وانت های بالای یک تن معادل دو گواهی اسقاط، برای کامیونت های بین ۲ تا ۶ تن معادل سه گواهی اسقاط، برای کامیون‌های سبک ۶ تا ۱۰ تن معادل پنج گواهی اسقاط، برای کامیون‌های متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن معادل ۱۰ گواهی اسقاط، برای کامیون های سنگین بالای ۲۶ تن معادل ۱۲ گواهی اسقاط و برای کامیون های کشنده نیز معادل ۱۴ گواهی اسقاط پیش بینی کرده است.

خودرو های فرسوده سواری مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی و معادل میلادی آن و پایینتر مشمول طرح می باشند.

خودرو های فرسوده باری (وانت) از مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی و معادل میلادی آن و پایینتر مشمول طرح می باشند.

خودرو های فرسوده مینی بوس از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایینتر و معادل میلادی آن مشمول طرح می باشند.

خودرو های فرسوده کامیون از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایینتر و معادل میلادی آن مشمول طرح می باشند.

۲ . کاربری خودرو         نا محدود          ( سواری و وانت-کامیون و مینی بوس )

۳ . تعداد سیلندر           محدود             ( ۴ به بالا )

۴ . دیفرانسیل              نا محدود            (  ۱ – ۲ )

۵ . سند                      نا محدود          ( قطعی – وکالتی )

۶ . پلاک                      نامحدود           ( ملی – قدیم – لیزری )

 در هنگام ثبت نامخودرو فرسوده داشتن اطلاعات زیر الزامی است.هرگونه اشتباه در ثبت نامخودرو فرسوده  موجب حذف از سیستم می شود.پس در هنگام ثبت نام خودرو فرسوده تمام دقت خود را به ثبت صحیح معطوف نمائید.

۱- تمام مشخصات مالک :

مالک به شخصی گفته می شود که شناسنامه ،برگ سبز ، سند قطعی و یا وکالتی به نام او می باشد.

مشخصات مالک مانند نام و نام خانوادگی،کدملی،آدرس و شماره تماس و …نیز لازم است.

۲- مشخصات خودروی ثبت‌نامی:

تمام مشخصات اعم از شماره انتظامی،رنگ خودرو،شماره شاسی ،شماره موتور و…

۳- حساب جام ملت به نام مالک

۴- پلاک ر : مربوط به خودروهای پلاک قدیم می باشد که می بایست به مراجعه به شماره گذاری نسبت به دریافت آن اقدام شود.

۵ –  vi   یا شناسه خودرو :  کد چندرقمی است که هنگام دریافت پلاک ر دریافت می شود.

 ثبت نام خودروهای فرسوده

مدارک زمان تحویل خودروهای فرسوده به مرکز اسقاط :

کارت خوردرو :  الزامی میباشد.در صورت مفقود بودن تعهد الزامی است

 سند :  شامل شناسنامه وسیله نقلیه یا دفترچه یا برگه اعلام وضعیت(برگ سبز)میباشد

(در صورت مفقود بودن اعلام در روزنامه رسمی لازم می باشد)

بنچاق   –    قطعی   –    وکالتی ( در صورت وکالتی بودن تسلسل اسناد لازم است )

 عوارض شهرداری :شامل مخاص حساب عوارض خودرو میباشد. در صورت نداشتن مرکزپرداخت خواهد کرد.

 مالیات :  فقط پلاک عمومی-پلاک قرمز

 خلافی : کپی شناسنامه و کپی پشت وروی کارت ملی مالک خودرو فرسوده

از طریق همین سامانه :  کافیست در قسمت ثبت نام خودروهای فرسوده اطلاعات دقیق خود را وارد نمایید.

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

شرایط ثبت نام خودرو های فرسوده