شرایط خودروهای فرسوده


شرایط خودروهای فرسوده

اسقاط خودرو از جمله اقدامات مهم هر کشور برای مدیریت آلودگی‌های زیست‌محیطی، صوتی و … است.بررسی کامل شرایط و مراحل اسقاط خودرو به همراه لیست مراکز اسقاط خودرو


شرایط اسقاط خودروهای فرسوده و مراحل آن در سال ۱۴۰۱

خودروهای فرسوده مانند آدم‌آهنی‌های خطرناکی هستند که نفس شهرها را می‌گیرند و با پاگذاشتن روی راه تنفسشان، شهرها را آلوده و کثیف می‌کنند. بالابودن مصرف سوخت خودروهای قدیمی و میزان بالای تولید آلودگی‌شان برای هر شهری خطرناک و هزینه‌زاست. برای همین دولت‌ها در تلاش‌اند که پای این خودروها را از جاده‌های شهری و بین‌شهری بیرون بکشند و آنها را اسقاط کنند. اما شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ چیست؟ اصلا چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟ مدارک لازم برای اسقاط‌کردن آنها چیست و آیا طرحی برای تعویض‌شان وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا از همه این‌ها برایتان بگوییم.

عناوین این مطلب

شناسایی خودروهای فرسوده

خودروی فرسوده چیست و چقدر عمر کرده است‌؟ به‌طور کلی، هر وسیله‌ای عمری مجاز دارد. اگر از آن سن بگذرد، دیگر فرسوده محسوب می‌شود. اما عددی کلی وجود دارد که می‌گوید، سن مجاز وسایل نقلیه، به‌طور میانگین در حدود ۲۰ سال است.

البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودروهایی است که مصرفشان چندان بالا نیست. یعنی چه؟ یعنی مانند تاکسی‌ها یا اتوبوس‌ها مدام در تردد نیستند و میزان فرسودگی‌شان تاحد زیادی کمتر است. برای وسایل نقلیه‌ای که پرتردد هستند و میزان فرسودگی‌شان زیاد است، کارکرد خودرو هم در نظر گرفته می‌شود.

یادتان باشد که مقوله تعیین زمان فرسودگی خودروها به شرایط فرهنگی، اقتصادی و میزان رشد فناوری هم وابسته است. برای نمونه، شاید در یک کشور با استانداردهای بالا در زمینه‌های مذکور، عمر فرسودگی وسایل نقلیه بسیار کوتاه‌تر از کشورهای دیگر باشد. بدیهی است که ایران هم کشوری پیشرفته نیست و عمر وسایل نقلیه بیشتر از متوسط ۵ سال است.

در ایران، خودروهایی وجود دارند که بالای بیش از ۳۰ سال عمر کرده و هنوز در چرخه تردد هستند. این‌ها از متهمان درجه یک آلوده‌سازی هوای شهرها هستند. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیق‌تر به سن فرسودگی خودروها در ایران داشته باشیم:

خودروهایی که به این سنین می‌رسند باید مراحلی را طی کنند و اسقاط شوند. اما چه شرایط و مراحلی در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

برای اینکه مشخص شود، خودرویی فرسوده است و نیاز به ورود به فرایند اسقاط دارد، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه، عوامل زیر در احتساب سن فرسودگی خودرو نقش دارند:

برای اینکه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسوده‌ها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده می‌شود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارج‌شدن از دور، وسیله دیگری تهیه کنند. البته باید بدانید که اسقاط‌کردن خودرو هزینه‌ای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی که به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق می‌گیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است.

حتما بخوانید: مقایسه تیبا، ساینا و کوییک

طرح نقدی خودروهای فرسوده

طرح‌هایی برای از میان‌برداشتن خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها، صاحبان وسایل نقلیه فرسوده را به سمت خارج‌کردن آنها از دور تردد تشویق می‌کنند. برای نمونه طرحی موسوم به «طرح نقدی» وجود دارد که طی آن، دولت از راه مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، وسایل نقلیه را تحویل می‌گیرد و با ارزیابی لاشه خودرو و ارزشی که دارد، معادل آن، وجهی را به صاحب خودرو می‌پردازد.

چه خودروهایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند:

– مدارک ثبت نام خودروهای فرسوده

برای اینکه وارد «طرح نقدی» خودروهای فرسوده شوید، نیاز به ارائه مدارکی دارید. چه مدارکی؟

این مدارک باید بعد از ثبت‌نام در سامانه نوسازی ارائه شوند.

– مراحل ثبت‌نام در طرح نقدی خودروهای اسقاط

مرحله نخست: برای شرکت در این طرح باید در مراکز اسقاط ثبت‌نام کنید. این ثبت‌نام از راه مراجعه حضوری به مراکز اسقاط یا مراجعه اینترنتی به وبسایت خودروهای فرسوده انجام می‌شود. نشانی سایت هم به شرح زیر است:

h ps:khod ofa soodeh.com egis e

مرحله دوم: در مرحله بعدی هم فراخوانی از سوی مرکز اسقاط و تحویل خودرو اعلام می‌شود.

مرحله سوم: وجهی معادل ارزش وسیله فرسوده به حساب صاحب آن واریز می‌شود.

طرح جایگزین برای اسقاط خودروهای فرسوده

طرح دیگری هم برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد. این طرح موسوم به «طرح جایگزین» است و در آن، خودروی فرسوده با وسیله‌ای جدید تعویض می‌شود.

مراحل ثبت‌نام در طرح جایگزین خودروهای فرسوده

روند ثبت‌نام برای شرکت در طرح جایگزین به شکل زیر است:

مرحله نخست: برای استفاده از این طرح هم باید در همان سایتی ثبت‌نام کنید که پیش‌تر معرفی شد. امکان مراجعه حضوری به یکی از نمایندگی‌های خودروساز هم وجود دارد.

مرحله دوم: خودروی فرسوده خود را تحویل می‌دهید.

مرحله سوم: از طرف شرکت خودروساز به بانک معرفی می‌شوید.

مرحله چهارم: وام خرید خودروی تازه دریافت می‌کنید.

مرحله پنجم: خودروی جدید به شما تحویل داده می‌شود.

خطوط تلفنی برای راهنمایی بیشتر در این زمینه هم وجود دارد که می‌توانید با تماس با آنها از خم‌وچم‌های ماجرا بیشتر مطلع شوید. این تلفن‌ها به شرح زیر هستند:

۶۶۰۰۴۰۰۰ -۰۲۱ (ده خط تلفن برای مشاوره وجود دارد.)

البته دقت کنید که این طرح تاحد زیادی وابسته به تصمیمات و استراتژی‌های شرکت‌های خودروسازی است و نام دیگری هم دارد: «طرح حواله‌ای». این طرح نوسازی فعلا متوقف شده است و پیش‌تر هم بیشتر از سوی ایران‌خودرو انجام می‌شد و طی آن، تاکسی‌ها با خودروی سمند نو تعویض می‌شدند. برای آگاهی از طرح نوسازی خودروها باید با شرکت ایران‌خودرو تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را می‌شناسید؟

مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در استان‌های مختلف ایران به شرح زیر است. برای آشنایی با قیمت اسقاط خودرو در سال جدید و کسب اطلاعات بیشتر از این مراکز می‌توانید با آنها تماس بگیرید:

مراکز اسقاط خودرو فرسوده آذربایجان شرقی

حتما بخوانید: خوش ‌فروش‌ترین خودروهای زیر ۳۰۰ میلیون کدام‌ها هستند؟

مراکز اسقاط خودرو فرسوده آذربایجان غربی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده اردبیل

مراکز اسقاط خودرو فرسوده اصفهان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده ایلام

مراکز اسقاط خودرو فرسوده بوشهر

مراکز اسقاط خودرو فرسوده تهران

مراکز اسقاط خودرو فرسوده چهار محال و بختیاری

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان جنوبی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان رضوی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خراسان شمالی

مراکز اسقاط خودرو فرسوده خوزستان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده زنجان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده سمنان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده فارس

حتما بخوانید: مقایسه توسان جدید، اسپورتیج ۲۰۱۵ و میتسوبیشی asx

مراکز اسقاط خودرو فرسوده قزوین

مراکز اسقاط خودرو فرسوده قم

مراکز اسقاط خودرو فرسوده کردستان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده کرمان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده کرمانشاه

مراکز اسقاط کهگیلویه‌وبویراحمد

مراکز اسقاط خودرو فرسوده گلستان

حتما بخوانید: چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

مراکز اسقاط خودرو فرسوده گیلان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده لرستان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده مازندران

مراکز اسقاط خودرو فرسوده مرکزی

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

مراکز اسقاط خودرو فرسوده همدان

مراکز اسقاط خودرو فرسوده یزد

در آخر

همان‌طور که دیدید اسقاط خودرو دارای طرح‌هایی است که اگر به‌درستی مدیریت شوند، اثرات مثبت بسیار زیادی روی کنترل آلودگی‌های شهری از جمله آلودگی‌ هوا و آلودگی‌های صوتی خواهند گذاشت. اسقاط خودرو با ارائه طرح‌های تشویقی می‌تواند صاحبان چنین وسایلی را به مشارکت بیشتر در این روند ترغیب کند.

درخواست فروش سفارشی خودرو

۱۲۳

مجله همراه مکانیک » نکات خرید و فروش خودرو » نکات حقوقی » مراحل و شرایط اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟

مراحل و شرایط اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟

فهرست مطالب

اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین اقدام‌های ممکن است تا شهر از آلودگی و ظاهر قدیمی فاصله بگیرد. مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده را اواخر خرداد سال ۸۸ تصویب کرد؛ طرحی بزرگ و البته پرحاشیه که در حد توان خود، به بهبود وضع وخیم آلایندگی خودروهای قدیمی کمک کرد. با بروز رکود گسترده بر بازار خودرو، این سؤال پیش می‌آید که در حال حاضر شرایط اسقاط خودرو به چه صورت است؟

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با ۱۰۰% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو

درباره پیچیدگی مصوبه ۱۱ سال پیش مجلس، کافی است بدانید که این طرح نیروی انتظامی، خودروسازان داخلی و حتی واردکنندگان خودروهای خارجی را نیز دربرمی‌گیرد. درباره اینکه چرا سرعت از رده‌خارج‌کردن یا اسقاط خودروهای فرسوده کندتر از پیش شده، دلایل فراوانی مطرح است؛ نخست آن‌که تولید خودرو برای شرکت‌های خودروساز داخلی (آن‌طور که ادعا می‌شود) چندان سودآور نیست و دو خودروساز بزرگ کشور، هرساله با تجمیع ضرر انباشته روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر، شرکت‌ها دیگر تمایلی برای رفتن زیر بار خرید گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را ندارند.

تسویه‌حساب مراکز اسقاط با طرف‌های داخلی نیز که همان خودروسازان باشند، پروسه‌ای طولانی و فرسایشی است؛ اما نکته اینجاست که اصلی‌ترین منبع درآمد ناشی از اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به واردکنندگان بوده که اکنون بیش از ۲ سال است که با ممنوعیت واردات خودرو نه‌تنها منجر به زیان گسترده مراکز فوق شده بلکه درآمد دولت را نیز را حد چشم‌گیری کاهش داده است.

wi dow.addEve Lis e e (‘DOMCo e Loaded’, fu c io () jQue y(docume ). eady( fu c io () ); );

شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

در حال حاضر، عمده تقاضا برای از رده‌خارج‌کردن خودروها بیشتر مربوط به تاکسی‌ها است. چراکه با برخورد پلیس و جو مثبت جامعه، بخش اعظمی از خودروهای سواری، همان سال‌های ابتدایی راهی مراکز اسقاط شد. در حال حاضر (سال ۹۹)، متقاضی می‌تواند از وام ۵۰ میلیون تومانی (برای تهران، مشهد، همدان و اصفهان) بهره ببرد. باید در نظر داشت که فارغ از این وام، مبلغی حدود ۷ میلیون تومان هزینه اسقاط و البته مابقی قیمت خودروی درخواستی نیز باید از سوی متقاضی پرداخته شود.

چالش بزرگ برای نوسازی خودروهای فرسوده به‌ویژه تاکسی‌ها، آن است که خودروسازان قیمت مصوبی را اعلام نکرده‌اند و اگر هم اعلام کنند، این احتمال وجود دارد که طی سه ماه بعد از آن، طبق دستورالعمل شورای رقابت، باز هم با افزایش نرخ روبرو شوند.

طرح نقدی و طرح جایگزین خودروهای فرسوده چیست؟

دولت برای عبور از اثرات تورمی اعطای تسهیلات، دو طرح تعویض خودرو فرسوده به‌صورت «نقدی» و «جایگزین» را نیز ارائه کرده است که در ادامه به تشریح کامل آنها می‌پردازیم:

جزئیات طرح تعویض خودرو فرسوده به‌صورت نقدی

در طرح نقدی، دولت از طرق مراکز اسقاط خودروهای فرسوده ، خودروی فرسوده را تحویل می‌گیرد و با توجه به ارزش لاشه خودرو، وجه آن را به متقاضی تحویل می‌دهد. خودروهای مجاز برای ثبت‌نام در این طرح، خودروهای فرسوده سواری مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی و معادل میلادی آن، خودروهای فرسوده وانت بار از مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی و معادل میلادی آن، خودروهای فرسوده مینی‌بوس از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایین‌تر و معادل میلادی آن، خودروهای فرسوده اتوبوس از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایین‌تر و معادل میلادی آن، خودروهای فرسوده کامیون از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایین‌تر و معادل میلادی آن هستند.

در این طرح تعویض خودرو فرسوده، محدودیت‌هایی نیز مانند تعداد سیلندر که باید ۴ و بیشتر از آن باشد، در نظر گرفته شده است. با توجه به قدیمی‌بودن خودروها، دولت نه‌تنها سند قطعی را می‌پذیرد، بلکه اسناد وکالتی نیز قابل‌قبول است. البته در این میان، ‌همه خودروهای متقاضی باید پلاک ملی داشته باشند.

طبیعی است که پیش از ثبت‌نام در سامانه نوسازی، ارائه کلیه مستندات مربوط به مالکیت خودرو و پرداخت خلافی، عوارض و مالیات الزامی است.

جزئیات طرح تعویض خودرو فرسوده به‌صورت نوسازی

پیش از هر چیز، لازم است بدانید نوسازی و اسقاط در طرح نوسازی با توجه به دلایل گفته‌شده، فعلاً انجام نمی‌شود. این طرح که به اسم طرح حواله‌ای نیز معروف است، رابطه مستقیمی با برنامه‌های فروش خودروسازان دارد؛ درحالی‌که تنها ایران‌ خودرو با تک‌محصول سمند EF7 شرایط عرضه را آن‌هم فقط برای تاکسی‌ها دارد. این شرکت در سال جاری تنها یک‌بار طرح فروش مربوط به نوسازی به‌صورت جایگزینی را با تیراژ حدود ۲۰۰۰ دستگاه اعلام کرده است.

کلید به کلید، طرح خوبی که به سرانجام نرسید

یکی از پیشنهاد‌های جذاب دولت برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده، طرحی موسوم به «کلید به کلید» بود. شرایط اسقاط خودرو و جایگزین آن که در بالا ذکر شد، به این صورت بود که دولت ۵۰ درصد قیمت خودرو را به‌صورت یارانه بلاعوض پرداخت می‌کند؛سپس ۳۰ درصد قیمت خودرو با تسهیلات ۱۸ درصدی ارائه می‌شود و ۲۰ درصد مابقی هم باید توسط مالکان خودروها تأمین ‌شود.

اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد تا پایان شهریورماه گذشته، چیزی حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو با این شرایط اسقاط خودرو و جایگزین آن، تحویل مشتریان داده شده بود. این تعداد در قیاس با بیش از ۳۸۷ هزار خودروی فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی که هنوز در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند، ناچیز به نظر می‌رسد.

در انتها، بد نیست بدانید بیشتر از ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی (بیشتر از ۱۰ سال) رسیده‌اند؛ اما تاکنون فقط ۷۱ هزار دستگاه از این تعداد، نوسازی شده‌اند!

بیشتر بخوانید

سلام من یه پراید مدل ۷۹دارم چگونه میتونم ماشین رو تعویض کنم

سلام. زمانی که طرح نوسازی برای دولت نفعی نداره، مگه دیوانه ست بیاد مفتی ماشین به منو شما بده… وقتی طبق قانون واردات خودروخارجی به ازاء هر ۴ خودرو داخلی اسقاط یک خودرو خارجی وارد بشه و به ازاء هر۳ خودرو داخلی اسقاط بشه تا یک خودرو داخل وارد خیابانها بشه. واز طرفی وقتی واردات خودرو را یک سری آقازاده با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد بفروش میرسونند و خودرو ساز(یا بهتره بگم آشغال‌ساز) داخلی هم خودرو رو به بازار آزاد سیاه میفروشه دیگه طرحی بعنوان نوسازی به کما میره برادر خوبم. الان هم که مافیای واردات، خودرو… بیشتر »

با سلام، طرح جایگزینی خودرو شخصی چه زمانی شروع میشود

جایگزین خودرو فرسوده جه تاریخی اعلام می‌شود

سلام من یک ماشین تصادفی دارم میخوام اسقاط کنم لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان

من یه تویوتا کرونا مدل ۵۸دارم میخام اسقاط کنم لطفا راهنماییم کنید

سلام من میخوام پیکان اسقاط کنم و بجاش یک پراید شرایطی وردارم اگه میشه راهنمایی کنید

ارزش اسقاط کردن نداره من خودم تاکسی دارم با این اوضاع اسقاط کنی وارد وام گرفتن و قسط دادن بشی خودت رو بدبخت کردی. دولت خیلی کارش درسته ماشین رو به عنوان پیش قسط برداره و از دم قسط خودرو اتومات بده . حالا چرا فقط سمند و پژو میده میگم چرا؟ چرا شاهین یا دنا پلاس یا ….نمیده،بخاطر اینکه سمند و پژو رو انبار کرده داره به مدت چند سال و تحویل مشتری میده با یک پلیت رو بدنه با سال ۱۴۰۰ خخخخ واسه همین وقتی ماشین و میگیری از سیم کشی تا …. پوسیده… چرا اتومات؟؟؟اگر به فکر… بیشتر »

سلام من خودرووانت مزدا۱۳۶۲داشتم الان فقط پلاک و اسنادش دارم میتوانم درطرح تعویض پلاک شرکت کنم وخودروجدیدبگیرم

ای بابا تو این مملکت هر چیزی که به نفع مردم باشه فقط در حد حرفه نه عمل،اون دولتی که ماشین از دم قسط میدن اونم بهترین ماشین ها اونا دولت اروپا وامریکا هست نه دولت ما

سلام یک پیکان مدل ۷۸دارم میخواهم اسقاط کنم چکار کنم؟

سلام سال۹۰یکخودرو تحویل دادم طرح جایگزین هنوزخودروتحول نگرفتم بایدچکارکنم

بسمه تعالی

طرح پیشنهادی اسقاط خودروهای فرسوده در ازای سهمیه ثبت نامی خودروهای پرفروش داخلی

پیشنهاد می گردد که قسمتی و یا تمام ظرفیت تولید خودروهای داخلی پر متقاضی (که در حال حاضر به صورت قرعه کشی واگذار می گردد) به دارندگان خودروهای فرسوده تولیدی ۱۳۸۵ به قبل اختصاص یابد. با توجه به تفاوت قیمت بازار و کارخانه بدیهی است متقاضیان بدون دریافت مبلغی بابت خودروی فرسوده شان حاضرندکه خودروی خود را تحویل دهند و خودروی نو ثبت نام کنند. همچنین مقداری از آلودگی آب و هوای شهرهای آلوده کاسته خواهد شد.

با تشکر

سلام خسته نباشید نیسان زامياد مدل ۱۳۵۸ فرسوده دارم برای تعویض با وانت نیسان چیکار باید بکنم با تشکر

سلام من از بلوچستان شهرستان سراوانم یک خودرو پیکان سواری مدل ۸۲دارم که فرسوده واز کار افتاده است وفرسودگیش هم از طرف پلیس راهور تایید شده کی سایتش برای جایگزینی باز میشه لطفاً راهنمایی بفرمایید

مامالکان خودرو فرسوده نه وام میخوایم و نه اقساط، حتی تخفیف هم نخواستیم!!! دولت محترم این ماشین فرسوده رو از ما بگیره، یه خودرو به قیمت کارخونه بده، پولش رو هم نقدی بگیره، منت هم سر مردم نذاره. با این روش هم کارخونه پولش رو گرفته هم خودرو فرسوده از رده خارج شده. فقط اگر دلال پر زور اجازه بده؟؟؟

سلام، آقا الان من كه خودرو فرسوده دارم كجا بايست ثبت نام كنم؟ چه جوري من شناسايي ميشم و جزء ۱۰ درصد سهميه كه اسفند پارسال مجلس مصوب كرد ميشم؟ خيلي گنگ هست و اطلاع رساني دقيقي صورت نميگيره. خواهشاً يكي راهنمايي كنه

سلام من ده ساله ماشین مزدا هزاروشصد داشتم اسقاط کردن و به من ماشین ندادن ماشین خودم را بدن هیچ خسارتی نمیام

سلام یک پراید مدل ۱۳۸۰ دارم میخوام اسقاط و تبدیل به احسنت کنم چون اگر همین ماشین فرسوده هم از دست بیرون برود و چیزی جایگزینش نکنم دیگه با این اوضاع اقتصادی و کارمندی نمیتونم ماشین بخرم البته دولت بیشتر از اینها باید کمک کند .

شرایط خودروهای فرسوده