شهرستان دشتیاری


شهرستان دشتیاری

معرفی شهرستان دشتیاری


معرفی شهرستان دشتیاری

موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی شهرستان دشتیاری:

شهرستان دشتیاری در منتهی الیه جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. از نظر موقعیت مختصات جغرافیایی، شهرستان دشتیاری در ۲۵ درجه و۴  دقیقه تا ۲۶ درجه و ۶ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۶۰ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۶۱ درجه و ۵۴ دقیقه شرقی واقع است. این بخش با مدارراس السرطان تنها یک درجه و ۳۷ دقیقه فاصله دارد که قرار داشتن در چنین موقعیتی، شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی بویژه بالا بودن درجه حرارت و میزان کم نزولات آسمانی را به­وجود آورده است.  شهرستان دشتیاری از طرف شمال به شهرستان سربازو راسک، از غرب به بخش پلان و بخش مرکزی شهرستان چابهار، از شرق به کشور پاکستان و از جنوب به آب­های آزاد دریای عمان ختم می­شود. به­طوری که ۸۵ کیلومتر خط ساحلی با دریای عمان و ۱۳۲ کیلومتر مرز خشکی با پاکستان دارد به  این ترتیب امکان دسترسی به آب­های آزاد از این طریق برای  بخش دشتیاری جایگاه ویژه­ایی را به وجود آورده است.  مساحت منطقه دشتیاری حدود ۶۰۰۰  کیلومتر مربع است. شهرستان دشتیاری طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ کشور دارای جمعیتی بالغ بر ۷۹۹۱۱ نفر و دارای  ۱۸۰۷۹ خانوار می­باشد. شهرستان دشتیاری  دارای یک شهر، شهرنگور و دو بخش، بخش مرکزی به مرکزیت شهر نگور و بخش باهوکلات به مرکزیت دمپگ و چهار دهستان(دهستان نگور، سندمیرثوبان،درگس و باهوکلات) می­باشد.

مهم­ترین پوشش گیاهى شهرستان دشتیاری که نوع غالب و مشخص گیاهان این ناحیه را تشکیل مى­دهند عبارتند از: زیتون، توچ، کنار، کهور، خرما ،کتانى، بیدام، لول، استبرق (کرک) انجیر معابد، چش و …… در ناحیه ساحلى خلیج گواتر در نزدیکى محلى که رود خانه باهوکلات در ۵۰ کیلومترى شرق دشتیاری به دریاى مکران (دریاى عمان) می­ریزد جنگل مانگرو بسیار زیبا و قابل توجهى از گونه حرا وجود دارد. باهوکلات یکى از پر آب ترین رودخانه هاى استان و عامل اصلى حیات و زندگى در جنوب بلوچستان به حساب می­آید. این رودخانه به­ویژه به دلیل زیستگاه تمساح ایرانى از نظرگردشگرى اهمیت فراوانى دارد.

یکی از زیربناهاى مهم و باارزش اقتصادی دشتیاری ماهی­گیرى است. در دشتیاری دو اسکله صیادى وجود دارد که عبارتند از؛ اسکله صیادی بریس و پسابندر. اسکله صیادی بریس ۴۵ کیلومتر با مرکز شهرستان دشتیاری، شهر نگور و اسکله صیادی پسابندر ۶۵ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارند.  تماشاى لنج­ها و قایق­هاى ماهی­گیرى و صیادان دریا دل که در حال صید ماهى­هاى گوناگون  مانند ماهى شیر، شوریده، حلوا و سنگسر و شاه میگوها هستند، دیدنى و خاطره انگیزاست. درحال حاضر حدود ۴۰ درصد از ماهى تن کشور در این منطقه تولید مى‌شود که این مقدار قابل افزایش است. در شهرستان دشتیاری به دلیل وجود آب و هواى معتدل، هرساله دو مرتبه میگو در آن پرورش داده مى‌شود. شاه میگو در طول فصل محدود صید (یک تا دو ماه درسال ) سالانه بین ۲۰تا ۳۵ تن (درگواتر)صید مى­شود که ارزش صادراتى این آبزى به صورت دم عمل آورى شده و منجمد کیلو ۲۲ تا ۳۰دلار بوده و صادرات به روش زنده به ازاى هرکیلو از ۳۵ تا ۵۰ دلار ارزآورى دارد. سوزن دوزى، سکه دوزى (سامان)، حصیر بافى، ساخت ابزارآلات موسیقى و صنایع دستى دریایى و …  ازجمله فعالیتهایى است که به طور سنتی در شهرستان مذکور عمدتاً توسط زنان انجام می­شود و نقش موثرى در اقتصاد منطقه دارد.

محصولات کشاورزی شهرستان دشتیاری:

در حال حاضر عمده­ترین محصولات مورد کشت در بخش باغی شهرستان شامل موز، انبه ، چیچک، لیمو، گواوا و کنار و در بخش زراعی، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی می‏باشد. همچنین میوه­هایی همچون نارگیل و خربزه درختی و سوغاتی از جنس ماهی و صنایع دستی را دارا می­باشد.

پیشینه تاریخی شهرستان دشتیاری:

لفظ دشتیاری از  واژه دشت یاری تشکیل شده، دشت در بلوچی به معنی زمین وسیع و هموار که حاصل­خیز است می­گویند و یاری از نام یارمحمد دوزهمی گرفته شده است که حدود ۴۰۰ سال قبل در مقابل بلیده­های راسک که قصد تصرف به منطقه را داشتند می­ایستد و همراه مردم در محل روستای دک و سنگان مجبور به نبردی سخت با بلیده­ها شده که موفق به شکست و عقب راندن آن­ها می­شود که به پاس تلاش و دلاوری هایش این دشت به نام مخفف وی؛ یاری دشت؛ نامگذاری می­شود که بعدها به دشتیاری مشهور می­گردد.

اقوام و آداب و رسوم در شهرستان دشتیاری:

مردم شهرستان دشتیاری به زبان  بلوچی و گویش جدگالی صحبت می­کنند.اکثریت ساکنین این منطقه تسنن و حنفی مذهب هستند.

مردان لباس مخصوص محلی بلوچی و زنان نیز علاوه بر چادر مخصوص بلوچی از لباس محلی بلوچی استفاده می نمایند.

غذاهای محلی شهرستان دشتیاری:

غذاهای محلی شهرستان دشتیاری شامل  قلیه­ماهی، ماهی­کباب، حواری، بریانی، تباهگ، ‌انباگ، بت و ماش، شودوده، ماشینگ، ماهیک، کورک، گلو هک، ناروش، کیش و دلگ و ….. می باشد.

در گویش محلى شهرستان دشتیاری به نان نگن گفته مى­شود نان­های محلی منطقه شامل نان تنوری، نان تینی ، نان مخصوص عشایر(پرانیگ)  و نان ذرت می­باشد. نان تینى به نان­هایی گفته می­شود که بر روى صفحه فلزى (تابه آهنى )پخته مى­شوند که تین موشى، تینى روغنى، دک ، سى سرک، ست پورى، رتى از انواع نان­های تینی بشمار می­روند.

برچسب‌ها

با حضور استاندار سیستان و بلوچستان؛

فرمانداری شهرستان دشتیاری با معرفی نخستین فرماندار آن افتتاح شد

چابهار- ایرنا- فرمانداری شهرستان تازه تاسیس دشتیاری در جنوب سیستان وبلوچستان طی مراسمی با حضور استاندار سیستان وبلوچستان، مسوولان و قشرهای مختلف مردم رسما افتتاح و «عادل عفتی» بعنوان نخستین فرماندار آن معرفی شد.

استاندار سیستان وبلوچستان روزیکشنبه در جمع مردم دشتیاری و مراسم افتتاح فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: شهرستان دشتیاری دارای ظرفیت های فراوان برای توسعه است و ارتقای آن به شهرستان می تواند بخشی از مشکلات بزرگ آن را حل کند.

احمدعلی موهبتی افزود: در زمان جاری شدن سیل در این منطقه ریاست جمهوری و مسوولان ارشد کشوری حضور پیدا کردند و بعد از آن اعتبارات خوبی برای جبران خسارت ها تخصیص پیدا کرد که اکنون در حال هزینه است.

وی گفت: مردم نقش مهمی در توسعه مناطق مختلف دارند و باید عنوان کنم که همراهی و همکاری شما مردم با مسوولان خیلی مهم و ضروری و عامل مهمی در تسریع حل مسائل و مشکلات منطقه است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مسائل و مشکلات مردم جمع بندی و براساس اوویت ها و وضعیت اعتباری پیگیری خواهد شد.

وی با تشریح بخشی از خدمات دولت گفت: با وجود قرار گرفتن در شرایط بد اقتصادی، تحریم ها و وضعیت فعلی کشور طرح های مختلفی در سراسر استان در حال افتتاح و بهره برداری است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: سواحل مکران و شهرستانهای دشتیاری و چابهار دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه هستند و دولت با توجه و نگاه خویش در سالهای اخیر قدمهای خوبی برداشته است و بزودی شاهد توسعه و آبادانی این منطقه خواهیم بود.

موهبتی افزود: استخدام جوانان و تحصیل‌کردگان در دستورکار است و با پشتیبانی مردم و مسوولان مختلف ان شاالله شاهد رشد و توسعه روز افزون این منطقه و محرومیت زدایی خواهیم بود.

وی باتاکید بر اینکه اعتبارات باید در جاهایی هزینه شود که مسائل و مشکلات را حل کنند، خاطرنشان کرد: به سرانجام رساندن طرح ها با همراهی و مشارکت مردم میسر است و به خوبی شاهد رسمی شدن بازارچه و مرز ریمدان و پسابندر بودیم که این نوید دهنده اشتغال و توسعه است.

وی گفت: دشتیاری برای توسعه نیازمند مشارکت مردم است و ما انتظار داریم در ابتدای کار در دشتیاری مردم با همدلی همراهی و بدرستی مطالبه گری کنند تا مشکلات مرتفع شود.

نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری نیز اظهار داشت: دشتیاری همجوار سواحل مکران دارای ظرفیت های شیلاتی، گردشگری، کشاورزی، اقتصادی، مرز زمینی و دریایی و ده‌ها توانمندی دیگر استکه توجه به آنها این منقطه محروم را به توسعه و آبادانی می رساند.

معین‌الدین سعیدی افزود: مرز ریمدان یکی از فرصت های مهم در حوزه شهرستان دشتیاری است که با همت دولت در سالهای اخیر رسمی شده و نیازمند امکانات و تجهیزات برای جابجایی کالا و مسافر است.

وی با اشاره به ظرفیت وجود آب های بیکران دریا و سدهای زیردان و پیشین در این منطقه، خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم همچنان آب ندارند و پروژه های حوزه آب تعطیل و وعده های مسوولان محقق نشده و می طلبد چند روزی مسوولان استان در شهرستان دشتیاری زندگی کنند تا آن وقت مشکلات تشنگی مردم را درک کنند.

وی بیان کرد: جاده کلانی به گواتر منطقه مهم کشت میگوی کشور نیازمند توجه فوری و آسفالت است و همچنین باید حرکت هایی برای بازارچه پسابندر انجام و هر چه سریعتر زیرساخت ها برای فعالیت رسمی آن و توسعه تجارت با کشورهای همجوار انجام شود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار با اشاره به اینکه منطقه ای نظیر دشتیاری با ظرفیت های فراوان نباید مشکل بیکاری، بی آبی، عدم آسفالت راهها و نبود تلفن واینترنت داشته باشد، خاطرنشان کرد: پس از سالها مردم از امکانات اولیه بی بهره هستند و باید بصورت انقلابی و جهادی مسائل و مشکلات دشتیاری مرتفع شود.

سعیدی گفت: استاندار سیستان وبلوچستان بصورت شبانه روزی برای توسعه استان در حال تلاش است و ما باید با همراهی وهمگامی مسوولان مسائل و مشکلات را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: پروژه های حوزه آبرسانی چابهار و دشتیاری کاملا رها شده اند این در حالی است که قرار بود در هفته دولت افتتاح شوند.

وی بر حل مشکلات مردم بریس، پسابندر، دشتیاری و سایر روستاها و مناطق پلان و چابهار تاکید و خاطرنشان کرد: هر روز به بهانه های مختلف تلفن و اینترنت این منطقه قطع و کسی پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم نیست.

وی گفت: استاندار سیستان وبلوچستان برای ارتقای بخش دشتیاری به شهرستان تلاش های زیادی کرده است و امیدواریم با معرفی فرماندار و مدیران مستقل ادارات در این شهرستان جدید شاهد توسعه وآبادانی این منطقه محروم از ایران اسلامی باشیم.

نماینده شوراهای اسلامی سیستان وبلوچستان در شورایعالی کشور نیز گفت: دشتیاری بزرگترین قطب دیمی و آبی در استان است و خاک حاصلخیز آن و اراضی چهار هزار هکتاری گواتر و سایر ظرفیت ها به تنهایی برای اشتغال و تولید و توسعه کافی هستند.

شه‌بخش گرگیج افزود: دشتیاری ۱۵۰ کیلومتر مرز خاکی و ۹۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و این ظرفیت باید به توسعه و آبادانی این منطقه کمک شایانی کند.

عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار بر ایجاد پارک ملی دریایی در سواحل دشتیاری تاکید و خاطرنشان کرد: تبادل کالا با کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق مرز پسابندر می تواند توسعه روابط تجاری کشورها را در پی دارد.

به گزارش ایرنا عادل عفتی پیش از این بعنوان معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار در حال خدمت بوده و در کارنامه اش شهردار محمودآباد مازندران را نیز دارد.

شهرستان دشتیاری در منتهی الیه جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. از نظر موقعیت مختصات جغرافیایی در ۲۵ درجه و۴  دقیقه تا ۲۶ درجه و ۶ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۶۰ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۶۱ درجه و ۵۴ دقیقه شرقی واقع شده است.

این بخش با مدارراس السرطان تنها یک درجه و ۳۷ دقیقه فاصله دارد که قرار داشتن در چنین موقعیتی، شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی بویژه بالا بودن درجه حرارت و میزان کم نزولات آسمانی را بوجود آورده است. 

شهرستان دشتیاری از طرف شمال به شهرستان راسک، از غرب به بخش پلان و بخش مرکزی شهرستان چابهار، از شرق به کشور پاکستان و از جنوب به آب­های آزاد دریای عمان ختم می­ شود. به­ طوریکه ۸۵ کیلومتر خط ساحلی با دریای عمان و ۱۳۲ کیلومتر مرز خشکی با پاکستان دارد به  این ترتیب امکان دسترسی به آب­های آزاد از این طریق برای  بخش دشتیاری جایگاه ویژه­‌ایی را به وجود آورده است.

 مساحت منطقه دشتیاری حدود ۶ هزار کیلومتر مربع است. شهرستان دشتیاری طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ کشور دارای جمعیتی بالغ بر ۷۹ هزار و ۹۱۱ نفر در قالب  ۱۸ هزار و ۷۹ خانوار است.

شهرستان دشتیاری دارای یک شهر «نگور» و ۲ بخش مرکزی به مرکزیت شهر نگور و باهوکلات به مرکزیت دمپگ و چهار دهستان(دهستان نگور، سندمیرثوبان،درگس و باهوکلات) است.

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

واژگون یک دستگاه خودروی سواری در مشهد ۵ مصدوم برجاگذاشت

مشهد- ایرنا- مسوول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه…

دیدار استانداران کرمانشاه و دیالی عراق برای تسهیل تردد زائران اربعین

کرمانشاه- ایرنا- «بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه در جریان سفری…

شرکت آبفا استان در پی قطعی بلند مدت آب در شهر همدان اطلاعیه صادر کرد

همدان- ایرنا- دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان…

۷۸۰۰ متقاضی نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی واریز وجه کردند

ارومیه – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به واریز…

شهرستان دشتیاری