خانه قوام السلطنه


خانه قوام السلطنه

موزه آبگینه و سفالینه تهران یکی از پر بازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند.


موزه آبگینه و سفالینه (خانه قوام السلطنه) در کجا قرار دارد؟

مارس ۱۱, ۲۰۱۸ ایوبی جاهای دیدنی تهران ۰

موزه آبگینه و سفالینه تهران یکی از پر بازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. ادامه مطلب

فهرست مطالب

مختصری درباره موزه آبگینه

این مجموعه از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه (نخست وزیر)  بود و بعدازآن به مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. بعدازآن نیز، به ترتیب محل استقرار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود. در سال ۱۳۵۵ دفتر فرح پهلوی این عمارت قاجاری را برای راه‌اندازی موزه خریداری کرد و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بازسازی آن آغاز شد.

طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی آن به هانس هولاین، معمار برجسته اتریشی سپرده شد. هولاین در طراحی موزه آبگینه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته است… بااینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به شیوه‌ای مدرن طراحی‌شده‌اند، اما طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان آسیب نزده و با آن هماهنگی کامل دارد.

معماری خانه قوام‌السلطنه

این خانه با الهام از معماری ایرانی و اروپایی ساخته‌شده است. طراحی پلکان آن به شیوه روسی است اما هنر معماری ایرانی در منبت‌کاری‌های درها و پله‌ها، گچ‌بری‌های سقف‌ها و ستون‌ها و آیینه‌کاری‌هایی آن دیده می‌شود. گچ‌بری موزه شامل دو دوره است: دوران قوام و سبک غربی در زمان سفارت مصر و آینه‌کاری‌های طبقه دوم که مربوط به دوره قاجار است.

موزه آبگینه

موزه آبگینه در ۲ طبقه با ۵ تالار ساخته‌شده است که در دو تالار طبقه یک شیشه و سفال مربوط به دوران قبل از اسلام و در سه تالار طبقه دوم آثار دوران اسلامی به نمایش گذاشته‌شده است. کتاب‌خانه موزه نیز، در ضلع شمال غربی جای گرفته است.

برجسته‌ترین ویژگی طراحی داخلی موزه آبگینه، طراحی ویترین‌ها آن است. ویترین‌هایی که با الهام از ستون‌های تخت جمشید، یا با الهام از کاخ تچر و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی‌شده‌اند و در نوع خود بی‌مانند و یگانه هستند.

تالارهای موزه آبگینه

تالار صدف به علت شباهت شکل آن به صدف نیمه‌باز به این نام خوانده می‌شود و شامل انواع سفال‌های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور است.

تالار زرین که به خاطر ظروف زرین‌فام که از دوره سلجوقی به جا مانده چنین نامی گرفته است، شامل ظروفی است که دور تا دور با خط نسخ و نستعلیق تزیین شده‌است.

تالار لاجورد که به خاطر لعاب‌های یکرنگ فیروزه به این نام خوانده می‌شود و ظروف آن از قرن هفتم و هشتم (دوره ایلخانی) به‌جامانده است.

موزه آبگینه کجاست ؟

این موزه در تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۵۵ قرار دارد و می‌توانید همه‌روزه به‌جز روزهای دوشنبه   و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ از آن دیدن کنید.

خانه قوام السلطنه