غذای ترکی گوزلمه


غذای ترکی گوزلمه

طرز تهیه گوزلمه پنیری خوشمزه و مجلسی به روش ترکیه ای ترکیه یکی از کشور‌هایی است که غذا‌های آن در سراسر دنیا از جمله ایران طرفداران زیادی


طرز تهیه گوزلمه پنیری خوشمزه و مجلسی به روش ترکیه ای

طرز تهیه کیش تره فرنگی خوشمزه و مخصوص برای صبحانه

طرز تهیه کیش تره فرنگی کیش تره فرنگی یکی از انواع غذاهای خوشمزه کشور فرانسه است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله …

طرز تهیه سورمه کباب خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای

طرز تهیه سورمه کباب کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی، ترکی و عربی است. سورمه کباب یک غذای گوشتی و سبزیجاتی است که با استفاده از گوشت چرخ کرده سرخ شده و …

طرز تهیه یتیمچه ساده و سنتی بادمجان و گوجه فرنگی تهرانی

طرز تهیه یتیمچه یتیمچه یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان و گوجه فرنگی هستند. این غذای خوشمزه معمولا بدون گوشت تهیه می …

طرز تهیه گوزلمه پنیری

ترکیه یکی از کشور‌هایی است که غذا‌های آن در سراسر دنیا از جمله ایران طرفداران زیادی دارد. غذا‌ هایی مانند بورک، کباب دونر، کمپیر، فاصولیه، کاورما و …غذاهای معروف ترکیه هستند. گوزلمه نیز یک نان ترکی است که با خمیر مخصوص درست می‌ شود و انواع مختلفی مانند گوزلمه اسفناج، گوزلمه پنیر، گوزلمه سیب زمینی و … دارد. گوزلمه در ترکی معنای منتظر نباش یا نمان می‌ دهد و علت نامگذاری این نان به گوزلمه به خاطر سریع آماده شدنش است. ترکیه ای ها در خیلی از غذا هایشان از پنیر استفاده می‌ کنند. در گوزلمه پنیری روش تهیه بسیار ساده و فوری است و در آن می توان از انواع پنیرها به دلخواه استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گوزلمه پنیری در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

طرز تهیه نان پنیری فوق العاده خوشمزه و شیک برای صبحانه

طرز تهیه گوزلمه پنیری

مرحله اول

برای تهیه نان گوزلمه پنیری در ابتدای کار، اگر از پودر خمیر مایه خشک فوری استفاده کنیم، داخل ظرف مناسبی همه مواد خمیر به غیر از آرد و نمک را می ریزیم و خوب با هم مخلوط می‌کنیم. بعد نمک و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله دوم

شروع به ورز دادن می کنیم تا خمیر لطیفی به دست آید. سپس روی خمیر را می پوشانیم و به مدت نیم ساعت در محیط استراحت می دهیم تا عمل آید. اگر از پودر خمیر مایه خشک معمولی استفاده کنیم باید آن را فعال کنیم.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

برای این کار، آن را داخل ظرفی، با شیر ولرم و شکر اضافه کرده و کمی با هم مخلوط می کنیم و در ظرف را می بندیم،۱۰ دقیقه آن را کنار می گذاریم تا سطح آن حباب حباب شود و فعال شود. سپس نمک و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

طرز تهیه نان پنیر و گردو خوشمزه و مجلسی به روش ترکیه ای

مرحله چهارم

سپس به خوبی ورز می دهیم و روی آن را پوشانده و نیم ساعت خمیر را در محیط استراحت می دهیم. خمیر عمل آمده را روی میز کار آرد پاشی شده انتقال می‌دهیم و به چهار چانه مساوی تقسیم کرده و آن ها را گرد می‌کنیم.

مرحله پنجم

یکی از چانه ها را با کمی آرد و وردنه به بزرگی سینی فر باز می کنیم. کره و روغن مایع را روی حرارت می گذاریم تا کره آب شود. از مخلوط کره و روغن کمی روی خمیر باز شده می ریزیم و پخش می کنیم. خمیر را از اطراف با دست می کشیم تا خمیر بزرگ‌تر شود.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

سپس مانند پاکت نامه خمیر را تا می‌زنیم. برای این کار، خمیر را از دو طرف به سمت وسط تا می زنیم. سپس از سمت پایین چندین مرتبه روی یکدیگر تا می‌زنیم تا شکل مربع شود. چانه دوم را هم به همین شکل باز می‌کنیم.

طرز تهیه نان سیمیت پوآچای خوشمزه و مخصوص برای صبحانه

مرحله هفتم

حالا مخلوط کره و روغن روی آن می‌ریزیم از اطراف می کشیم تا بزرگ تر شود و خمیر اولی که به شکل مربع تا کرده‌ایم را دقیقا وسط خمیر باز شده دوم قرار می‌دهیم و دو مرتبه مانند روش قبل تا می‌زنیم. هردو چانه خمیر یک نان خواهد شد.

مرحله هشتم

پس دو چانه خمیر دیگر را هم به همین روش باز کرده،ر وغن می مالیم و تا می زنیم، یعنی دو دست خمیر دوتایی تا شده خواهیم داشت. روی دو دست خمیر تا شده را می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال می گذاریم تا کره بین لایه ها سفت شود.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

سپس درون یک کاسه، پنیر سفید، پنیر پیتزا، جعفری خرد شده و فلفل خرد شده را با هم مخلوط می‌کنیم. بعد یک دست خمیر را از یخچال خارج می کنیم روی میز کار آرد پاشی شده انتقال می‌دهیم و با وردنه به شکل گرد باز می کنیم.

طرز تهیه نان پنیری خوشمزه و مخصوص به صورت پیتزایی

مرحله دهم

از مواد در نصف خمیر باز شده می ریزیم و با نصف دیگر خمیر روی مواد را می بندیم و لبه ‌های خمیر را محکم می کنیم. مانند نیم دایره یا هلال ماه می شود (دسته دوم خمیر را هم به همین شکل باز کرده و پر می‌کنیم).

مرحله یازدهم

در این مرحله خمیر پر شده را داخل سینی فری که کاغذ روغنی پهن کرده‌ایم، انتقال می دهیم. در یک کاسه زرده تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط می کنیم تا یک دست شود. سپس روی آن را مخلوط زرده و ماست می‌مالیم.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

با نوک چاقو روی آن خطوطی ایجاد می کنیم و روی خمیرها را با سلفون می پوشانیم. و به همین شکل داخل سینی به مدت ۱۰ دقیقه در محیط استراحت می دهیم. داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه قرار می‌دهیم.

طرز تهیه پیتزا پنیر خوشمزه و ساده به روش حرفه ای رستورانی

مرحله سیزدهم

توجه داشته باشید که باید حرارت از بالا و پایین تنظیم باشد ( منظور از حرارت بالا گریل نیست) تا موقعی که سطح آن طلایی شود و بپزد. بعد از خارج کردن از فر، روی آن ها را کمی کره می ‌مالیم و به صورت دلخواه برش زده و سرو می ‌کنیم.

طرز تهیه گوزلمه ترکیه ای ساده و خوشمزه با گوشت و پنیر به روش اصلی

دستور پخت گوزلمه ترکیه ای

گوزلمه ترکیه ای یک غذای اصیل ترکیه ای می باشد که در وعده نهار یا صبحانه یا یک وعده سبک غذایی تهیه می شود. این غذا در اواخر قرت ۲۰ به فست فود های ترکیه راه پیدا کرد و بیشتر با گوشت چرخ کرده یا سیب زمینی یا اسفناج این غذا تهیه شده است. گوزلمه نیازی به خمیرمایه ندارد و به راحتی در ۲۰ دقیقه می توانید در خانه خمیر آن را تهیه کنید و داخل تابه سرخ کنید. شما می توانید از هر نوع پنیری که دوست دارید برای تهیه گوزلمه ترکیه ای استفاده کنید. گوزلمه شبیه به بازلاما می باشد و همان طور که نان در حال پخت است با کمی کره به آن بزنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه گوزلمه ترکیه ای را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشد.

مواد لازم برای تهیه گوزلمه ترکیه

طرز تهیه مانتی سیب زمینی ترکیه ای راحت و فوری با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه گوزلمه ترکیه ای به همراه آموزش خمیر

مرحله اول: آماده سازی خمیر

ابتدا برای تهیه خمیر باید آرد را داخل یک کاسه الک کنید تا سبک شود. سپس نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید. وسط کاسه را گود کنید و شروع کنید به اضافه کردن آرد تا جایی که خمیر جمع شودف مقدار آب تقریبی می باشد و باید کم کم اضافه شود و میزان آن بسته به نوع آردی که استفاده می کنید ممکن است متفاوت است.

مرحله دوم: تهیه خمیر

وقتی خمیر وسط کاسه شکل گرفت باید برای ۵ دقیقه خمیر خوب ورز دهید به طوری که نرم و لطیف شود. بهتر است برای ۲۰ دقیقه داخل یک کاسه قرار دهید و به آن استراحت دهید. حتما روی خمیر را پارچه قرار دهید تا خشک نشود.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک شود و در ادامه گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت خوب سرخ شود. قارچ ها را اسلایس کنید و به همراه گوشت و ادویه ها خوب سرخ کنید تا سپس فلفل دلمه خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا مواد یکدست شود و در انتها رب را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود، تابه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

مرحله چهارم: تهیه گوزلمه

از خمیر تهیه شده باید چانه های یک اندازه بگیرید و روی سطح آردپاشی شده به صورت دایره ی باز کنید. قطر خمیر باید خیلی نازک شود. از مواد گوشتی و پنیری وسط خمیر قرار دهید و طرف دیگر خمیر را روی هم بیاورید و لبه های دایره را خوب فیکس کنید و داخل یک تابه کمی کره ریخته در جدی که فقط چرب شود، سپس خمیر را داخل تابه قرار دهید و صبر کنید تا یک طرف پخته و پنیر ذوب شود و برگردانید و روی گوزلمه را با کره رومال کنید و صبر کنید تا پخته شود. نوش جان

طرز تهیه کازان کباب ترکی ترکیه ای ساده و مجلسی عکس مراحل

نکات کلیدی در تهیه گوزلمه ترکیه ای بدون فر و خمیرمایه

همچنین ببینید  

غذای ترکی گوزلمه