ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته


ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

درباره معنی و مفهوم ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شته ، انسان عاقل همیشه برای هراتفاقی دنبال دلیل عاقلانه میگرددو باتوهم زندگی نمیکند


ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

معنی ضرب المثل ” عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته “

ضرب المثل‌های ایرانی ارسال دیدگاه

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

در این پست با داستان، معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

۱- دیواری که شکسته باشد، با کمترین فشاری فرو می ریزد و اگر کسی زیر آن نشسته باشد قطعا آسیب می بیند. به همین دلیل این ضرب المثل می گوید انسانی که عاقل باشد به دیوار شکسته تکیه نمی دهد و جان خویش را محترم می شمارد؛ اما این معنا، معنای ظاهری ضرب المثل است. در واقع این مَثل کنایه است از اینکه انسان عاقل در زندگی اش به اسباب سست و غیر موثق متوسل نمی شود.

۲- منظور از دیوار شکسته خیلی چیزها می تواند باشد. بستگی دارد مراد متکلم در هنگام به کار بردن آن چه باشد؛ مثلا کسی که با دوستان ناباب می گردد و در هر کاری از آنها مشورت می گیرد، بزرگان با تجربه وقتی این ضرب المثل را برایش به کار می برند منظورشان از دیوار شکسته ” دوست لا ابالی ” است.

گاهی یک نفر خبر مهمی برای شما می آورد که در آن خبر، به یکی از افراد آشنایتان خصلت بدی را نسبت داده اند ( مثلا گفته اند فلانی دزدی می کند یا رشوه می گیرد)؛ در این هنگام شما متعجب می شوید و سعی می کنید آن فرد آشنا را که این کارها را می کند سریعا مجازات کنید؛ اما دیگران به شما اخطار می دهند که عجله نکنید چرا که آدم عاقل به دیوار شکسته تکیه نمی کند. در اینجا منظور آنها از دیوار شکسته، ” خبری است که هنوز به صحت یا عدم صحت آن یقین پیدا نکرده اید” و احساسی عمل می کنید.

۳- یعنی انسان عاقل و زیرک همیشه برای هر کار و هر اتفاقی دنبال دلیل عاقلانه می گردد و با توهم زندگی نمی کند.

اختصاصی-دانشچی

گسترش مثل نویسی عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته – صفحه ۹۳ نگارش دوازدهم

گسترش مثل نویسی عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته نگارش پایه دوازدهم

انشا گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته صفحه ۹۳ نگارش دوازدهم

مثل نویسی عاقل نکندتکیه بردیوارشکسته

رسانه تفریحی سنتر در این مطلب به یکی از مثل نویسی صفحه ۹۳ کتاب نگارش پایه دوازدهم  پرداخته است و در ادامه چند نمونه پاسخ برای شما دانش آموزان عزیز آماده کرده است ….

پاسخ ۱ :

مثل نویسی عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته نگارش دوازدهم

معنی این مثل همراه خودش است.

این مثل مصداق مثلی آشنا است که ” چون عقل نباشد جان در عذاب است “.

انسان عاقل هیچوقت کاری به ضررش باشد انجام نمیدهد و همواره راه درست را در پیش میگیرد.

دیواری که شکسته است و احتمال ریز آن وجود دارد یک انسان عاقل هیچوقت در کنار آن دیوار نمیشیند.

انسان عاقل همواره به دنبال راه صحیح و درست میرود و انسان کم عقل و احمق همیشه گرفتار است.

گسترش ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

پاسخ ۲ :

گسترش مثل صفحه ۹۳ نگارش دوازدهم عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

دیواری که شکسته باشد تکیه کردن به آن یعنی دیوانگی چرا چون تکیه کردن به دیواری که شکسته است باعث می‌شود که خود فرد نیز مثل همان دیوار بریزد. انسان باید همیشه عقل خود را به کار بگیرد و همانگونه که می گویند چون عقل نباشد جان در عذاب است نیز مصداق همین مثل است. انسانی که عقل است و عقل خود را به کار میگیرد و از عقل خود پیروی می‌کند همیشه کاری را انجام می‌دهد که این باعث همیشه عقلانی ترین کار را سعی می‌کند انجام دهد. تکیه بر دیوار شکست یعنی مثلاً شما بخواهید به یک فردی که معتاد است اعتماد کنید و با او مثلا در یک کار شریک شوید چون شخص معتاد مثل دیوار شکسته ایست که هر لحظه امکان ریختن آن وجود دارد . فرد معتاد به دلیل مریضی که دارد و نمی تواند بر نفس خود غلبه کند همیشه به دنبال مواد مخدر می رود.

اگر شما به دیوار این شخص تکیه کنید مسلماً ضرر خواهید کرد چرا چون مثلا فرد پس از مدتی دوباره به سمت مواد خواهد رفت و هر چقدر پول در بیاورد صرف کشیدن مواد خواهد کرد و از آن طرف اگر پول هایش تمام شود از پول‌هایی که در این کار شما شریک شدید استفاده خواهد کرد و در نتیجه شما هستین که ضرر می کنید. فردا به زمانی که بخواهد با کسی شریک شود ابتدا سابقه او را در می آورد سپس از چند نفر مشورت گرفته و پس از آن به سراغ شراکت با آن فرد خواهد رفت پس در نتیجه عاقلانه تر این کار را انجام داده و آن کسی که کار عاقلانه ای نکرده ضرر خواهد کرد. توصیه من به شما عزیزان این است که در همه امور و کارها سعی کنید و با توجه به عقل تان تصمیم بگیرید نه با توجه به دلتان و سعی کنید همیشه عاقلانه ترین کار را انتخاب کرده و آن را انجام دهید

دوازدهمی ها شاید این مطالب به دردتان بخورد – اینجا کلیک کنید

۳٫۸ ۵٫ امتیازات: ۸

ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته